Prof. Dr. rer. pol. Dr. h.c. Hans-Peter Blossfeld

ehemals Inhaber des Lehrstuhls für Soziologie I an der sozial- und wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Otto-Friedrich-Universität Bamberg (2002-2020)

2002-2012 Leiter des Staatsinstituts für Familienforschung (ifb) an der Universität Bamberg
2006-2008 Gründer und Wissenschaftlicher Leiter (Principal Investigator) des Nationalen Bildungspanels (NEPS)
2008-2012 Direktor des Instituts für bildungswissenschaftliche Längsschnittstudien (INBIL)

Fakultät für Sozial- und Wirtschaftswissenschaften
Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Feldkirchenstr. 21
Raum F21/00.17a

Tel.: +49 (0)951/863-3146

E-Mail: hans-peter.blossfeld(at)uni-bamberg.de

https://www.uni-bamberg.de/sozungleichheit/team/prof-dr-dr-hans-peter-blossfeld-emeritus-of-excellence/

 

Forschungsgebiete:

  • Soziologie des Lebenslaufs
  • Bildungssoziologie
  • Globalisierungsforschung
  • Soziologie des internationalen Vergleichs
  • Sozialstrukturanalyse und Ungleichheitsforschung
  • Soziologie der wirtschaftlichen und sozialen Entwicklung
  • Bevölkerungssoziologie
  • Familiensoziologie
  • Soziologie des Arbeitsmarktes
  • Statistik (insbesondere Anwendung moderner Längsschnittverfahren wie Ereignis- und Panelanalyse)
  • Methoden der (Längsschnitt-)Datenerhebung
  • Methoden der empirische Sozialforschung

Prof. Blossfeld leitete in den letzten 20 Jahren mehrere sozialwissenschaftliche Großforschungsvorhaben, darunter das Nationale Bildungspanel (NEPS) mit ca. 190 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern (BMBF), das international vergleichende Globalife-Projekt mit 15 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern, das von der Volkswagen Stiftung unterstützt wurde, das TransEurope-Projekt mit 20 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern, welches von der European Science Foundation (ESF) finanziert wurde, und das eduLIFE-Projekt mit 11 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern, das durch das European Research Council (ERC) unterstützt wurde. Zurzeit leitet er zusammen mit Prof. Sabine Weinert (Universität Bamberg) das DFG-Schwerpunktprogramm (SPP) 1646  „Education as a Lifelong Process“. Im Rahmen des SPP 1646 leitete er auch das DFG-Project „Determinanten der Herausbildung geschlechtsspezifischer Muster im Bildungs- und Berufsverlauf". Zusammen mit Prof. Rolf Becker (Universität Bern) führt er gegenwärtig langfristige empirische Längsschnittanalysen zum Einfluss des Modernisierungsprozesses auf den Eintritt in den Arbeitsmarkt und die spätere Berufskarriere von Männern und Frauen, die zwischen 1945 und 2008 geboren wurden, durch.

Prof. Blossfeld war auch in leitender Funktion bei der DFG-Forschergruppe BiKS sowie den ESF-Netzwerken „Quantitative Methods in the Social Sciences 1 und 2“ (QMSS1 und QMSS2). In seiner Karriere arbeitete er in zwei DFG-Sonderforschungsbereichen mit: Beim Sfb3 an den Universitäten Frankfurt a. M. und Mannheim und beim Sfb186 an der Universität Bremen. Schließlich war er in den letzten 30 Jahren Leiter einer großen Zahl von Forschungsprojekten im Normalverfahren (mit bis zu 7 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern), die durch die DFG, die ESF, die Geman-Israeli Foundation (GIF), die Alexander von Humboldt Stiftung (AvH), die National Science Foundation (NSF) in den USA sowie die Europäische Kommission in Brüssel (DG5 und DG12) finanziert wurden.    

