Activities

Talks at meetings and conferences

  • Anna Thaler, Adrian Völker & Ute Schmid (2022). Worked Examples as Application of Analogical Reasoning in Intelligent Tutoring and their Effects on SQL Competencies (Extended Abstract). KogWis 2022, Freiburg, 05./07.09.2022
  • Anna Thaler, Ute Schmid (2022). Enriching Intelligent Tutoring Systems with Methods of Explainable Artificial Intelligence -- A Research Proposal (Abstract).  Workshop on Reflection on intelligent systems: towards a cross-disciplinary definition (IRIS), Stuttgart, 20/21.10.2022.
  • Bettina Finzel & Ute Schmid (2022). Context-aware XAI Methods for Joint Human-AI Problem Solving. Symposium Flexible Representations for Human(-like) Problem Solving, KogSys 2022, Freiburg, 05./07.09.2022.
  • Lun Ai, Stephen Muggleton, Ute Schmid, Céline Hocquette, Mark Gromowski and Johannes Langer (2022). Explanatory effects of machine learned logic theories. FutureAI-2022, Imperial College London, 07.06.2022
  • Tobias Hirmer, Michaela Ochs, Andreas Stöckl, Adrian Völker (2023). Nutzung von Studienverlaufsdaten im Kontext eines Studienplanungsassistenten - Erste Analysen und Limitationen, Workshop "KI-gestützte Studienverlaufsplanung und Kohortenverfolgung (DELFI 2023), RWTH Aachen, 11.09.2023
  • Ute Schmid (2022). Einfluss und Chancen von KI-Sprachmodellen auf das wissenschaftliche Arbeiten und Lernen, online-Konferenz #vBIB23, Bamberg, 07.12.2023
  • Andreas Henrich (2023): The Study Planning Assistant in the VoLL-KI Project: Initial Findings on Requirements, System Architecture, and Potential for AI Usage. Keynote at 5th European Conference on Software Engineering Education (ECSEE).

Podcasts and Videos

Ute Schmid (2023). KI in der Hochschullehre

Further Talks

  • Ute Schmid (2021). AI & Data Literacy in Education: Empowerment without the buzz, GI WebTalk, 28.10.2021
  • Ute Schmid (2022). Explanatory and interactive machine learning for human-centric AI in medicine and education, bidt Kolloquium, 22.2.2022
  • Ute Schmid (2022). Impulsvortrag und Diskussion im Bildungssalon zu Künstlicher Intelligenz der Werkstatt der Bundeszentrale für politische Bildung. 31.03.2022
  • Ute Schmid (2022). Explanation Generation for Relational Domains, Workshop Intelligent Systems in Context, University Bayreuth, 11./13.07.2022
  • Ute Schmid (2022).  Learning about and learning with Artificial Intelligence in school -- From Understanding of Basic AI Concepts to Trustworthy and Human-centric AI Tools, Paderborn Colloquium on Artificial Intelligence and Data Science Education at School Level, 7.12.2022
  • Ute Schmid (2022). Workshop Intelligente Tutor Systeme und Erklärbare Künstliche Intelligenz (ITS~\&~XAI), im Rahmen der BMBF KI-Vernetzungsveranstaltung, 22./23. Juni 2022
  • Ute Schmid (2023). Keynote Near-miss Explanations to Teach Humans and Machines, Workshop Machine Teaching for Humans: Rethinking Example-Based Explanations (MT4H-2023), Funchal, Madeira, 12./13.01.2023
  • Ute Schmid (2023). Intelligente Tutor Systeme (ITS): Konstruktives Lernen mit gezieltem Feedback statt behavioristisches Nudging, Tagung Automatisiertes Lernen? Künstliche Intelligenz im Bildungssystem, Akademie für Politische Bildung, Tutzing, 31.01.2023
  • Ute Schmid (2023). acatech am Dienstag „Generative KI und ChatGPT – müssen wir nicht mehr (selbst) denken?“, 14.03.2023
  • Ute Schmid (2023). Panel `Wir leben alle in einer digitalen Welt, oder!?', aim Bildungskonferenz, Bildungscampus der Dieter Schwarz Stiftung, Heilbronn, 25.03.2023
  • Ute Schmid (2023). Impulsvortrag zu ChatGTP (und andere KI-Tools) in der Schule, Bayerischer Lehrer- und Lehrerinnenverband e.V., Abteilung Berufswissenschaft, 24.04.2023
  • Ute Schmid (2023). Lernen über und Lernen mit KI, Keynote, KI Campus Stage, University Future Festival 2023, Bildungscampus Heilbronn, 27.04.2023 [youtube]
  • Ute Schmid (2023). AI goes to School: Learning about and learning with Artificial Intelligence, Educational Repository Network, European School Net, FWU Institut für Film und Bild in Wissenschaft und Unterricht gemeinnützige GmbH, Grünwald, 26.04.2023
  • Ute Schmid (2023). Learning about and learning with Artificial Intelligence: What everybody should now about AI and how can AI-tools can support teaching and learning. Keynote beim dies academicus der TU Ilmenau, 07.06.2023
  • Ute Schmid (2023). Wie Künstliche Intelligenz Bildung ändert, Bayerische Akademie der Wissenschaften (BAdW), Plenarsitzung, Würzburg, 16.06.2023
  • Diedrich Wolter (2023). Expertenanhörung im Bayrischen Landtag zum Thema „Chancen und Risiken von KI im Wissenschaftsbetrieb", 23.06.2023
  • Ute Schmid (2023). ChatGPT und Co im Fremdsprachunterricht. Wie Künstliche Intelligenz Bildung verändert, Tagung des GMF (Gesamtverband Moderne Fremdsprachen), Bamberg, 06.10.2023
  • Ute Schmid (2023). Auswirkungen von KI-Anwendungen wie ChatGPT auf Bildung und Lernen, Ringvorlesung "Data Literacy" am Karlsruher Institut für Technologie (KIT), 06.12.2023
  • Ute Schmid (2023). Keynote Lernen über und lernen mit Künstlicher Intelligenz. Was alle über KI wissen sollten und was sich durch KI-Tools beim Lehren und Lernen verändern wird, QUADIS-Symposium an der Universität Bamberg am 10.10.2023

Publications

  • Schmid, U. und Weitz, K. (2022). Künstliche Intelligenz und Psychologie – Von Kognitiver Modellierung bis Erklärbarkeit. In:  A. Schütz, M. Brand, H. Selg, S. Lautenbacher (Hrsg.), Psychologie. Eine Einführung in ihre Grundlagen und Anwendungsfelder (6. Auflage). Kohlhammer.
  • Thaler, Anna, Paukner, Franziska, Troles Jonas, & Schmid, Ute (2022). Individuelle Förderung von Programmierfertigkeiten im Studium am Beispiel von Intelligenten Tutor Systemen für SQL. In Nerea Vöing, Sabine Reisas, Maik Arnold (Hrsg.): Scholarship of Teaching and Learning -- eine forschungsgeleitete Fundierung und Weiterentwicklung hochschul(fach)didaktischen Handelns. Schriftenreihe Forschung und Innovation in der Hochschulbildung (FIHB), TH Köln.
  • Ochs, M., Hirmer, T., Henrich, A. (2023): Studierende und die Studienplanung: Untersuchung von Herausforderungen und Entwicklungsperspektiven eines digitalen Studienplanungsassistenten. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.8037698
  • Ai, L., Langer, J., Muggleton, S.H., Schmid, U. Explanatory machine learning for sequential human teaching. Machine Learning (2023). https://doi.org/10.1007/s10994-023-06351-8
  • Ochs, M., Hirmer, T., Henrich, A. (2023, to be published): Concept and Possible Impacts of a Study Planning Assistant in Higher Education. 2023 International Symposium on Educational Technology (ISET). IEEE.
  • Ochs, M., Hirmer, T., Past, K., Henrich A. (2023, to be published): Design-focused Development of a Course Recommender System for Digital Study Planning. 2nd Workshop on Personalization and Recommender Systems (PeRS) @ ADBIS.