Research Communication
Workshop: "Wissenschaft kommunizieren: Erfolgreicher Kontakt mit Journalist*innen" (21.06.2024, 9:00 bis 13:15 Uhr)
Workshop: "Wissenschaft kommunizieren: Erfolgreicher Kontakt mit Journalist*innen" (21.06.2024, 9:00 bis 13:15 Uhr)
Inhalte:
Journalist*innen sind Profis darin, Inhalte verständlich und zielgruppengerecht aufzubereiten. Und Wissenschaftler*innen können spannende Inhalte liefern – eine Win-Win-Situation, sollte man meinen. Doch in der Realität bleibt im Journalismus oft zu wenig Zeit, sich in komplexe Sachverhalte hineinzudenken. Viel zu oft werden deshalb interessante wissenschaftliche Ergebnisse von der Vermittlungsinstanz „Journalismus“ nicht aufgegriffen.
Der Workshop zeigt, wie ich als Wissenschaftler*in die Kommunikation mit Journalist*innen so gestalten kann, dass mein Thema den Weg in Print, Fernsehen oder ins Radio findet. Ausgehend von den Kriterien, nach denen Journalist*innen ihre Themen auswählen, kann die richtige Kommunikationsstrategie gewählt werden. Und auch der Erfolgsfall – das Interview – wird besprochen und geübt.
Ablauf:
- Kriterien der Themenauswahl in Redaktionen
- Kontakte mit Journalist*innen herstellen
- Das eigene Thema für den Journalismus aufbereiten
- Verhalten in Interview-Situationen
Methode:
Der Workshop besteht aus kurzen Inputs der Dozentin, der Analyse von Beispielen aus dem Redaktionsalltag, der Arbeit in Kleingruppen, u.a. am eigenen wissenschaftlichen Thema, und aus Diskussionen im Plenum.
Lernziele:
Die Teilnehmenden kennen die für den Journalismus relevanten Aspekte ihrer wissenschaftlichen Arbeit und können sie in der Vorbereitung und im journalistischen Interview klar kommunizieren.
Maximale Teilnehmerzahl: 12 Personen
Zielgruppe: Promovierende/ Postdocs
Termin: 21.06.2024, 9:00 bis 13:15 Uhr (inkl. Pause)
Arbeitseinheiten: 4 AE
Ort: U5/02.17
Leitung: Alisa Müller, M.A.
Alisa Müller arbeitet in Nürnberg als Redakteurin und seit zehn Jahren als freie Journalistin für verschiedene Printmedien. Sie hat in der slavischen Sprachwissenschaft an der Universität Bamberg promoviert.
Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis zum 07.06.2024 über dieses Formular an.
Workshop: "Strategic Networking - building a network for Career, Collaborations & Conferences" (23.07.2024, 09:00-17:00)
Workshop: "Strategic Networking - building a network for Career, Collaborations & Conferences" (23.07.2024, 09:00-17:00)
This workshop is jointly organised by LIfBi, BAGSS & TRAc.
Short Outline:
Like it or not, the world works on personal connections and you need to be able to form those connections easily. This workshop will provide you with the tools to effectively make new connections to help you find collaboration partners, information and get jobs. This is not about selling yourself. It is about forming a useful network.
This workshop will provide you with easy networking techniques and will teach you open, honest and unobtrusive methods to help you make the best use of opportunities like conferences, symposia and careers fairs.
Procedure:
- Establish the limitations of e-mail contact / CVs and determine what factors drive the decision to collaborate with / employ someone
- Discuss how to build and maintain a useful network.
- Address individual concerns and problems
- Explore all the ways that a good network can help you reach your goals
- Provide contacts for each participant based on their current needs
Method:
Guided discussion with lots of questions and some activities. Expect to be challenged. Expect to contribute! Practice networking encounters and interviews will be available for participants that want them.
Learning objectives:
This workshop will teach the participants how to...
- Approach people you don’t know and make a good impression quickly
- Start conversations or join into established ones
- Connect with people to develop collaborations and find jobs
- Communicate and persuade effectively
- Find the most appropriate questions to gather useful information
- Build a network for collaborations and job hunting
- Access the hidden job market of unadvertised positions when job hunting
By establishing a useful and productive network you will be able to remain updated about new scientific developments, collaboration opportunities and new jobs as they arise. This will allow you the best choice of opportunities because you will know about them first.
Prerequisites:
No previous experience or knowledge is needed. Participants will be e-mailed a questionnaire before the workshop to establish specific areas of interest.
Maximum number of participants: 12
Date & time: 23.07.2024, 09:00-17:00
Location: U5/02.22
Lecturer: Rob Thompson / RTTA soft skills for real results
Every day I use the skills I teach to maintain my own business, so I quickly get an idea of what works and what doesn’t. I have been working with researchers for over 15 years now - helping them to make the most of conferences to get collaborations and jobs and so advance their careers.
Course units: 8
Registration: Please register via this form by July 09, 2024.