  • 1976-1980 Studium der Soziologie, Volkswirtschaft, Statistik und Wirtschaftsinformatik an der Universität Regensburg
  • 1980-1984 Wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Universität Mannheim
  • 1984 Dr. rer. pol. in Wirtschaftswissenschaften an der Universität Mannheim
  • 1984-1992 leitender wissenschaftlicher Mitarbeiter am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin (beurlaubt 1988-1992)
  • April 1989 Visiting Scholar, University of Haifa, Israel
  • Okt.-Dez. 1985 Visiting Scholar, Harvard University, Cambridge (Massachusetts), USA
  • 1987 Habilitation im Fach Soziologie an der Freien Universität (FU) Berlin
  • 1988-1989 Fellow am Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS), Wassenaar, Niederlande
  • 1989-1992 Professor für Soziologie (Professor and Chair of Sociology) am European University Institute (EUI) in Florenz, Italien
  • 1992 Visiting Professor, Cornell University, Ithaca (New York), USA
  • 1992-1998 Professor (C4) und Lehrstuhlinhaber für Statistik und Methoden der empirischen Sozialforschung an der Universität Bremen
  • April 1993 Visiting Professor, Department of Sociology, Karl-Franzens Universität, Graz, Österreich
  • October 1993 Visiting Professor, Instituto de Estudios Sociales Avanzados, Universidad Complutense, Madrid, Spanien
  • April 1994 Visiting Professor, Department of Social Statistics, University of Southampton, UK
  • August 1994 Visiting Professor, Laboratoire de Démographie Économique et Sociale, Université de Genève und an der Population Activities Unit, United Nations Economic Commission for Europe, Genf, Schweiz
  • Dezember 1994 Visiting Professor am Department of Sociology, University of Utrecht und am Department of Sociology, Catholic University of Nijmegen (Einladung vom Interuniversity Center for Social Science Theory and Methodology, Royal Dutch Academy of Arts and Sciences), Niederlande
  • Mai-Juni 1995 Visiting Professor, Institute of Mathematics and Statistics, Norwegian School of Economics and Business Administration, Bergen, Norwegen
  • Wintersemester 1995/96 Visiting Professor, Institute of Sociology, Department of Economics and Social Sciences, University of Vienna, Österreich
  • April 1996 Visiting Research Professor, Department of Sociology, University of Trento, Italien
  • September 1996 Visiting Professor, Department of Statistics and Measurement Theory, University of Groningen, Niederlande
  • März 1997 Visiting Professor, Nuffield College, Oxford, England
  • 1998-2002 Professor (C4) und Lehrstuhlinhaber für Allgemeine Soziologie, insbesondere Theorie und Empirie von Sozialstrukturen und Wirtschaftssystemen an der Universität Bielefeld.
  • Sept. 1999 und Sept. 2001 Visiting Professor an der Staatlichen Universität Sankt Petersburg (russisch Санкт-Петербургский государственный университет), Russland
  • 2002-2020 Professor für Soziologie I (C4/W3) an der Universität Bamberg (beurlaubt 2012-2017)
  • 2002-2012 Leiter des Staatsinstituts für Familienforschung (ifb) an der Universität Bamberg
  • Februar 2006 Visiting Professor, Departament de Ciències polítiques i Socials, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spanien
  • 2006-2008 Gründer und Wissenschaftlicher Leiter (Principal Investigator) des Nationalen Bildungspanels (NEPS)
  • März 2007 Visiting Professor, Center for Advanced Study in the Social Sciences, Fundación Juan March, Madrid, Spanien
  • 2008-2012 Direktor des Instituts für bildungswissenschaftliche Längsschnittstudien (INBIL)
  • Sept. 2010 Visiting Professor, Department of Sociology, Università degli Studi di Torino,  Italien
  • 2012-2017 Professor für Soziologie (Professor and Chair of Sociology) am European University Institute (EUI) in Florenz, Italien
  • April 2020- Emeritus of Excellence an der Universität Bamberg, Trimberg Research Academy

Prof. Blossfeld hat 35 Bücher und über 240 Artikel veröffentlicht, die mehr als 31.400-mal zitiert wurden (H-Index = 73; I10-Index = 266; Google Scholar, April 2020).

