Research Skills

Workshop: "Cluster Analysis and Latent Class Analysis" (06.05.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.) & 07.05.2024, 01.00 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

Workshop: "Cluster Analysis and Latent Class Analysis" (06.05.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.) & 07.05.2024, 01.00 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

This workshop is organised by BAGSS.

Short Outline:

This course offers a practical introduction to identifying groups in your data.
When confronted with large datasets containing numerous variables, casual browsing or superficial data examination will be insufficient for discovering similar cases that may form groups.
Cluster analysis and latent class analysis will be helpful in these cases.

Cluster analysis is a bottom-up approach, which employs different algorithms to identify similar
cases within the data, such as individuals or organizations, resulting in distinct clusters. Cluster
analysis is a type of unsupervised machine learning.
Latent class analysis follows a top-down approach by assuming a probabilistic model to explain
group membership. It utilizes the data distribution and allows for the inclusion of covariates,
providing goodness of fit measures that facilitate the comparison of different solutions.
We will cover hierarchical cluster analysis, non-hierarchical clustering, fuzzy clustering, latent
class analysis, as well as latent profile analysis and longitudinal applications.
Upon completion of this course, participants will have a good understanding of the possibilities
and challenges of cluster analysis and latent class analysis.

Prerequisites:

Participants should be familiar with multivariate statistics. If you have never been exposed to ttests, ANOVA, and (OLS) regression, this is not the course for you. We will use the software R
and R Studio for demos and short exercises. While some familiarity with R is useful, this is not
strictly necessary if you have some knowledge of working with other statistical software packages using syntax (e.g., Mplus, Stata, etc.) and are willing to learn. If you have never used R and R Studio or have not used them for some time, please install/update them and have a little look around before the first day of the course.
You will find some helpful materials here: https://stats.idre.ucla.edu/r/

Maximum number of participants: 16

Date & time: Monday, 06.05.2024; 09.00 a.m. - 5.00 p.m. (s.t.) &

                      Tuesday 07.05.2024 1.00 p.m.  - 5.00 p.m. (s.t.)

Location: BAGSS, Feldkirchenstraße 21, 96050 Bamberg, Room FG1/00.06

Lecturer: Professor Dr Robin Samuel, University of Luxembourg

Robin Samuel has been an Associate Professor at the Department of Social Sciences at the University of Luxembourg since 2016, where he was appointed Head of the Centre for Childhood
and Youth Research in 2020. His research is mainly concerned with the collection and analysis
of large data sets. In some projects, he also applies experimental designs and qualitative methods.
He is currently investigating the appropriateness of certain statistical models to study social
inequalities in a range of health outcomes. His substantive research interests include social inequality, work, health, well-being, and sustainability, often with a focus on young people.

Course units: 12

Registration: Please register via this form by April 8, 2024.

Online-Workshop "Literaturverwaltung mit Zotero" (06.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr)

Online-Workshop "Literaturverwaltung mit Zotero" (06.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr)

Inhalt:

Beim Verfassen einer längeren wissenschaftlichen Arbeit ist es wichtig, den Überblick über gelesene und zitierte Texte zu behalten. Auch die Formatierung der Literaturangaben wird mit zunehmender Quellenanzahl immer zeitaufwändiger.

Literaturverwaltungsprogramme können bei diesen Aufgaben unterstützen und bieten zahlreiche weitere Funktionen an, die die wissenschaftliche Arbeit erleichtern können. An der Universität Bamberg wird dazu vor allem das Open-Source-Literaturverwaltungsprogramms verwendet. Dennoch stellt sich oft die Frage: Brauche ich so etwas überhaupt?

•             Überblick: Wie können Literaturverwaltungsprogramme im Forschungsprozess unterstützen? Wann ist es sinnvoll, ein Literaturverwaltungsprogramm zu verwenden?

•             Grundlagen der Literaturverwaltung mit Zotero: Literaturangaben sammeln und verwalten, sinnvolle Programmeinstellungen

•             Wissensmanagement mit Zotero: Arbeit mit PDFs, Zitaten, Tags und Kommentaren

•             Zusammenspiel von Zotero und Textsatz/-verarbeitungsprogramm: Literaturangaben einfügen, Literaturverzeichnis erstellen, Zitierstile

•             Literaturverwaltungs-Support an der Uni Bamberg

Ablauf:

Vortrag mit Präsentation und Vorführung sowie praktischen Übungen

Lernziele:

Die Teilnehmenden

•             wissen, wozu Literaturverwaltungsprogramme verwendet werden können und können einschätzen, ob der Einsatz eines Literaturverwaltungsprogramms für sie persönlich sinnvoll ist,

•             können in Zotero Literaturangaben anlegen und mit PDF-Dokumenten verknüpfen,

•             kennen die Grundlagen des Wissensmanagements mit Zotero und können Zitate und Anmerkungen aus Zotero in ein Textsatz-/verarbeitungsprogramm exportieren,

•             können mit Zotero ein Literaturverzeichnis im gewünschten Zitierstil erstellen,

•             wissen, wohin sie sich bei Fragen zu Literaturverwaltungsthemen wenden können.

