Dr. Sebastian Günther
Raum: WE5/02.055
Telefon: +49 951 863 2088
Fax: +49 951 863 5077
E-Mail: sebastian.guenther(at)uni-bamberg.de
Sprechstunde: Dienstag, 09:00 - 10:00 Uhr (nach Vereinbarung)
Werdegang
- 03/2024 - heute: Akademischer Rat auf Zeit am Lehrstuhl Wirtschaftsinformatik, insb. Energieeffiziente Systeme an der Universität Bamberg
- 10/2016 - 02/2024: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl Wirtschaftsinformatik, insb. Energieeffiziente Systeme an der Universität Bamberg
- 10/2014 - 09/2016: Masterstudium Wirtschaftsinformatik an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg – Abschluss mit Auszeichnung
- 10/2011 - 09/2014: Bachelorstudium Wirtschaftsinformatik an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg in Kooperation mit der Volkswagen Vertriebsbetreuungsgesellschaft
Ausgewählte Aktivitäten
- Mitglied der Konfliktkommission der Universität Bamberg
- Mitglied des Mittelbau-Konvents der Universität Bamberg
Forschungsinteressen und -methoden
• Feedback-Interventionen • Green IS • Feldexperimente • Data Analytics • Internet of Things
Auszeichnungen
- Best Conference Paper (Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik 2023)
- 1st Winner of the Kaggle competition "Cassava Leaf Disease Classification: Identify the type of disease present on a Cassava Leaf image" (2021).
- Nominierung zum Preis für Gute Lehre an der Fakultät für Wirtschaftsinformatik & Angewandte Informatik an der Universität Bamberg (2020)
- 1st Winner of the AIS Covid-19 Learning Action Award (Region 2): The impact of social normative feedback on students' online learning behavior: A replication study during the Covid-19 pandemic (2020)
- Best Conference Paper Runner-Up Award (International Conference on Information Systems 2017)
- Best Track Paper Award: HCI, Design Issues and Design Science Research (International Conference on Information Systems 2017)
- Best Paper Nominee Award (D-A-CH+ Energieinformatik 2017)
- Auszeichnung als bester Absolvent der Fakultät Wirtschaftswissenschaften im Sommersemester 2016 an der Universität Würzburg
Veröffentlichungen
Haag, F., Günther, S. A., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., Staake, T. (forthcoming): Addressing Learners' Heterogeneity in Higher Education: An Explainable AI-based Feedback Artifact for Digital Learning Environments. Wirtschaftsinformatik 2023, Paderborn, Germany
Günther, S. A., Haag, F., Hopf, K., Handschuh, P., Klose, M., Staake, T. (forthcoming): A feedback component that leverages counterfactual explanations for smart learning support. Digitale Kulturen der Lehre entwickeln – Rahmenbedingungen, Konzepte und Werkzeuge (Reihe: Perspektiven der Hochschuldidaktik)
Dangis, G., Terho, K., Graichen, J., Günther, S. A., Rosio, R., Salanterä, S., Staake, T., Stingl, C. (2023): Hand hygiene of kindergarten children—Understanding the effect of live feedback on handwashing behaviour, self-efficacy, and motivation of young children: Protocol for a multi-arm cluster randomized controlled trial. In: PLOS ONE [link]
Graichen, J., Stingl, C., Günther, S. A., Staake, T., Pakarinen, A., Rosio, R., Salanterä, S., Terho, K. (2022): No Longer Without a Reward: Do Digital Rewards Crowd Out Intrinsic Motivation of Young Children? International Conference on Information Systems 2022 [link]
Weigert, A., Hopf, K., Günther, S. A., Staake, T. (2022): Heat Pump Inspections Result In Large Energy Savings When A Pre-Selection of Households Is Performed: A Promising Use Case of Smart Meter Data. Energy Policy [link]
Stingl, C., Günther, S. A., Staake, T. (2022): The Behavioral Mechanisms Behind Feedback – A Preliminary Model for Quantifying Cause-Effect Relationships. European Conference on Information Systems 2022, Timișoara, Romania [link]
Michels, L., Ochmann, J., Günther, S. A., Laumer, S., Tiefenbeck, V. (2022): Empowering Consumers to Make Environmentally Sustainable Online Shopping Decisions: A Digital Nudging Approach. Hawaii International Conference on Systems Sciences 2022, Hawaii, USA [link]
Günther, S. A. (2021): The impact of social norms on students' online learning behavior: Insights from two randomized controlled trials. International Conference on Learning Analytics & Knowledge 2021, Irvine, CA, USA [link]
Stingl, C., Günther, S. A., Staake, T. (2021): A Feedback Information System for Improving Hand Hygiene on a Personal and Organizational Level. Wirtschaftsinformatik 2021, Duisburg-Essen, Germany [link]
Günther, S. A., Veihelmann, T., Staake, T. (2020): Leveraging Social Norms to Encourage Online Learning: Empirical Evidence from a Blended Learning Course. International Conference on Information Systems 2020, Hyderabad, India [link]
Günther, S. A., Staake, T., Schöb, S., Tiefenbeck, V. (2020): The behavioral response to a corporate carbon offset program: A field experiment on adverse effects and mitigation strategies. In: Global Environmental Change [link]
Günther, S. A., Stingl, C., Coroamă, V. C., Schöb, S., Staake, T. (2020): Empowering Personalized Feedback on Hot Water Usage: A Field Study with Shower Meters. ACM Symposium on Applied Computing 2020, Brno, Czechia [link]
Hauser, M., Günther, S. A., Flath, C. M., Thiesse, F. (2019): Towards Digital Transformation in Fashion Retailing: A Design-oriented IS Research Study of Automated Checkout Systems. In: Business & Information Systems Engineering [link]
Schöb, S., Günther, S. A., Regensburger, K., Staake, T. (2018): NIWM: Non-intrusive water monitoring to uncover heat energy use in households. In: Computer Science - Research and Development. *Best Paper Nominee Award (D-A-CH+ Energieinformatik 2017)* [link]
Hauser, M., Günther, S. A., Flath, C. M., Thiesse, F. (2017): Designing Pervasive Information Systems: A Fashion Retail Case Study. International Conference on Information Systems 2017, Seoul, South Korea, 10-13 December. *Best Conference Track Paper Award (Track: HCI, Design Issues and Design Science Research) and Best Overall Conference Paper Award Nominee* [link]
Hauser, M., Günther, S., Flath, C. M., Thiesse, F. (2017): Leveraging RFID Data Analytics for the Design of an Automated Checkout System. Wirtschaftsinformatik 2017, St. Gallen, Switzerland, 12-15 February [link]
Vorträge
- Digitale Verhaltensinterventionen zur Unterstützung des selbstregulierten Lernens innerhalb von Online- Lernumgebungen: Konzeption, Anwendung und Wirkung 2022, ProfiLehrePlus Seminar am 14.06.2022
- Monetary Incentives vs. Environmental Appeals for Resource Conservation: A Field Study on Motivational Strategies, Advances with Field Experiments 2020, 23-24.09.2020
- Energieeinsparpotentiale durch Verhaltensänderung bei der Warmwassernutzung. Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen. Fachtagung "Warmwasser" am 30.08.2017