Veröffentlichungen seit 2014

1.  Artikel in begutachteten Fachzeitschriften

  • How do institutional factors shape PhD completion rates? An analysis of long-term changes in a European doctoral program (together with J. Skopek und M. Triventi), Studies in Higher Education (2020) Vol. 47 pp. 1-20.
  • Advantage ‘Finds Its Way’: How Privileged Families Exploit Opportunities in Different Systems of Secondary Education (together with M. Triventi, J. Skopek, N. Kulic und S. Buchholz), Sociology, Vol. 53, pp. 1–21.
  • Social background and children’s cognitive skills. The role of early childhood education and care in a cross-national perspective (together with J. Skopek, N. Kulic & M. Triventi), Annual Review of Sociology, 2019, Vol. 45.
  • Conditions and consequences of unequal educational opportunities in the life course: Results from the cross-national comparative eduLIFE project (together with N. Kulic, J. Skopek, M. Triventi, E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena & S. Buchholz). Special Issue of the Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 2019, 1: 1-30.
  • Soziale Ungleichheiten und Bildungsentscheidungen im Lebenslauf: die Perspektive der Bildungssoziologie (together with G. J. Blossfeld & P. N. Blossfeld).  Journal for Educational Research Online (JERO), 2019, 11: 16-30.
  • Strukturveränderungen in der beruflichen Ausbildung (together with Kai Maaz). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 2019, Volume 22, Issue 3: 481–483.
  • Linking the macro to the micro: a multidimensional approach to educational inequalities in four European countries (together with E. Bukodi, F. Eibl, S. Buchholz, S. Marzadro, A. Minello, S. Wahler, R. Erikson & A. Schizzerotto). European Societies, 2018, 20: 26-64.
  • Entry of men into the labor market in West Germany and their career mobility (1945-2008). A long-term longitudinal analysis identifying cohort, period, and life-course effects (together with R. Becker). 2017, Journal of Labour Market Research, 2017, 50: 113–130 (online first: , 1-18).
  • Evidence of Causation—The Contribution of Life Course Research, Part I: Dominant Models of Causal Inference and Their Limitations in Life Course Research. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1-20 (2017). ISBN 978-1-118-90077-2.
  • Evidence of Causation—The Contribution of Life Course Research, Part II: Causation as Generative Process. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1-15 (2017). ISBN 978-1-118-90077-2.
  • From parents to children: the impact of mothers’ and fathers’ educational attainments on those of their sons and daughters in West Germany (together with A. Minello). British Journal of Sociology of Education, 2017, 38: 686-704.
  • Введение к проекту «Edulife» (Introduction to a research project “Edulife”) (together with S. Buchholz). ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 5-14.
  • ЕОПРАВДАННЫЕ НАДЕЖДЫ? ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ВОСПРОИЗВОДСТВО СОЦИАЛЬНОГО НЕРАВЕНСТВА В ЗЕРКАЛЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫХ СРАВНИТЕЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ (High Expectations? Lessons Learned from a Cross-National and Multidisciplinary Study on the Role of Childcare and Early Education in Social Inequality) (together with N. Kulic, J. Skopek, M. Triventi, J.  Dämmrich & H.-P. Blossfeld. ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 15-38.
  • Дифференциация в среднем образовании и неравенство образовательных возможностей: результаты крупномасштабного международного сравнения (Differentiation in secondary education and social inequality in educational opportunities: Results from a large-scale international comparison) (together with M. Triventi, J. Skopek, N. Kulic, P. McMullin & S. Buchholz). In: ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 54-75.
  • Гендер и начало трудового пути: Результаты международного сравнительного исследования (Gender and the transition from school to work: Results from an international comparative study) (together with J. Skopek, M. Triventi, Y. Kosyakova &, S. Buchholz). ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 98-126.
  • Образование взрослых в контексте жизненного пути: международное сравнение (An International Comparison of Adult Learning from a Life-Course Perspective) (together with E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, S. Schührer & H.-P. Blossfeld. ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 146-161.
  • Women’s disadvantage in holding supervisory positions. Variations among European countries and the role of horizontal gender segregation (together with J. Dämmrich). Acta Sociologica, 2016, 60: 262–282 (online first: doi.org/10.1177/0001699316675022, 1–21).
  • Participation in formal adult education and its impact on inequality over the life course in contemporary Russia (together with Y. Kosyakova & J. Dämmrich). World Studies in Education, 2016, 17: 5–26.
  • Gender and job-related non-formal training: A comparison of 20 countries (together with J. Dämmrich & Y. Kosyakova).  International Journal of Comparative Sociology, 2016, 20: 1-27.
  • Changes in the division of labor within highly educated German couples when the first child is born (together with A. Dechant).  Journal of Family Research, 2015, 27: 373-396.
  • Educational expansion and inequalities in educational opportunity: Long-term changes for East and West Germany (together with P. N. Blossfeld & G. J. Blossfeld). European Sociological Review, 2015, 31: 144-160.
  • Gender inequalities at labor market entry: A comparative view from the eduLIFE project (together with M. Triventi, J. Skopek, Y. Kosyakova, & S. Bucholz). Comparative Social Research, 2015, 31:25-51.
  • Adult learning and social inequalities: Processes of equalization or cumulative disadvantage? (together with E. Kilpi-Jakonen & D. Vono de Vilhena). International Review of Education, 2015, 61: 529-546.
  • Horizontal and vertical gender segregation in Russia – Changes upon labor market entry before and after the collapse of the Soviet Regime (together with Y. Kosyakova & D. Kurakin). European Sociological Review, 2015, 31: 573-590.
  • From mother to daughter: changes in intergenerational educational and occupational mobility in Germany (together with A. Minello). International Studies in Sociology of Education, 2014, 24: 65–84.

