Research

[Translate to english:] Die Team-Mitglieder des Centre of Human Resources Information Systems erforschen im Rahmen Ihrer Tätigkeit die folgenden Schwerpunkte.

E-Recruiting & Employer Branding

Since 2003, our annual survey “Recruiting Trends” with the Top-1.000-companies in Germany and 1.000 SMEs has become a de facto standard on modern recruiting practises within German-speaking countries. This empirical work aims at understanding market trends valuable to both practitioners and researchers. We analyze IT-usage along the recruitment process, identify changes over time and discuss the implications of skill shortages for the mix of attraction, application and selection channels. Also, by testing underlying hypotheses, we derive recommendations for the optimization of the recruitment process. Since 2004, the Recruiting Trends surveys with firms are complemented by a survey with Internet job seekers thus providing us a means to reflect market trends form the perspective of both market sides.

The findings of the surveys on E-Recruitment practices show that searching for candidates is often only supported by methods that are not adequate to achieve a good matching quality between jobs and candidates such as Boolean search. We replaced this mechanism by an automated recommendation approach that exploits the advantages of collaborative filtering and hybrid methods for selecting individuals by using a probabilistic latent aspect model. The system suggests candidates that are similar to resumes previously selected for an identical job profile and thus makes Boolean search dispensable. In a next step, we aim to extend the recommender system from individual, competency-focused attributes to relational structures and interpersonal attributes.

Adoption and Acceptance of E-HRM

[Translate to english:]

Im Rahmen der Forschung über die individuelle Adoption von IT stehen folgende Fragen im Mittelpunkt der Betrachtung des ISDL-Teams:

  • Welche Faktoren beeinflussen Individuen sich der Einführung von neuen Technologien in Unternehmen zu widersetzen und deren Nutzung abzulehnen?
  • Welche Bedeutung hat der Einfluss des sozialen Netzwerks auf die Akzeptanz und das Nutzungsverhaltens von Individuen im Unternehmen sowie im privaten Umfeld?
  • Welche Bedeutung haben kulturelle Unterschiede hinsichtlich der Nutzung von IT durch Individuen? Gibt es ein unterschiedliches Nutzungsverhalten in unterschiedlichen Kulturkreisen?

Die Fragen werden dabei sowohl hinsichtlich des Einsatzes von IT in Unternehmen als auch bezogen auf die Nutzung von IT für private Zwecke adressiert.

Die Forschungsergebnisse zur individuellen Adoption wurden u.a. im Journal of IT, Information Systems Frontiers und in den Tagungsbänden zahlreicher Konferenzen (u.a. ICIS, ECIS, AMCIS) veröffentlicht.

Business Process Management & Business Value of HR

Knowledge and Information Management

Team-Management

Computer Personnel Research