Vorträge mit Praxisbezug

  • Beuter, Katharina. "From ELF and other giants in the language classroom: Implications of lingua franca research for language teaching and teacher education". School of Education FACE, Universität Freiburg, November 2022.
  • Beuter, Katharina. "Researching English as a Lingua Franca in a secondary school context". TEFL Research Seminar. Universität Bamberg, Mai 2022
  • Beuter, Katharina. "Sprachen|bewusst lernen: Zum Potential von Relaissprachen und Translanguaging im Rahmen einer Mehrsprachigkeitsdidaktik". BaTEG Summer School 2021: Multilingualism in the Classroom. Universität Bamberg, September 2021 (mit Benno Berschin).
  • Beuter, Katharina. "Learning to communicate diversity: On the educational potential of student exchanges". Tea Time Thursday: Education worldwide @ home, ZfL Köln und ZLB Bamberg, Dezember 2020.
  • Beuter, Katharina. "Participatory research in the frame of a German-Tanzanian student exchange: Using a dialogic approach to exploring English as a global language in school contexts". Pluricentric languages and foreign language teaching. Implications for reflective practice in schooling, higher education and teacher training, Universität Bremen, September/Oktober 2020.
  • Beuter, Katharina. "Translanguaging made transparent: Zum inklusiven Potenzial von Linguae francae für sprachlich-kulturelle Bildung". Internationale Tagung Herausforderung Kulturelle Lehrerinnen- und Lehrerbildung: Perspektiven für das Studium der Geisteswissenschaften (KLLB), Universität Bamberg, März 2019.
  • Beuter, Katharina. "Translanguaging in Englisch als Lingua Franca: Zum Umgang mit sprachlich-kultureller Diversität in Bildungskontexten". Workshop Kulturelle Lehrerbildung, Universität Bamberg, November 2018.
  • Beuter, Katharina. "Sprachen vermitteln, Welten sichten. Sprachunterricht als Triebfeder kulturbezogener Bildung?" Arabisch als Fremdsprache im deutschsprachigen Raum, Universität Bamberg, Februar 2018.
  • Beuter, Katharina. "Sprache und Kultur in der Lehrerbildung: Zusammenhänge, Herausforderungen, Konzepte". KulturPLUS-Ringvorlesung Sprachen vermitteln, Universität Bamberg, November 2017 (mit Martin Böhne).
  • Großmann, Carina & Schlüter, Julia, 2022: "Corpus literacy: More than just a skillset." 15th Teaching and Language Corpora (TaLC) Conference. University of Limerick.
  • Knappe, Gabriele, 2022: “Bridging cultures by teaching linguistic medievalism.” Virtual Seminar organized by ISSME (International Society of the Study of Early Medieval England), co-organized with TOEBI (Teachers of Old English in Britain and Ireland). Online verfügbar unter: https://www.youtube.com/watch?v=hX315J-cco8.
  • Schlüter, Julia & Großmann, Carina, 2022: "Linguistic and pedagogical perspectives on grammar: Engaging pre-service and in-service teachers in corpus work." 15th Teaching and Language Corpora (TaLC) Conference. University of Limerick.
  • Schlüter, Julia, 2020: "International corpora and the teaching and learning of English as an International Language (EIL): At/in school, at/in college, at/in university?" International Symposium Pluricentric languages and foreign language teaching: Implications for reflective practice in schooling, higher education and teacher training. Universität Bremen.
  • Schlüter, Julia, 2021: "Corpora as tools in English Language Teaching: Risks and unwanted side effects." Englische Sprachwissenschaft und Fachdidaktik im Dialog: Chancen zur Stärkung der universitären Lehrerbildung. Universität Freiburg.
  • Schlüter, Julia, 2021: "The uptake of corpus evidence on World Englishes by ELT professionals." 42th conference of the International Computer Archive of Modern and Medieval English (ICAME42). Universität Dortmund.
  • Schlüter, Julia, 2022: "British or American English? Mismatches between usage data, acceptability ratings and attitudes of non-native English teachers." 9th Biennial International Conference on the Linguistics of Contemporary English (BICLCE). Universität Ljubljana.
  • Summer, Theresa & Werner, Valentin. 2022. "Mental health songs: Corpus analysis and implications for ELT." Reading Resistance: Widerstand und Kontroversität im Kontext gesellschaftlichen Wandels und gesellschaftlicher Transformation. Universität Köln.
  • Werner, Valentin. 2022. "Same same but different? A linguistic perspective on poetry and song lyrics for English language education." Research Area Culture and Language Education and Learning. Universität Göteborg.