2.  Bücher

  • Wirkungen der Erwachsenen- und Weiterbildung: Zugänge und Befunde der empirischen Bildungsforschung (together with J. Schrader and A. Ioannidou), Heidelberg: Springer VS (in print).
  • Is there a Matthew effect in adult learning? Results from a cross-national comparison (together with  E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, J. Schrader, A. Ioannidou), Heidelberg: Springer VS (in print).
  • Event History Analysis with Stata, 2nd Edition (together with G. Rohwer & T. Schneider), Oxford: Routledge (Taylor & Francis Group) (Paperback: 9781138070851 (pub: 2019-04-30); Hardback: 9781138070790 (pub: 2019-04-30)) 2019.
  • Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS), 2nd  revised edition (edited together with Hans-Günther Roßbach). Edition ZfE (Book 3), Wiesbaden: Springer VS (part of Springer Nature) (Paperback: ISBN-13: 978-3658231613 or ISBN-10: 3658231610, pub: 2019-04-15), 2019.
  • Digitale Souveränität und Bildung. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, O. Köller, D. Lenzen, N. McElvany, H.-G. Roßbach, T. Seidel, R. Tippelt & L. Wößmann). Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag. 2018.
  • Childcare, early education and social inequality. An international perspective (together with N. Kulic, J. Skopek, & M, Triventi).  eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017.
  • ОБРАЗОВАНИЕКАКНЕПРЕРЫВНЫЙПРОЦЕССВТЕЧЕНИЕЖИЗНИ: СРАВНИТЕЛЬНЫЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕТРАЕКТОРИИВСОВРЕМЕННЫХОБЩЕСТВАХ (Education as a Lifelong Process: Comparing Educational Trajectories in Modern Societies) (edited together with Y. Kosyakova, J. Skopek, D. Kurakin & G. Yastrebov). In: ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), Vol. 19, No. 5, 2016.
  • Models of secondary education and social inequality. An international comparison (together with S. Buchholz, J. Skopek & M. Triventi). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 3, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2016.
  • The relevance of population-based longitudinal studies for science and social policies (together with A. Börsch-Supan,  M. Breteler, J. Brüderl, G. Doblhammer-Reiter, W. Hoffman, K. U. Mayer, B.  Rammstedt,  J. Siegrist & G. Wagner). Halle (Saale): Deutsche Akademie der Wissenschaften Leopoldina. 2016.
  • Integration durch Bildung. Migration und Flüchtlinge in Deutschland. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, O. Köller, D. Lenzen, M., Roßbach, H.-G., T. Seidel, R.  Tippelt, & L. Wößmann). Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag. 2016.
  • Methodological issues of longitudinal surveys (edited together with J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek), New York (NY): Springer, 2016.
  • Wissenschaftliche und gesellschaftspolitische Bedeutung bevölkerungsweiter Längsschnittstudien (together with A. Börsch-Supan,  M. Breteler, J. Brüderl, G. Doblhammer-Reiter, W. Hoffman, K. U. Mayer, B.  Rammstedt,  J. Siegrist & G. Wagner).Halle (Saale): Deutsche Akademie der Wissenschaften Leopoldina. 2016.
  • Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions (edited together with S. Buchholz, J. Skopek & M. Triventi). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, Cheltenham (UK) & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2015.
  • Bildung. Mehr als Fachlichkeit. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, D. Lenzen, M. Prenzel,  H.-G. Roßbach, H.-G., R. Tippelt & L. Wößmann), Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. , Münster: Waxmann Verlag, 2015.
  • Adult learning in modern societies: An international comparison from a life-course perspective (edited together with E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena & S. Buchholz). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 1, Cheltenham (UK) & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2014.
  • Socialisation in early childhood. Biological, psychological, linguistic, sociological and economic perspectives (together with J. Baumert, T.  Cremer, A. D. Friederici, M. Hasselhorn, G. Kempermann, U. Lindenberger, J. Meisel, M.M. Nöthen, B. Röder, F. Rösler, F. Spinath, C. K. Spieß, E. Stern & G. Trommsdorff). Halle: German Academy of Sciences Leopoldina, 2014.
  • Psychische Belastungen und Burnout beim Bildungspersonal. Empfehlungen zur Kompetenz- und Organisationsentwicklung (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, D. Lenzen, M. Prenzel, H.-G. Roßbach, H.-G., R. Tippelt, L. Wößmann & D. Kleiber). Gutachten. Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag 2014.

