Below you will find a selection of our previous research projects (some in German language). If you need more information in English, please contact Prof. Dr. Weinert personally (sabine.weinert@uni-bamberg.de).

ViVAplus: Impact of early childcare arrangements and the home-learning environment on child development


DFG priority programme 1646 "Education as a lifelong process. Analyzing data of the National Educational Panel Study (NEPS)


Coordination and organization of the DFG priority programme 1646 on “Education as a lifelong process. Analyzing data of the National Educational Panel Study (NEPS)”


WegE: Pioneering teacher education


BiSpra: Academic language competencies - affordances, language processing, and diagnostics / BiSpra-Transfer: Development and validation of a standardized test instrument


DICE: The development of inequalities in child educational achievement: A six-country-study


BiKSplus_3-18: Long-term meaning of early developments and educational experiences in kindergarten and family for educational and life success of young adults aged 18 years


SEED: Social inequality and its effects on child development: A study of birth cohorts in the UK, Germany and the Netherlands


BEaST: Bilingualism, executive functions, working memory, language, and theory of mind


The interdisciplinary research group: Educational processes, competence development, and formation of educational decisions in preschool and school age (BiKS)


Wissenschaftliche Koordination der BMBF-Forschungsinitiative Sprachdiagnostik und Sprachförderung (FiSS)


Wortlernprinzipien, Benennungseffekte und kategoriale Unterscheidungen: Studien zum Wortschatzerwerb und zu Sprachwirkungen bei Kleinkindern mit unauffälligem und solchen mit verzögertem Wortschatzerwerb


Vorarbeiten zur Kompetenzmessung im Elementarbereich bei unter sechsjährigen Kindern


Weiterentwicklung und Konkretisierung von Instrumenten zur Messung bildungsrelevanter Kompetenzen über die Lebensspanne


Entwicklung von metakognitiven Überwachungs- und Kontrollprozessen


Entwicklung und Evaluierung eines Tests zur Früherfassung von Lernstörungen im Mathematikunterricht und darauf basierender remedialer Maßnahmen (Dr. Dorothea Dornheim)