Tagungsprogramm

Das ausführliche Tagungsprogramm wird im August freigeschalten. Folgend finden Sie die Grobstruktur und zentrale Eckpunkte des Programms. Alle offiziellen Programmpunkte werden über Zoom in virtuellen Räumen abgehalten. Darüber hinaus haben Sie Möglichkeit, sich für informelle Gespräche in den Pausen oder für Gespräche mit den Verlagshäusern auf wonder.me zu treffen. Ein kurzes Erklärvideo zur Funktionsweise von wonder.me werden wir Ihnen vor der Tagung hier bereitstellen.

Mittwoch - 15.09.2021

UhrzeitProgrammpunkt
16.15-16.30 Uhr

Begrüßung

Die Sektionstagung der BWP 2021 wird mit einer kurzen gemeinsamen Videobotschaft von Silvia Annen und Karl-Heinz Gerholz eröffnet. 

16.30-17.30 Uhr

Keynote 1

Cordula Artelt, LIfBi – Leibniz-Institut für Bildungsverläufe, Bamberg

 Lernen im Erwachsenenalter – Erkenntnisse und Möglichkeiten des Nationalen Bildungspanel (NEPS)
17.45-19.15 UhrEinzelbeiträge
ab 19.30 Uhr

Fränkischer Abend

Gehen Sie mit uns auf kulinarische Streifzüge durch Franken. Begleitet werden wir dabei von der Fränkischen Weinkönigin Carolin Meyer und dem Braumeister Stefan Zehender. Eröffnet wird der Abend durch ein Grußwort des Präsidenten der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Prof. Dr. Kai Fischbach. Weitere Informationen finden Sie im Reiter Fränkischer Abend.

Donnerstag - 16.09.2021

UhrzeitProgrammpunkt
8.30-10.30 UhrYoung Researcher Tagungsprogramm
10.45-12.15 UhrEinzelbeiträge
12.15-13.00 Uhr

Mittagspause

Integrierte Postersession in Zoom und Austauch mit Kolleginnen und Kollegen sowie den Verlagsgesellschaften über wonder.me

13.00-14.00 Uhr

Keynote 2

Susan McKenney, University of Twente

 

Educational design research for teacher professional development: Why, what & how?

Educational design research is a genre of study in which the iterative development of solutions to practical and complex educational problems provides the setting for scientific inquiry. The solutions can be educational products, processes, programs or policies. Educational design research not only targets solving significant problems facing educational practitioners, but at the same time it seeks to discover new knowledge that can inform the work of others facing similar problems. Working systematically and simultaneously toward these dual goals is perhaps the most defining feature of educational design research. The process typically ensues in multiple iterations of analysis and exploration, design and construction, and evaluation and reflection. When structured well, insights from each phase are valuable in their own right, and also contribute to the overall goals of the study. This presentation seeks to clarify the nature of educational design research by considering its origins, elaborating its characteristics, and sharing examples related to teacher professional development.

14.15-15.45 Uhr Einzelbeiträge
15.45-16.15 Uhr

Kaffeepause

Integrierte Postersession in Zoom und Austausch mit Kolleginnen und Kollegen sowie den Verlagsgesellschaften über wonder.me

16.15-17.45 UhrSymposien
17.45-18.15 Uhr

Pause

Integrierte Postersession in Zoom und Austausch mit Kolleginnen und Kollegen sowie den Verlagsgesellschaften über wonder.me

18.15-18.30 UhrPreisverleihung der Käthe und Ulrich Pleiß Stiftung
Ab 18.30 UhrMitgliederversammlung

Freitag - 17.09.2021

UhrzeitProgrammpunkt
8.30-9.30 Uhr

Keynote 3

Susan James Relly, University of Oxford

 

 

Driving technical excellence: international perspectives

The skills taught and developed through the technical and vocational education and training (TVET) route are imperative for economic productivity and growth. Moreover, skills play a big part in the economic recovery and building of any nation, extremely pertinent with the pandemic. Consequently, the TVET route is starting to receive increasing government attention. All the while excellence in TVET has existed for many decades; economic prosperity has depended on it. Although for many countries (for example, India, Austria, and even the United Kingdom) this has predominantly been a focus on the apprenticeship route, more recently, attention and emphasis has been paid to the wider TVET system. Much innovation in policy and practice is occurring globally aiming to improve TVET and making it an attractive pathway and career progression route. Yet, the skills economy is often placed second to the knowledge economy. This positioning does seem to be a peculiarly English phenomena as our European counterparts locate TVET, and the skills development within it, in the context of the economy and economic development. This lecture will draw on a seven-country study focussed on understanding better the drivers of technical excellence. The findings show that it is the interplay between people, policy and practice over a variety of levels rather than one individual factor that enable key stakeholders to deliver vocational excellence.

9.45-13.00 Uhr Einzelbeiträge und Symposien
13.00-13.30 UhrMittagspause und Austausch mit Kolleginnen und Kollegen sowie den Verlagsgesellschaften über wonder.me
13.30-15.00 UhrEinzelbeiträge
15.00-15.30 UhrVerabschiedung und Tagungsausklang