3.  Aufsätze in Sammelbänden

  • Promoting Equality of Educational Oppotunity in School: A Sociological Commentary on Kyriakides in: N. McElvany, H.-G. Holtappels, F. Lauermann, A. Edele & H. Ohle -Peters (Eds.): Against the Odds - (In)Equity in Education and Educational Systems, Münster/New York: Waxmann, 2020, pp. 73-84.
  • Wirkungen der Erwachsenen- und Weiterbildung: Zugänge und Befunde der empirischen Bildungsforschung (zusammen mit J. Schrader und A. Ioannidou), in: J. Schrader, A. Ioannidou & H.-P. Blossfeld (Hgs.): Erträge der Weiterbildung. Monetäre und nicht monetäre Wirkungen von Weiterbildung, Heidelberg: Springer VS (in print).
  • Is there a Matthew effect in adult learning? Results from a cross-national comparison (zusammen mit E. Kilpi-Jakonen und D. Vono de Vilhena), in: J. Schrader, A. Ioannidou & H.-P. Blossfeld (Hgs.): Erträge der Weiterbildung. Monetäre und nicht monetäre Wirkungen von Weiterbildung, Heidelberg: Springer VS (in print).
  • A sociological perspective on education as a lifelong process (together with Gwendolin J. Blossfeld and Pia N. Blossfeld). In: Rolf Becker (ed.): Research handbook of education, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2019 (in print).
  • Studienfachwahl MINT durch Frauen – Einfluß von Leistung in Mathematik, Lebenszielen und familialem Hintergrund (together with W. Uunk, L. Beier, and A. Minello). In: E. Schlemmer and M. Binder (eds.): MINT oder Care? Eckpunkte einer gendersensiblen Berufsorientierung. Weinheim & Basel: Beltz/Juventa, 2019 (in print).
  • The National Educational Panel Study: need, main features, and research potential. (together with J. von Maurice & T. Schneider). In: H. P. Blossfeld and H.-G. Roßbach (eds.): Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS), 2nd revised edition. Edition ZfE (Book 3), Wiesbaden: Springer VS (part of Springer Nature) (Paperback: ISBN-13: 978-3658231613 or ISBN-10: 3658231610 , pub: 2019-04-15), 2019, pp. 1-16.
  • Social inequality and educational decisions in the life course. (together with V. Stocké, K. Hoenig and M. Sixt): In: H. P. Blossfeld and H.-G. Roßbach (eds.)  (2019): Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS),2nd revised edition. Edition ZfE (Book 3), Wiesbaden: Springer VS (part of Springer Nature) (Paperback: ISBN-13: 978-3658231613 or ISBN-10: 3658231610, pub: 2019-04-15), 2019, pp. 101-118.
  • Measuring Motivational Concepts and Personality Aspects in the National Educational Panel Study (together with F. Wohlkinger, A R. Blumenfelder, M. Bayer, J. von Maurice, H. Ditton): In: H. P. Blossfeld and H.-G. Roßbach (eds.): Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS), 2nd  revised edition. Edition ZfE (Book 3), Wiesbaden: Springer VS (part of Springer Nature) (Paperback: ISBN-13: 978-3658231613 or ISBN-10: 3658231610 , pub: 2019-04-15), 2019, pp. 155-169.
  • Горизонтальная и вертикальная гендерная сегрегация в России на этапе выхода на рынок труда в России до и после распада Советского Союза [Horizontal and vertical gender segregation in Russia at the labor market entery in Russia before and after the collapse of the Soviet Union (together with Kosyakova, Y. & D. Kurakin)]. In Karnoy, M., D. Froumin & N. Karmajeva (eds.) Образованиеисоциальнаядифференциация [Education and social stratification]. Moscow: HSE. 2018. (ISBN 978-5-7598-1734-5 (Book) and ISBN 978-5-7598-1690-4 (E-book)). pp. 310-346.
  • Is there more or less inequality in the age of globalization? Changing social classes in Europe and the US. In: Pepka Boyadijieva, Martin Kanoushev, and Martin J. Ivanov (eds.): Inequalities and social (dis)integration: In search of togetherness, Sofia: Netok. 2018 (ISBN: 978-619-01-0188-8). Pp. 23-34.
