Melanie Hochmuth, M.A.

Contact

Melanie Hochmuth [she/her]
Kärntenstraße 7, D-96052 Bamberg, room KÄ7/00.24
Phone: +49 (0) 951 863-2769
E-Mail: melanie.hochmuth(at)uni-bamberg.de

LinkedIn | ResearchGate | Xing | ORCID

Consultation hours

by appointment per E-Mail

Research

  • Educational trajectories and educational decisions.

  • Transitions, especially from school to vocational training.

  • Prevention of vocational training drop-outs.

  • Vocational training satisfaction and quality.

  • Discrimination processes in vocational training.

Working Title:

Die Rolle von Schulpraktika in der Sekundarstufe I für den Übergang in die Berufsausbildung

Dissertation Projects of the Professorship of Business Education - Prof. Dr. Silvia Annen

Hochmuth, M. (2023). Das Schulpraktikum als Erfolgsfaktor für einen realisierten Übergang in die Berufsausbildung. In: Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis: BWP. (2023), H. 2.

Seyffer, S., Hochmuth, M., & Frey, A. (2022). Challenges of the coronavirus pandemic as an opportunity for sustainable digital learning in vocational education and training (vet). Sustainability, 14(13), 7692. doi.org/10.3390/su14137692

Hochmuth, M., Geßler, A. N., Seyffer, S., & Frey, A. (2022). How are apprentice satisfaction and concerns changing as a consequence of the coronavirus pandemic? Social Sciences & Humanities Open, 5(1), 100258. doi.org/10.1016/j.ssaho.2022.100258

Hochmuth, M., Geßler, A. N., Seyffer, S., & Frey, A. (2021). Challenges in the digitization of apprenticeships during the coronavirus pandemic: Who needs special assistance? Sustainability, 13(21), 11701. doi.org/10.3390/su132111701

Ertelt, B.J., Frey, A., Hochmuth, M., Ruppert, J.J., & Seyffer, S. (2021). Apprenticeships as a unique shaping field for the development of an individual future-oriented “vocationality”. Sustainability, 13(4), 2279. doi.org/10.3390/su13042279

Conference Presentations

Hochmuth, M. & Hufnagl, J. Transition from School to Apprenticeship: The Role of Perceived Discrimination. NEPS Conference 2023, Bamberg, 09.11.2022 www.neps-data.de/neps-conference2023/Conference-Schedule

Seyffer, S., Hochmuth, M. Gelingensfaktoren für einen erfolgreichen Start in die duale Berufsausbildung aus der Perspektive von Berufsberaterinnen und Berufsberatern. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Flensburg, 07.09.2023 www.uni-flensburg.de/biat/sektionstagung-bwp-2023

Hochmuth, M. Wie gut kennen Schüler/-innen die Anforderungen der Arbeitswelt? Differenzen zwischen den Einschätzungen von Schüler/-innen und Arbeitgeber/-innen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik. Flensburg, 06.09.2023 www.uni-flensburg.de/biat/sektionstagung-bwp-2023

Hochmuth, M. The school internship as a key factor for a successful start into apprenticeship. NEPS Conference 2022, Bamberg, 05.12.2022 www.neps-data.de/neps-conference2022/Conference-Schedule

Hochmuth, M. Erfolgskriterien des Praktikums für den Übergang in die Berufsausbildung. Deutscher Verband für Bildungs- und Berufsberatung. dvb Conference. Oldenburg, 15.09.2022 dvb-fachverband.de/veranstaltungen/aktuelle/dvb-jahrestagung/

Seyffer, S., Hochmuth, M., & Ulrich, A. Challenges of the Coronavirus Pandemic as an Opportunity for Sustainable Digital Learning in VET. EARLI SIG14 Conference, Paderborn, 19.08.2022 en.kw.uni-paderborn.de/sig14

Seyffer, S., Hochmuth, M., & Ulrich, A. Apprenticeship during the Coronavirus Pandemic - an Exploratory Study from Southern Germany. EARLI SIG14 Konferenz, Paderborn, 18.08.2022 en.kw.uni-paderborn.de/sig14

Seyffer, S., Hochmuth, M., & Geßler, A. N., Ulrich, A. (February 4, 2022, symposium). Transferable Competences as a Success Factor in Apprenticeship. Swiss Federal University For Vocational Education And Training. 7th International VET Congress. Bern, 04.02.2022 www.conftool.net/vet-congress-2022/about.php

Seyffer, S., Hochmuth, M., & Geßler, A. N. (October 20, 2021). Successful Start of Training during the Pandemic Period. Satisfaction and Worries (paper-session). International Association for Educational and Vocational Guidance. 44th IAEVG International Conference. Riga, 20.10.2021 www.iaevgconference2020.lv

Workshops

Hochmuth, M. Das Berufsorientierungsverhalten der Generation Z: Chancen und Herausforderungen für die Berufsberatung. Jugendberufsagentur. Potsdam, 15.09.2023

Hochmuth, M. Transferable Competences for Prevention of Drop-Outs. Academia Netzwerktreffen. Schwerin, 28.03.2023

Lectures

Übungen

V/Ü: Forschungsmethoden der Wirtschaftspädagogik - Termin A
2 SWS
Julia Hufnagl , Melanie Hochmuth
V/Ü: Forschungsmethoden der Wirtschaftspädagogik - Termin B
2 SWS
Julia Hufnagl , Melanie Hochmuth
V/Ü: Forschungsmethoden der Wirtschaftspädagogik - Termin C
2 SWS
Julia Hufnagl , Melanie Hochmuth

Seminare

HS: Forschungsfragen der Wirtschaftspädagogik
3 SWS
Melanie Hochmuth , Philipp Schubert
HS: Professionalisierung von Bildungspersonal - Termin A
3 SWS
Julia Hufnagl , Melanie Hochmuth
HS: Professionalisierung von Bildungspersonal - Termin B
3 SWS
Julia Hufnagl , Melanie Hochmuth

Vita

Academic Backround

2023 – today

PhD Candidate at the Professorship of Business Education (Prof. Dr. Silvia Annen) at the University of Bamberg, GER

2019 – 2022

Integrative Social Sciences, specializing in Economics, Organization and Society (M.A.) at the Technical University of Kaiserslautern, GER

2016 – 2019

Integrative Social Sciences, specializing in Sociology (B.A.) at the Technical University of Kaiserslautern, GER

Professional Backround

2024 – today

Doctoral Research Fellow at the Professorship of Business Education (Prof. Dr. Silvia Annen) at the University of Bamberg, GER

2022 – 2023

Research assistant in the "Erfolgreicher Start in die Ausbildung (EStarA)" project at the University of Applied Sciences of the "Bundesagentur für Arbeit" in Mannheim, GER

2020 – 2022

Working Student in the "Erfolgreicher Start in die Ausbildung (EStarA)" project at the University of Applied Sciences of the "Bundesagentur für Arbeit" in Mannheim, GER

2019 – 2020

Student Assistant at the Chair of Sociology (Prof. Dr. Best; Dr. Ingmar Rapp) and Empirical Social Research (Dr. Dannwolf) at the Technical University of Kaiserslautern, GER

2018 – 2018

Student Assistant for the ELFE study at the ifo Institute Munich, GER

2018 – 2018

Interviewer for the ELFE study at the University of Mainz, GER