Zielgruppe: Promovierende, Postdocs

Zeit: 06.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr

Arbeitseinheiten: 2 AE

Ort: https://uni-bamberg.zoom-x.de/j/64109848527 ; der Kenncode wird nach Anmeldung, kurz vor dem Workshop bereitgestellt.

Workshopleitung: Louise Rumpf, M.A. (Universitätsbibliothek)

Louise Rumpf ist Fachreferentin für Politikwissenschaft und Soziologie und Leiterin der Teilbibliothek 3 (Sozial- und Wirtschaftswissenschaften).

Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis spätestens 22.04.2024 über dieses Formular an.

Online-Workshop: "Academic Writing with AI Tools" (13.05.2024, 09.30 a.m. to 10.00 a.m. (s.t.), 10.06.2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.) & 01.07.2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.))

Online-Workshop: "Academic Writing with AI Tools" (13.05.2024, 09.30 a.m. to 10.00 a.m. (s.t.), 10.06.2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.) & 01.07.2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.))

This workshop is organised by BAGSS.

Course Outline:

In this workshop, participants will get an overview of the possibilities of using AI tools for academic writing. The course is divided into a short kick-off session, two synchronous and two asynchronous phases.

In the first asynchronous phase, participants will familiarize themselves with AI tools and receive input on how they work and what opportunities and risks arise for academic writing when working with them. The first synchronous online workshop day will be used to discuss these findings. In teams, the participants research the possible applications such as literature research, text corrections or text production.

The second self-learning phase consists of trying out these tools for themselves. Participants receive input by email and can apply the knowledge to their own academic writing, with the opportunity to receive individual feedback.

The workshop concludes with a second synchronous online workshop in which the results of the asynchronous phase can be discussed and the weaknesses and strengths of the tools can be evaluated.

Date & time:

Monday, 13 May, 2024, 09.30 a.m. to 10.00 a.m. (s.t.) [Kick-Off]&

Monday, 10 June, 2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.) [1st Workshop Day] &

Monday, 01 July, 2024, 09.00 a.m. to 01.00 p.m. (s.t.) [2nd Workshop Day]

Location:Online via Zoom

Instructor:Dr Sabrina Sontheimer, kommkult

Dr Sabrina Sontheimer studied Literature, Linguistics and Theater at the LMU in Munich. She has a PhD in English Literature and she worked as scientific fellow and lecturer at the Chair for English Philology in LMU, with a 10-year experience in university teaching. She is a certified trainer in communications, in university teaching with a specialization on virtual teaching, and in academic writing.

Course units: 8

Registration: Please register via this form by April 9, 2024.

Workshop: "Wie schreibe ich ein überzeugendes Exposé?" (17.05.2024, 9:00 bis 13:30 Uhr)

Workshop: "Wie schreibe ich ein überzeugendes Exposé?" (17.05.2024, 9:00 bis 13:30 Uhr)

Inhalte:

Die Erstellung eines Exposés für eine Stipendienbewerbung stellt Promovierende in der Anfangsphase oft vor fast unlösbare Aufgaben: Wie kann ich erklären, was ich selbst noch erforschen will? Wie kann ich überzeugend darlegen, dass ich einen Weg zum Ziel „Dissertation“ kenne, der für mich selbst oft genug noch nicht klar erscheint?

In diesem Workshop wollen wir Antworten auf diese Fragen finden, indem wir uns bewusst machen, was das Ziel eines Exposés ist und wie dieses durch einen klaren Aufbau, spezifische sprachliche Mittel und die Erstellung eines überzeugenden Zeitplans erreicht werden kann.

Ablauf:

  • Für wen schreibe ich das Exposé?
  • Adressatengerechter Textaufbau
  • Eingrenzung des Themas
  • Gliederung des Exposés
  • Umgang mit Unsicherheiten
  • Sprachliche Tipps & Tricks
  • Zeitplanerstellung für das Exposé

Methode:

Die Trainerin gibt kurze Inputs über das Ziel eines Exposés und wie die Teilnehmenden dieses durch eine sinnvolle Vorstrukturierung der fachlichen Inhalte und eine geeignete sprachliche Darstellung erreichen können. Diese Inhalte üben die Teilnehmenden in kurzen Aufgabensequenzen selbstständig ein. In der Arbeit in Kleingruppen wird das Gelernte auf die Promotionsvorhaben der Teilnehmenden übertragen.

