Institutskolloquim

Aktuelle Termine für das Kolloquium des Instituts für Psychologie finden Sie hier.

Symposium Biopsychologie

Die Einladung zum Symposium Biopsychologie am 25.10.2018 finden Sie hier(186.4 KB).

Lehrveranstaltungen im Wintersemester 2018/2019

Applied data analysis for psychology using the open-source software R (Data Analysis using R)

Dozent/in

Dr. Alexander Pastukhov

Angaben

Seminar
Englischsprachig
Zeit und Ort: Do 12:00 - 14:00, M3N/-1.19

Inhalt

An introductory hands-on course taught in English that shows how to use R to analyze a typical psychophysical and social psychology research data. The course will walk you through all the analysis stages from importing a raw data to compiling a nice looking final report that automatically incorporates all the figures and statistics. If description below looks intimidating, do not despair! R wraps all these steps into simple easy-to-understand procedures. These include:

  • data import, whether it is a CSV-file, Excel, SPSS, SAS, or Matlab and merging multiple data files into a single easy-to-use table (and saving it)
  • data preprocessing: filtering out bad data and transforming values, e.g. turning continuous data into ordinal, degrees to radians, skewed data to a normally distributed ones, renaming and relabeling conditions, working with dates, etc.
  • grouping and summarizing data: grouping data based on various combinations of conditions, computing group statistics or transforming data within each group
  • plotting: R plotting package ggplot2 makes exploratory analysis easy and generates production-quality figures that you can use directly for your thesis or a publication
  • statistical analysis: you will learn how to use various parametric (ANOVA, t-test, linear-mixed models) and non-parametric (traditional and permutation based) statistical tests, as well as the Bayesian approach to statistics and modern predictive modelling approaches (regression and classification using generalized linear models, linear discriminant analysis, support vector machines, etc.).
  • putting it all together into a report: R helps you to automatically generate a nice looking report that includes all the analysis steps, figures, and statistics and export it for direct presentation (PDF, HTML) or for further editing (Word). Best part, if you change your mind and analysis, your final looking report is one button press away.

The best way to attend the course is with your own dataset. Bring it to the course and see how R will allow you to understand it deeper or reduce the time you need to analyze it. I am happy to help you all along with such statistical, methodological and graphical problems.

Institution:  Lehrstuhl für Allgemeine Psychologie und Methodenlehre
 

Exploratorische und Konfirmatorische Faktorenanalyse in der Testkonstruktion

Dozent/in

Dr. Katrin Rentzsch

Angaben

Seminar
Deutschsprachig
Die Veranstaltung wird als Blockseminar angeboten
Zeit und Ort: Einzeltermin am 15.10.2018 12:00 - 14:00, M3N/-1.19; Einzeltermin am 9.11.2018 14:00 - 18:00, M3N/-1.19; Blockveranstaltung 10.11.2018-11.11.2018 Sa, So 9:00 - 18:00, M3N/-1.19

Inhalt

Psychometrische Tests gehören zu den wichtigsten Untersuchungsinstrumenten in der Psychologie. Ihre Qualität hat oft entscheidenden Einfluss auf die gewonnenen Ergebnisse. Ein wichtiger Schritt in der Testentwicklung ist dabei die Bestimmung der Validität des Testverfahrens mittels Exploratorischer und Konfirmatorischer Faktorenanalyse. Ziel des Seminars ist es, den dafür notwendigen theoretischen und methodischen Hintergrund sowie praktische Fertigkeiten zur Durchführung jener Analyseverfahren zu vermitteln. Im Seminar erfolgt einerseits eine Wiederholung der Kenntnisse zu den Schritten der Testkonstruktion sowie eine Einführung in die Grundlagen der Exploratorischen und der Konfirmatorischen Faktorenanalyse. Das gewonnene theoretische Wissen wird anschließend praktisch vertieft. Dabei wird der Umgang mit den Statistikprogrammen SPSS, R, AMOS und Mplus geübt. Anhand bereits vorgegebener Daten werden wir die einzelnen Schritte einer Exploratorischen und einer Konfirmatorischen Faktorenanalyse nachvollziehen, d.h. die Daten gemeinsam analysieren und interpretieren.



Institution:  Lehrstuhl für Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik