Administration, Management & Leadership

Aktuelle Veranstaltungen:

Online-Workshop: "Führen an der Universität" (12.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr & 29.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr)

Dieser Kurs wird im Rahmen der Woche der Forschung 2021 und in Kooperation mit dem Frauenbüro angeboten.

Online-Workshop: "Führen an der Universität" (12.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr & 29.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr)

Neben Ihrer „eigentlichen“ Aufgabe, der wissenschaftlichen Arbeit, stehen Sie vor einer neuen Herausforderung: der Führung von Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern. Somit sind Sie nicht mehr nur für Ihr eigenes Wirken verantwortlich, sondern Sie müssen andere Menschen motivieren, führen und Verantwortung übernehmen.

Inhalte:

In unseren beiden Modulen erfahren Sie, wie Sie die Führungsrolle im universitären Kontext souverän ausfüllen, Fallstricke meiden und die Herausforderungen im Umgang mit Studierenden, Mitarbeiter*innen, Kollegen und Vorgesetzten erfolgreich meistern. Neben einem fundierten Überblick über die Grundlagen erfolgreicher Führung in Modul 1 werden wir im zweiten Modul gezielt auf Ihre individuellen Situationen und Fragen zum Thema „Führung“ eingehen.

Ablauf:

Modul 1: Grundlagen der Führung

  • Auseinandersetzung mit der eigenen universitären Führungsrolle
  • Überblick über Führungsaufgaben und -instrumente
  • Zielorientiert kommunizieren, Aufgaben delegieren und Mitarbeiter*innen motivieren

Modul 2: Sicherheit gewinnen – individuelle Führungsherausforderungen meistern

  • Eigene Führungskompetenzen stärken
  • Konflikte souverän lösen
  • Vielfalt im Team fördern und vorurteilsfrei agieren

Methode:

Wir arbeiten interaktiv und nachhaltig. Die beiden Module werden um eine Reflektion zur Vorbereitung, einer Umsetzungsaufgabe und einem Abschlussprojekt ergänzt.

Lernziele:

Die Teilnehmer*innen sollen im Anschluss an den Workshop mit den wichtigen Führungsmethoden vertraut sein und sich in der (zukünftigen) Führungsrolle sicherer fühlen

Voraussetzung für die Teilnahme: Interesse an Führung

Maximale Teilnehmerzahl: 12 Personen

Zielgruppe: Promovierende und Postdocs

Termin:

Modul 1: 12.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr

Modul 2: 29.10.2021, 9:00 bis 17:00 Uhr

Arbeitseinheiten: 16 AE

Ort: Die Trainerin stellen 2-3 Tage vor dem Seminar den Einwahllink bereit.

Leitung:

Evelyne Keller

Geschäftsführerin des Institutes für Entwicklung & Management, Diplom-Kauffrau, Expertin für Führungs- und Teamprozesse, systemischer Coach und Trainerin aus Leidenschaft

Anmeldung: Bitte melden Sie sich bis zum 28.09.2021 über dieses Formular an.

Online-Workshop: "Project management - focus on science" (15.11.2021, 09:00 a.m. to 5:00 p.m. & 16.11.2021, 12:00 a.m. to 4:00 p.m.) (organised by LIfBi, BAGGS and TRAc)

Online-Workshop: "Project management - focus on science" (15.11.2021, 09:00 a.m. to 5:00 p.m. & 16.11.2021, 12:00 a.m. to 4:00 p.m.)

This workshop is jointly organised by LIfBi, BAGGS and TRAc.

Description:

Projects are increasingly defining the everyday working life of employees of German universities and research institutions. Both the complexity of these projects and the requirements of exter-nal funding bodies are rising noticeably. Many jobs, such as participating in third-party funded programs in research and education, the planning of (joint) research projects or complex tasks in management and administration, can only be managed well in decent project structures. In order to solve the problems that arise, to lead scientific teams on schedule and to design scien-tific projects in line with the market, unstructured workflows must be organized in processes and implemented as projects through consistent planning and control.

Topics:

1. Developing Projects

  • Practical and compact introduction to the methods of project management
  • Define SMART project goals
  • Clarify project framework conditions
  • Stakeholder management
  • Identification of critical success and risk factors

2. Planning Projects

  • Organizational structure and roles in projects
  • Project planning in activities, products and milestones
  • Network plan technique and critical path
  • Risk management
  • Communication in projects

3. Executing Projects

  • Special aspects of projects in universities and science
  • Start projects successfully
  • Project management and digital control
  • Agile project management with SCRUM and Kanban

4. Finishing Projects

  • Project completion and handover
  • Project evaluation

Max. number of participants: 12 (4 TRAc)

Target group: The workshop is mainly aimed at staff of LIfBi and University of Bamberg working in or with scientific projects. In case of any vacant places, it is open to anyone interested.

Date & time: Monday, November 15, 2021, 09:00 a.m. to 5:00 p.m. (s.t.)
                         Tuesday, November 16, 2021, 12:00 a.m. to 4:00 p.m. (s.t.)

Place: Online via Zoom (details will be announced to course participants in time)

Consultant: Dr. Dennis Kirchberg, FAU Erlangen

Dr. Dennis Kirchberg is head of the “Research Management and Promotion” team at the Faculty of Law and Economics of Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg. He has several years of experience as seminar leader for project management, third-party funding and in pro-ject development. He studied business administration in Freiburg, Denpasar and Nuremberg. He holds a Doctorate and MSc in business education and has extensive project experience in business, science and administration.

Working units: 12

Registration: To register as a member of University of Bamberg, please use this form by November 01, 2021.