Lernziele:

  • Geeigneten Arbeitstitel formulieren
  • Das eigene Exposé überzeugend aufbauen
  • Die eigenen Gedanken klar formulieren
  • Einen Zeitplan für das Dissertationsvorhaben erstellen

Maximale Teilnehmerzahl: 12 Personen

Zielgruppe: Promovierende und Master-Studierende mit der Absicht zu promovieren

Termin: 17.05.2024, 9:00 bis 13:30 Uhr (s.t.), inkl. 30 Minuten Pause

Arbeitseinheiten: 4

Ort: U5/02.17

Leitung: Alisa Müller, M.A.

Alisa Müller arbeitet in Nürnberg als Redakteurin und seit zehn Jahren als freie Journalistin für verschiedene Printmedien. Sie hat in der slavischen Sprachwissenschaft an der Universität Bamberg promoviert.

Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis zum 03.05.2024 über dieses Formular an.

Online-Workshop: "Professionell recherchieren" (24.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr)

Online-Workshop: "Professionell recherchieren" (24.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr)

Inhalte:

Der Workshop stellt Strategien für die Suche nach wissenschaftlichen Texten in Fachdatenbanken und im Internet vor: Wie verschafft man sich einen möglichst vollständigen Literaturüberblick zu einem Thema? Wo sucht man am besten? Wie kann man besonders relevante Texte identifizieren und wissenschaftliche Debatten nachvollziehen?

Die Teilnehmerinnen und Teilnehmer üben, komplexe Suchanfragen zu ihren Themen zu formulieren und lernen Strategien kennen, um auch bei längeren Arbeiten in Bezug auf relevante Literatur auf dem Laufenden zu bleiben.

Ablauf:

Vortrag mit Präsentation und Vorführung sowie einem Übungsteil

Lernziele:

  • Formulieren komplexer Suchanfragen
  • Kennenlernen spezieller Suchmaschinen
  • Nutzung von Zitationsdatenbanken
  • Einsatz von Alert-Funktionen

Voraussetzung für die Teilnahme: VPN-Verbindung

Zielgruppe: Promovierende, Postdocs

Termin: Freitag, 24.05.2024, 10:00 bis 12:00 Uhr

Arbeitseinheiten: 2 AE

Ort: https://uni-bamberg.zoom-x.de/j/67218347847; der Kenncode wird nach Anmeldung, kurz vor dem Workshop bereitgestellt.

Leitung:

Louise Rumpf, M.A.

Louise Rumpf ist Fachreferentin für Politikwissenschaft und Soziologie und Leiterin der Teilbibliothek 3 (Sozial- und Wirtschaftswissenschaften).

Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis spätestens 10.05.2024 über dieses Formular an.

Workshop: "Multiple Imputation with STATA – Basics" (03.06.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.) & 04.06.2024, 1.00 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

Workshop: "Multiple Imputation with STATA – Basics" (03.06.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.) & 04.06.2024, 1.00 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

This workshop is organised by BAGSS.

Course Outline:

Complete case analysis (also known as “listwise deletion”), the traditional way of dealing with missing data in quantitative social science, excludes every observation with missing information on at least one variable of interest. While easy to implement, this approach is wasteful and can lead to biased estimates. Multiple imputation (MI) can provide more efficient and unbiased estimates when certain conditions are met. The course will introduce participants to the basic concepts and statistical foundations of MI and to common challenges arising in real-life applications. Hands-on exercises in Stata will show participants how to implement MI in simple settings with cross-sectional data.

Prerequisites:

Participants should have a basic understanding of probability theory, good familiarity with regression analysis, and good working knowledge of Stata. Participants who are not familiar with Stata may still benefit from the course but will likely find some of the hands-on exercises quite challenging.

Maximum number of participants: 16

Date & time:

Monday, 03 June 2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.) & Tuesday, 04 June 2024, 1.00 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.)

Location: BAGSS, Feldkirchenstraße 21, 96050 Bamberg, Room FG1/00.06

Instructor: Professor Dr Jan Paul Heisig, Berlin Social Science Center (WZB)

Jan Paul Heisig is head of the “Health and Social Inequality” research group at WZB Berlin Social Science Center and Professor of Sociology at Freie Universität Berlin. His research focuses on social inequalities in health, education, and the labor market as well as quantitative methods. He regularly teaches courses on multiple imputation, analysis of multilevel data, and other topics in statistics and data analysis.

Course units: 12

Registration: Please register via this form by May 06, 2024.

Workshop: "Introduction to Git for Social Scientists - Enhancing Reproducibility, Visibility, and Team Collaboration" (14.06.2024, 09.30 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

Workshop: "Introduction to Git for Social Scientists - Enhancing Reproducibility, Visibility, and Team Collaboration" (14.06.2024, 09.30 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

This workshop is organised by BAGSS.

