Prof. Dr. Silvia Annen

Contact

Kärntenstraße 7, D-96052 Bamberg, room KÄ7/00.40
Phone: +49 (0) 951 863-2869
E-Mail: silvia.annen(at)uni-bamberg.de

Consultation hours

by appointment per E-Mail

Research

  • Recognition of qualifications and competencies

  • Labor market usability of qualifications and returns to education

  • Educational trajectories and educational decisions

  • International comparative (vocational) education research

  • Governance of the education and employment system

  • Digitization of learning processes

Publications

Gerholz, K.-H., Annen, S., Braches-Chyrek, R., Hufnagl, J., & Wagner, A. C. (Eds.). (2024). Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online: bwp@ (Issue Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 20.-22. März 2023 an der Universität Bamberg : Fachkräftesicherung – Zukunftsweisende Qualifizierung, gesellschaftliche Teilhabe und Integration durch berufliche Bildung).

Annen, S. (2024). Immigrants’ perception of informal learning in their labour market Integration. In J. Scharfenberg, J. Hufnagl, A. Kroner, & M. Spiekenheuer (Eds.), Migration und Bildung in der globalisierten Welt: Perspektiven, Herausforderungen und Chancen in der Migrationsgesellschaft (1st ed., pp. 35–50). Waxmann.

Annen, S., & Hufnagl, J. (2024). Potenziale des Skills Ecosystem Approach für den Fachkräftemangel in Deutschland. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 20.-22. März 2023 an der Universität Bamberg, 1–25.

Hufnagl, J., & Annen, S. (2024). Nachhaltigkeit in der betrieblichen Ausbildung: Kompetenzanforderungen aus unternehmerischer Sichtweise. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, 22(45, Veränderungen der Arbeitswelt : Anforderungen, Gestaltungsfelder und Zukunftsfragen für die berufliche Bildung), 1–29.

Hufnagl, J., Kralik, L., & Annen, S. (2024). Ungenutztes Fachkräftepotenzial: Strategien zur Bindung von Mitarbeiterinnen in der Tech-Branche. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 20.-22. März 2023 an der Universität Bamberg, 1–25.

Annen, S. (2023a). Anerkennung im Spannungsverhältnis theoretischer Fundierung, praktischer Implementierung und bildungspolitischer Konzeptionierung. In M. Schmid (Ed.), Handbuch Validierung non-formal und informell erworbener Kompetenzen: disziplinäre, theoretische und konzeptionelle Zugänge (pp. 33–52). wbv.

Annen, S. (2023b). The contribution of informal learning in the integration process of immigrants into the labour market: Individual and organisational perspectives in selected sectors. International Journal of Training and Development, 27(3–4), 381–404.

Annen, S., & Reinwald, S. H. (2023). Influence of Gender and Prior Education Intersectionality on Further Education Investments and Job Satisfaction. SAGE Open, 13(2), 1–15.

Annen, S., & Sailer, S. (2023). How Did European Universities React to COVID-19?: Exemplary Results from Germany, Italy and Sweden. International Journal of Learning and Teaching, 9(1), 1–9.

Annen, S., & Sailer-Frank, S. (2023). Communication Strategies in Times of Crisis: qualitative Results from Swedish and German Universities. CICE | WCE Proceedings June 26-28, 2023 Toronto, Canada, 94–99.

Sailer-Frank, S., & Annen, S. (2023). Competition meets Collaboration: Podiumsdiskussion als methodisches Format. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 18(Sonderheft Planspiele (2023): Planspiele in der Hochschullehre), 95–112.

Annen, S., & Maier, T. (Eds.). (2022a). Akademisierung, Hybridqualifikationen und Fachkräftebedarf: ist die Konkurrenz zwischen akademisch und beruflich Qualifizierten Mythos oder Realität?. Barbara Budrich.

Annen, S., & Maier, T. (2022b). Akademisierung, Hybridqualifikationen und Fachkräftebedarf: Ist die Konkurrenz zwischen akademisch und beruflich Qualifizierten Mythos oder Realität?. In S. Annen & T. Maier (Eds.), Akademisierung, Hybridqualifikationen und Fachkräftebedarf: ist die Konkurrenz zwischen akademisch und beruflich Qualifizierten Mythos oder Realität? (pp. 11–22). Barbara Budrich.