  • Berufseinstieg und Mobilitätsprozesse im Modernisierungsprozess und im Auf und Ab der Arbeitsmarktlage. Eine A-P-K-Analyse von Männern in Westdeutschland (together with R. Becker). In: S. Lessenich (ed.): Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bamberg, 2017 (ISSN: 2367-4504). Pp. 1-11.
  • Childcare, early education, and social inequality: Perspectives for a cross-national and multidisciplinary study (together with N. Kulic, J. Skopek, and M. Triventi). In: H.-P Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (eds.): Childcare, early education and social inequality. An international perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017. Pp. 3-28.
  • The role of childcare and early education in creating and compensating educational (dis)advantages – Evidence from a multidisciplinary and international project. In: H.-P Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (eds.): Childcare, early education and social inequality. An international perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017. Pp. 287-313.
  • Can adult education compensate for early disadvantage? The role of adult education in reducing inequalities for German men and women (together with A. Minello). In: J. Erola & E. Kilpi-Jakonen (eds.): Social inequality across generations. The role of compensation and multiplication in resource accumulation. Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.2017. Pp. 161-180.
  • The speed of educational expansion and changes in inequality of educational opportunity (together with P. N. Blossfeld & G. J., & Blossfeld). In T. Eckert & B. Gniewosz (eds.), Bildungsgerechtigkeit. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2017. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-15003-7_6). Pp. 77–92.
  • Secondary school systems and inequality of educational opportunity in contemporary societies (together with M. Triventi, N. Kulic & J. Skopek). In: Blossfeld, H.-P., Buchholz, S., Skopek, J., & Triventi, M. (eds.). Models of secondary education and social inequality. An international comparison. Cheltenham, UK & Northhampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing. 2016. Pp. 3-24.
  • Varieties of secondary education models and social inequality – Conclusions from a large-scale international comparison (together with M. Triventi, J. Skopek, N. Kulic & S. Buchholz). In: Blossfeld, H.-P., Buchholz, S., Skopek, J., & Triventi, M. (eds.). Models of secondary education and social inequality. An international comparison. Cheltenham, UK & Northhampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing. 2016. Pp. 377-400.
  • Changes in educational inequality in cross-national perspective (together with P. N. Blossfeld & G. J. Blossfeld). In M. Shanahan, J. Mortimer, & M. Kirkpatrick Johnson (eds.), Handbook of the life course. 2016. (http://doi.org/10.1007/978-3-319-20880-0_10). Pp. 223–247.
  • The National Educational Panel Study: Milestones of the years 2006 to 2015 (together with J. von Maurice & H.-G. Roßbach. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (eds.), Methodological issues of longitudinal surveys. Wiesbaden: Springer, 2016. Fachmedien Wiesbaden. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_1 ). Pp. 3–18.
  • RemoteNEPS—An innovative research environment (together with J. Skopek & J., Koberg). In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (eds.), Methodological issues of longitudinal surveys. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2016. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_34). Pp. 611–626.
  • Life course and event history analysis (together with G. J.  Blossfeld). In: J. D. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Second edition, Vol. 14, Oxford: Elsevier. 2015. Pp. 51-58.
