Nadine Besser, née Michels, M.A.

Research Scientist in the Project EarlyMath

(currently on maternity leave)

Markusplatz 3, 96047 Bamberg

Room M3N/01.37
Tel.: 0951/863-3160
E-Mail: nadine.besser(at)uni-bamberg.de

Research interests

  • Early mathematical and scientific education and development
  • Quantitative methods of empirical social research

Academic background

2013 - 2016 Bachelor of Arts in Educational Science at Freie Universität Berlin

2015 - 2019 Student assistant at the Department of Early Childhood Education (Prof. Dr. Y. Anders), Freie Universität Berlin

2015 - 2016 Student assistant in the research project "Early Steps into Science" (EASI-Science)

2016 - 2019 Master of Arts in Educational Science at Freie Universität Berlin

2017 - 2019 Student assistant in the Research Project "Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society" (ISOTIS)

since 12/2019 Research scientist at the Chair of Psychology I - Developmental Psychology (Prof. Dr. S. Weinert) at the University Bamberg in the DFG-Project "Mathematical Development and the Impact of Interaction Quality in Early Childcare" (EarlyMath)

Publications

Conference contributions

  • ​​​​​​​Klemm, J., Besser, N., Lehrl, S., Linberg, A. & Dornheim, D. (2022). „Math Talk“ in Fachkraft-Kind-Interaktion in der Krippe: Ausprägung und Beziehung zu mathematischen Kompetenzen. Vortrag im Rahmen eines Symposiums bei der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) an der Universität Bamberg (virtuell).
  • Linberg, A., Lehrl, S., Baron, F., Besser, N., Klemm, J. & Weinert, S. (2022). Welche Rolle spielt die digitale häusliche Lernumwelt für sozio-emotionale Kompetenzen im Kleinkindalter? Vortrag bei der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) an der Universität Bamberg (virtuell).
  • Besser, N., Dornheim, D., Lehrl, S. & Linberg, A. (2021). Early numerical knowledge, it’s relation to language skills and the importance of social disparities. Posterpräsentation bei der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Konferenz an der Universität von Göteborg, Schweden (virtuell).
  • Klemm, J., Lehrl, S., Linberg, A., Dornheim, D., Besser, N. & Baron, F. (2021): The relation between Structural Quality and Math Talk in Early Childhood Education. Posterpräsentation bei der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Konferenz an der Universität von Göteborg, Schweden (virtuell).
  • Lehrl, S., Linberg, A., Dornheim, D., Besser, N., Baron, F., Klemm, J., Roßbach, H.-G. & Weinert, S. (2021). Relations between quality of teacher-child interaction and toddler’s mathematical outcomes. Vortrag bei der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Konferenz an der Universität von Göteborg, Schweden (virtuell).
  • Linberg, A., Lehrl, S., Baron, F., Besser, N., Klemm, J. & Weinert, S. (2021). Digitale und analoge häusliche Lernumwelten im Kleinkindalter und ihre Bedeutung für sozial-emotionale Kompetenzen. Vortrag bei der 18. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPSY) an der Pädagogischen Hochschule Heidelberg (virtuell).
  • Besser, N. (2020). Prädiktoren mathematischer Entwicklung von Kindern unter vier Jahren. Vortrag bei der 17. Jahrestagung der Nachwuchswissenschaftler*innen der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit in der Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE) an der Universität Hannover (virtuell).