Annen, S., & Mottweiler, H. (2022). Das Ende beruflicher Karrieren?: Analysen zur Konkurrenz zwischen beruflich und akademisch qualifizierten Fach- und Führungskräften im kaufmännischen Bereich. In S. Annen & T. Maier (Eds.), Akademisierung, Hybridqualifikationen und Fachkräftebedarf: ist die Konkurrenz zwischen akademisch und beruflich Qualifizierten Mythos oder Realität? (pp. 161–183). Barbara Budrich.

Annen, S., Preböck, T., Sailer, S., & Thürer, S. (2022). How did COVID-19 Affect Female Researchers´ Output?: Results from the Field of Social Science. International Journal of Social Science and Humanity, 12(3), 121–129.

Mottweiler, H., & Annen, S. (2022). Alternative Modelle zur Fachkräftesicherung?: Abiturientenprogramme, duale Studiengänge und Trainee-Programme in ausgewählten kaufmännischen Berufsbereichen. In L. Bellmann, H. Ert, C. Gerhards, & P. F. E. Sloane (Eds.), Betriebliche Berufsbildungsforschung (1st ed., pp. 75–96). Franz Steiner Verlag.

Mottweiler, H., Le Mouillour, I., & Annen, S. (2022). New Forms of European VET Governance in the Interplay Between the EU-Ropean Labour Market and Vet Policy? A Governance Analysis of the EU-Ropean Taxonomy of Skills, Competences, Qualifications and Occupations (Esco).

Preböck, T., & Annen, S. (2022). Wer sind die Doppelqualifizierer: Analyse der Aufnahme eines Studiums von Abiturient:innen nach der Ausbildung mit Daten des nationalen Bildungspanels. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, 42, 1–21.

Annen, S. (2021). Comparative analysis of immigration processes in Canada and Germany: empirical results from case studies in the health and IT sectors. Journal of Vocational Education & Training, 1.

Annen, S., & Tiemann, M. (2021). New Determination of the Value of Vocational and Higher Education?: Employees’ Educational Choices, Careers and Labour Market Outcomes in Germany.

Preböck, T., & Annen, S. (2021). Online-Lehre im ‹Corona-Semester› aus Studierendensicht: Erste Befunde einer Befragung an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg. MedienPädagogik, 40, CoViD-19 und die digitale Hochschulbildung. Irritationen, Einsichten und Programmatiken, 157–176.

Sailer, S., & Annen, S. (2021). Implikationen aus der Berufspraxis des Ausbildungsberufes Kaufmann*frau im E-Commerce für die Gestaltung berufs- und wirtschaftspädagogischer Studiengänge. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online, 40.

Selected Presentations

„Building Meaningful Public, Private, and Educational Partnerships for Workers of the Future” within the framework of the summit “Rising Tide – A Summit on Economic Security” of the California State Governments, Sacramento (USA), February 2020.

„Scaling Up Apprenticeships: Building on the Success of International Apprenticeship Models“ within the framework of the hearings at the U.S. Congress (House of Representatives' Higher Education and Workforce Investment Subcommittee), Washington DC, 16.07.2019.

„The Usability of Foreign Qualifications and Skills in the Canadian Labour Market – Results Using PIAAC” within the framework of the XIX ISA World Congress of Sociology, Toronto, July 2018.

„Recognition of foreign qualifications and skills in the Canadian labour market – results from PIAAC” within the framework of the 12th JVET Conference: “Researching Policy and Practice in Vocational Education and Training” Worcester College, Oxford, July 2017.

„Competency Standards, Assessment and Certification Concepts and Practices including Certification as a Quality Assurance Mechanism – Perspectives from: European Union” within the framework of the ASEAN Forum on Competency Assessment and Certification. Manila (Philippines), May 2015.

„Schnittstellen in der beruflichen Erwachsenenbildung – Funktion und Bedeutung von Abschlüssen“ within the framework of the KEBÖ Jahrestagung 2014: Lernen – Erkennen – Anerkennen. Kritische Betrachtung von Zertifikat und Diplom in der Erwachsenenbildung. Vienna (Austria), September 2014.

