Michelle Zirkel
Kontakt
Fachdidaktik Englisch
Raum 03.19, Luitpoldstr. 19, D-96052 Bamberg
E-Mail: michelle.zirkel(at)uni-bamberg.de
Sprechstunde
nach Vereinbarung per E-Mail
CV
seit Januar 2022: Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Fachdidaktik Englisch, Universität Bamberg
2021: Erstes Staatsexamen für Gymnasiallehramt (Englisch und Spanisch); Bachelor of Arts mit Auszeichnung (Anglistik/Amerikanistik und Spanisch)
Februar 2021-September 2021: Lehrassistentin für Irish Studies Würzburg (ISWÜ) und Tutorin im Projekt „WueGlobal - Writing, Learning, Digital Connection“, Universität Würzburg
April 2020-März 2021: Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl für Englische Fachdidaktik, Universität Würzburg
2019: Fremdsprachenassistenz an der Glenstal Abbey School, County Limerick (Irland)
2018-2019: Erasmus+ Studiensemester an der Universidad de Zaragoza (Spanien)
Oktober 2017-Januar 2022: Tutorin für die Einführung in die Didaktik der englischen Sprache und Literatur, Universität Würzburg
2017-2018: Erasmus+ Projekt an der Glenstal Abbey School in County Limerick (Irland) und dem Collège du Servois in La Chapelle-en-Serval (Frankreich)
2014-2021: Studium von Englisch, Spanisch und Französisch auf Gymnasiallehramt, Universität Würzburg
Forschungsinteressen
Learning with Digital Media (Focus: Virtual Reality)
Inter-, Transcultural and Global Education (Focus: Critical Environmental Literacy)
Irish Studies in the EFL Classroom
Interdisciplinary Teacher Education
Popular Culture in the EFL Classroom
Pragmatics in the EFL Classroom
Projekte
Dissertationsprojekt (Arbeitstitel): English language education for sustainable development through immersive learning environments: Investigating teachers' beliefs and professional development throughout a research-based training course
Mitgliedschaften
DGFF (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
EFACIS (The European Federation of Associations and Centres of Irish Studies)
IATEFL (International Association of Teachers of English as a Foreign Language)
ISWÜ (Irish Studies Würzburg)
Educators in VR
Klimabildung e.V.
Scientists for Future Bamberg
CALICO (Computer-Assisted Language Instruction Consortium)
IALLT (International Association for Language Learning Technology)
Publikationen
Zirkel, Michelle (2025). Immersive virtuelle Realität im Fremdsprachenunterricht: Virtuelle Welten, reale Lernerfolge. In: E. Thaler (eds.), Impulsgeber Fremdsprachen: Best Practice und Diskussionen aus der Tagung des Gesamtverbands Moderne Fremdsprachen Bayern. Cornelsen.
Schnellbögl, C., Zirkel, M., Bösendörfer, A. & Summer, T. (2025). Foreign Language Teachers’ Perspectives on Global Education, Digital Media, and Extended Reality. In: Summer, T. & Gießler, R. (eds.), Digital Textualities and Spaces in ELT. Studies in English Language Teaching (SELT). Narr.
Summer, T., Zirkel, M., Fischer, P. & Krug, M. (2024). Exploring Poems and Song Lyrics in an Interdisciplinary Seminar with Pre-service English Teachers: Opportunities and Hurdles. In: Fischer, P. & Summer, T. (eds.), Impulses for Teaching Poetry and Song Lyrics: From Shakespeare to Pop Music (pp. 271-294). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Zirkel, M. & Summer, T. (2024). Empowering English Language Teachers to Use Immersive Virtual Reality for Global Citizenship Education. WorldCALL2023: Official Conference Proceedings. Nagoya, Japan: The International Academic Forum. 217-224. DOI: 10.22492 https://papers.iafor.org/wp-content/uploads/conference-proceedings/WorldCALL/WorldCALL2023_proceedings.pdf
Zirkel, M. & Grund, R. (2023). TaskCards im Englischunterricht: Sprachbewusstheit mit Fokus auf Diversität fördern. Englisch 5-10 63 (2023), 38-39.
Grund, R., & Zirkel, M. (2022). Leseverstehen mithilfe von song lyrics überprüfen: Grundlegende Überlegungen, Aufgabenformate und ein Beispieltest zum Song Hero of War der Band Rise Against. Englisch 5-10, 58. 30-32.
Judaschke, M. & Zirkel, M. (2022). This will get better: Mithilfe des Songs I Beg to Differvon Billy Talent das Thema mentale Gesundheit in den Fokus rücken. Englisch 5-10, 58. 10-13.
Zirkel, M. (2022). The potential of picturebooks in primary ELE: Fostering language skills and addressing pressing concerns of modern-day society. In: Böttger, H. & Summer, T. (eds.), English in primary education: concepts, research, practice. Bamberg: University of Bamberg Press. 117-140. https://www.researchgate.net/publication/367334722_English_in_Primary_Education_Concepts_Research_Practice
Konferenzen, Gastvorträge, Präsentationen und Workshops
Implementing Immersive Virtual Reality in Foreign Language Education: Evidence from a Teacher Training Course in the Context of Globabl and Digital Citizenship Education (Vortrag). CALICO 2025 (internationale Konferenz), San Diego, U.S., 29.05.2025 (mit Theresa Summer & Claudia Schnellbögl).
The Potential of Immersive Virtual Reality for Teaching the SDGs in the Context of English Language Education (Talk). eLearning Africa 17th International Conference & Exhibition on Digital Education, Training & Skills Development, Kigali, Rwanda, 29.-31.05.2024.
The potential of immersive virtual reality for English language classrooms (Guest lecture). Ludwigs-Maximilians-Universität München, 17.01.2024.
Virtual reality and global learning in English language education: innovations for English teacher education (Talk). WorldCALL Conference, Chiang Mai, Thailand, 09.-13.11.2023.
Das Potenzial von Virtual Reality für den Fremdsprachenunterricht und Bildung für nachhaltige Entwicklung (Talk). Arbeitstagung Unterricht auf einem bedrohten Planeten – Perspektiven und Herausforderungen einer Bildung für nachhaltige Entwicklung im Unterricht sprachlicher Fächer, Universität Duisburg-Essen, 03.-04.11.2023.
Bildung für nachhaltige Entwicklung und Fremdsprachenlernen in Immersive Virtual Reality (Talk). Gesamtverband Moderne Fremdsprachen (GMF)-Tagung, Otto-Friedrich-Universität Bamberg, 06.-07.10.2023.
Northern Irish songs in the EFL classroom (Guest Lecture). Julius-Maximilians-Universität Würzburg, 15.12.2022. Videocast available on YouTube: www.youtube.com/watch
Songs in ELT: A survey on university students’ beliefs and their experiences in English lessons (Talk with Theresa Summer and Regina Grund). Anglistentag, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz. 02.-05.09.2022.
Northern Irish songs in the EFL classroom: theoretical justification and practical suggestions (Talk). IATEFL 55th International Conference & Exhibition, Belfast. 17.-20.05.2022.