Course Outline:

In this beginner's Git workshop, discover the essentials of version control crucial for social scientists. No prior experience is needed; we start with basics, covering principles, installing Git, and fundamental commands. Gain hands-on experience in tracking changes for enhanced reproducibility. Learn effective code communication for collaboration and set up your profile homepage for increased visibility.
Key Features:

  • Beginner-friendly Git introduction
  • Create a Git profile/homepage
  • Optimize collaborative workflows
  • Practical exercises, and comprehensive materials for efficient learning.

Tailored for beginners, this workshop provides a robust foundation in collaborative research. Ideal for Stata, R, and Python users at all levels.

Date & time:

Friday, June 14th, 2024, 09.30 a.m. to 12.45 p.m. (s.t.) & 01.45 p.m. to 05.00 p.m. (s.t.)

Location: BAGSS, Feldkirchenstraße 21, 96050 Bamberg, Room FG1/00.06

Instructor: Dr Diana Schacht, German Youth Institute

Dr Diana D. Schacht is a senior quantitative researcher at the German Youth Institute (DJI) Munich, specializing in early education quality, migration and integration research, and survey methodologies, including strategies to reduce or correct for survey bias. Dr Schacht has extensive experience collaborating on various surveys in large teams.

Course units: 8

Registration: Please register via this form by April 1st, 2024.

Workshop: "Multiple Imputation with STATA – Advanced topics, incl. longitudinal and multilevel data" (21.06.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

Workshop: "Multiple Imputation with STATA – Advanced topics, incl. longitudinal and multilevel data" (21.06.2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.))

This workshop is organised by BAGSS.

Course Outline:

This one-day course will take a closer look at practically important issues arising in morecomplex, yet common applications of Multiple Imputation. A major focus will be onapplications with hierarchical data structures, including longitudinal (e.g., household panels) as well as multilevel data with both larger (e.g., countries) and smaller groups (e.g., schools or classrooms).

Prerequisites:

Participants should be familiar with the basics of multiple imputation of cross-sectional data and its implementation Stata. Basic expertise in the analysis of longitudinal and/or multilevel data is strongly recommended. Participants who are not familiar with Stata may still benefit from the course but will likely find some of the hands-on exercises quite challenging.

Maximum number of participants: 16

Date & time: Friday, 21 June 2024, 09.00 a.m. to 05.00 p.m. (s.t.)

Location: BAGSS, Feldkirchenstraße 21, 96050 Bamberg, Room FG1/00.06

Instructor: Professor Dr Jan Paul Heisig, Berlin Social Science Center (WZB)

Jan Paul Heisig is head of the “Health and Social Inequality” research group at WZB Berlin Social Science Center and Professor of Sociology at Freie Universität Berlin. His research focuses on social inequalities in health, education, and the labor market as well as quantitative methods. He regularly teaches courses on multiple imputation, analysis of multilevel data, and other topics in statistics and data analysis.

Course units: 8

Registration: Please register via this form by May 06, 2024.

Online-Kurs "Publikation der Dissertation mit Tessa Sauerwein und Barbara Ziegler (Universitätsbibliothek Bamberg)" (18.06.2024, 14:00 bis 15:00 Uhr)

Online-Kurs "Publikation der Dissertation mit Tessa Sauerwein und Barbara Ziegler (Universitätsbibliothek Bamberg)" (18.06.2024, 14:00 bis 15:00 Uhr)

Online-Publikation oder Verlag? Was muss ich bei der Veröffentlichung der Dissertation beachten? Der Vortrag beleuchtet die Vor- und Nachteile verschiedener Publikationsmodelle und Verlagsformen, geht auf Besonderheiten kumulativer Dissertationen ein, und spricht Urheber- und vertragsrechtliche Fragen an. Am Beispiel der „University of Bamberg Press“ werden auch die Vorteile des sogenannten hybriden Publizierens thematisiert.

Zielgruppe: Promovierende

Zeit: 18.06.2024, 14:00 bis 15:00 Uhr

Arbeitseinheiten: 2 AE

Ort: https://uni-bamberg.zoom-x.de/j/93383947701 ; der Kenncode wird nach der Anmeldung, kurz vor dem Workshop bereitgestellt

Kursleitung: Tessa Sauerwein und Barbara Ziegler, Universitätsbibliothek Bamberg

Tessa Sauerwein, M.A., berät Promovierende zur Veröffentlichung der Dissertation und bearbeitet die Dissertationen innerhalb des Sachgebiet Forschungs- und Publikationsservices der Universitätsbibliothek Bamberg.

Dipl.-Volkswirtin Barbara Ziegler leitet das Sachgebiet Forschungs- und Publikationsservices der Universitätsbibliothek Bamberg und ist Geschäftsführerin der „University of Bamberg Press“.

Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis spätestens 04.06.2024 über dieses Formular an.

Dies ist ein Angebot der Universitätsbibliothek.