 

List of Presentations Prof. Dr. Silvia Annen(140.7 KB)

Lectures

Vorlesungen

V/Ü: Forschungsmethoden der Wirtschaftspädagogik
2 SWS
Silvia Annen
V: Steuerung von Bildungsprozessen - Vorlesung
3 SWS
Silvia Annen

Seminare

HS: Internationale Berufsbildung
3 SWS
Silvia Annen
Oberseminar
2 SWS
Silvia Annen
S: Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens
4 SWS
Silvia Annen , Sabrina Sailer-Frank

Winter Semester 2023/2024

  • Business Education
  • Oberseminar
  • Principles of Scientific Work
  • Professionalization of Vocational Education Personnel (Courses A und B)
  • Research Questions in Business Education

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Summer Semester 2023

  • International Vocational Training
  • Management of Educational Processes
  • Oberseminar
  • Professionalization of Vocational Education Personnel (Courses A und B)
  • Research Questions in Business Education

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Winter Semester 2022/2023

  • Business Education
  • Learning and Teaching with Digital Media
  • Oberseminar
  • Professionalization of Vocational Education Personnel (Courses A und B)

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Summer Semester 2022

  • International Vocational Training
  • Management of Educational Processes
  • Oberseminar
  • Research Questions in Business Education

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Winter Semester 2021/2022

  • Business Education
  • Learning and Teaching with Digital Media
  • Oberseminar
  • Professionalization of Vocational Education Personnel (Courses A und B)

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Summer Semester 2021

  • International Vocational Training
  • Management of Educational Processes
  • Oberseminar
  • Professionalization of Vocational Education Personnel (Course A)

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Winter Semester 2020/2021

  • Business Education
  • Empirical Educational Research
  • Media Teaching
  • Physiological, Psychological and Operational Pedagogical Basics of Learning and Working - Lecture
  • Physiological, Psychological and Operational Pedagogical Basics of Learning and Working - Consolidation and Practice (Course C)

Link to the lectures on UniVIS (only in German)

Vita

Academic Backround

2020 – today

Professorship for Business Education (Prof. Dr. Silvia Annen) at the Otto-Friedrich-University Bamberg, GER

2017 – 2019

Visiting Scholar as DFG Research Fellow at the University of Toronto in the Ontario Institute for Studies in Education (supervised by Prof. Dr. Leesa Wheelahan), Toronto, CAN

2011

PhD at the University of Cologne, GER: 'Recognition of competencies. Criterion-oriented analysis of selected procedures in Europe' (Supervision by Prof. Dr. Detlef Buschfeld).

2006 – 2008

Research Assistant and Doctoral Candidate at the Chair of Economic and Social Pedagogy at the University of Cologne, GER

2001 – 2005

Diploma Studies in Business Education at the University of Cologne, GER

Professional Backround

2019 – 2020

Doctoral Research Fellow (Project Management Research and Development) at the Federal Institute for Vocational Education and Training, Bonn, GER

2007 – 2017

Doctoral Research Fellow (Project Management Research and Development) at the Federal Institute for Vocational Education and Training, Bonn, GER

2009 – today

Lecturer in the advanced training course "Fachwirt/in für zahnärztliches Praxismanagement" (Specialist in dental practice management) at the Westphalia-Lippe Chamber of Dentists, Münster, GER

2006 – 2007

Research Assistant within the framework of the BMBF Initiative ANKOM at the Westphalia-Lippe Dental Association, Münster, GER

2006 – 2007

Lecturer in the master class for hairdressers at the Cologne Hairdressers Guild, GER

Review Activities

Journals:

  • Journal of Vocational Education and Training (JVET)

  • Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (ZBW)

  • International Journal for Training and Development (IJTD)

  • Research in Comparative and International Education (RCIE)

  • Empirical Research in Vocational Education and Training (ERVET)

  • Schweizer Nationalfonds

  • Jahrbuch Berufs- und Wirtschaftspädagogik

Scientific Conferences:

  • AERA Annual Meeting

  • WERA Focal Meeting

  • SWISS VET Congress

  • Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik

  • Deutsche Gesellschaft für Hochschuldidaktik

  • Hochschultage Berufliche Bildung

Editorial Review Board:

  • Journal of Vocational Education and Training (JVET)

  • Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis (BWP) - April 2015 until March 2017