  • Persisting barriers: Changes in educational opportunities in thirteen countries (together with Y. Shavit). In: Arum, R., I. R. Beattle & K. Ford (eds.): The structure of schooling. Readings in the sociology of education. 3rd edition, Sage: Thousand Oaks et al. 2015. Pp. 274-287.
  • Gender differences at labor market entry: The effect of changing educational pathways and institutional structures (together with S. Buchholz, J. Dämmrich, E. Kilpi-Jakopnen, Y. Kosyakova, J. Skopek, M. Triventi, M. & D. Vono de Vilhena. In: Blossfeld, H.-P., S. Buchholz, J. Skopek, and M. Triventi (eds.): Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions, eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, 2015, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 3-35.
  • Gender, education and employment: Lessons learned from the comparative perspective (together with J. Skopek, Y. Kosyakova, M. Triventi & S. Buchholz. In: Blossfeld, H.-P., S. Buchholz, J. Skopek, and M. Triventi (eds.): Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions, eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, 2015, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 347-381.
  • Der Einfluss der Familie auf die Bildungsverläufe der Kinder. Ausgewählte Thesen und Befunde aus der modernen Bildungsforschung. In: Rupp, M., O. Kapella & N. F. Schneider (eds.): Zukunft der Familie. Anforderungen an die Familienpolitik und Familienwissenschaft. Opladen, Berlin & Toronto: Barbara Budrich Verlag. 2014. Pp. 113-129.
  • Social inequality and mobility (together with S. Buchholz. In: M. Sasaki, E. Zimmermann, J. Goldstone & S. K. Sanderson (eds.): Concise Encyclopedia of Comparative Sociology. 2014. Leiden and Boston: Brill (ISBN 978 90 04 20624 3). Pp. 113-120.
  • Bildung im Lebenslauf. Ausgewählte Thesen und Befunde aus der modernen Bildungsforschung. In: Güntürkün, O. &J. Hacker (eds.): Geist – Gehirn – Genom – Gesellschaft. Wie wurde ich zu der Person, die ich bin? 2014. Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Pp. 143-161.
  • Schulverläufe während der Sekundarstufe (together with M. Zielonka & L. Beier). In: M. Mudiappa & C. Artelt (eds.): BiKS – Ergebnisse aus den Längsschnittstudien. Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich, Schriften aus der Fakultät Humanwissenschaften der Universität Bamberg, 2014, Bamberg: University of Bamberg Press, Bd. 15. Pp. 119-130.
  • Event history analysis (together with G. J. Blossfeld. In: Best, H. & Ch. Wolf (eds.): Regression analysis and causal inference, 2014. Los Angeles et al.: Sage. Pp. 359-385.
  • Stichwort “Lebensverlaufsforschung” (together withz K. Kolb & S. Buchholz). In: G. Endruweit, G. Trommsdorff & N. Burzan (Eds.): Wörterbuch der Soziologie, 3. Auflage, 2014. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft. Pp. 266-269.
  • Adult learning, labor market outcomes, and social inequalities in modern societies (together with E. Kilpi-Jakonen, S. Buchholz, J. Dämmrich & P. McMullin). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, 2014, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 3-26.
  • Reinforcing social inequalities? Adult learning and returns to adult learning in Germany (together with S. Buchholz, J. Unfried). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 1, 2014, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 242-263.
  • The promise and reality of adult learning in modern societies (together with D. Vono de Vilhena, E. Kilpi-Jakonen & S. Schührer). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, 2014, Vol. 1, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 351-374.

  • seit 1998 Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats der „Zeitschrift für Soziologie“
  • 1990-2012 Editor-in-Chief des „European Sociological Review“ (ESR - Oxford University Press)
  • 1997-2019 Mitherausgeber der „Zeitschrift für Erziehungswissenschaft“ (ZfE)
  • seit 2000 Fellow der European Academy of Sociology (EAS)
  • 2003-2012 Herausgeber der „Zeitschrift für Familienforschung“ (ZfF)
  • 2003-2017 Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats der „Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie“
  • 2004-2014 Mitherausgeber des Journals „International Sociology“ (IS - Sage)
  • seit 2006 gewähltes ordentliches Mitglied der Nationalen Akademie der Wissenschaften Leopoldina
  • seit 2007 gewähltes ordentliches Mitglied der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften (BBAW)
  • 2007 „Descartes Prize for Excellence in Scientific Research 2006“ für das Globalife-Projekt (European Commission)
  • seit 2008 gewähltes ordentliches Mitglied der Bayerischen Akademie der Wissenschaften (BAdW)
  • 2004-2009  Präsident des European Consortium of Sociological Research (ECSR)
  • 2010 erhält die Ehrendoktorwürde (Dr. h.c.) der Tallinn University, Estland
  • 2011 erhielt Blossfeld von der Bulgarischen Akademie der Wissenschaften, Sofia, Bulgarien, die  Ehrenmedaille am Bande für seine exzellenten Forschungsleistungen
  • 2012 Ernennung zum  IAB Research Fellow des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) der Bundesagentur für Arbeit in Nürnberg
  • 2012 Ernennung zum Fellow des Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) an der Maastricht University
  • 2014- 2016 Präsident der Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) mit Sitz in London.
  • 2012-2017 Advanced Researchers Grant vom Europäischen Forschungsrat (European Research Council, ERC) (Preisgeld: 2,5 Mio. Euro)
  • 2019 Ernennung zum LIfBi Research Affiliate, Leibniz-Institut für Bildungsverlaufe in Bamberg