Subproject 8

Prerequisites, structure and effects of teachers' diagnostic competence

Subproject 8 focused on the structure, the prerequisites and the effects of teachers' diagnostic competence. Based on the dataset of the longitudinal BiKS-8-14-study, this project aimed at investigating the accuracy of teachers' diagnostic judgements concerning students' competencies in three different school related subject domains (German and Mathematics) as well as judgements on students' motivations and emotions. The major issue of this subproject was to analyse the precursors and prerequisites of diagnostic competence. To this end we differentiated between features of the class, the judgement object and the teacher as predictor variables. In addition, the study assessed which of these variables might mediate the effect of teachers' diagnostic competence on students' performance.
Within the context of an additional study, the professional knowledge base of teachers' diagnostic competence was investigated in the domain of text comprehension. Thus, we were interested in the teachers' knowledge about factors affecting the difficulty of tasks and text characteristics, and the text comprehension strategies. Moreover, the variability and the promotion of knowledge base were examined by comparing teachers with different professional background.

Publications evolved from this subproject

Artelt, C. & Rausch, T. (2013). Accuracy of teacher judgments. When and for what reasons? In S. Krolak-Schwerdt, S. Glock & M. Böhmer (Hrsg.), Teachers' professional development: assessment, training, and learning (S. 27-43). Rotterdam: Sense Publishers.

Karing, C. & Artelt, C. (2013). Genauigkeit von Lehrpersonenurteilen und Ansatzpunkte ihrer Förderung in der Aus- und Weiterbildung von Lehrkräften. Beiträge zur Lehrerbildung, 32(2), 166-173.

Karing, C., Dörfler, T. & Artelt, C. (2013). How accurate are teacher and parent judgements of lower secondary school children’s test anxiety? Educational Psychology. doi: 10.1080/01443410.2013.814200

Rausch, T. (2013). Wie Sympathie und Ähnlichkeit Leistungsbeurteilungen beeinflussen kann. Erziehung und Unterricht, 9-10, 937-944.

Karing, C., Pfost, M. & Artelt, C. (2013). Is secondary school teacher judgement accuracy related to the development of students’ reading literacy? In M. Pfost, C. Artelt & S. Weinert (Hrsg.), The Development of Reading Literacy from Early Childhood to Adolescence. Empirical Findings from the Bamberg BiKS Longitudinal Study (S. 279-309). Bamberg: University of Bamberg Press.

Matthäi, J. (2012). Was beeinflusst das Textverstehen? Theoretische Erkenntnisse und Perspektiven für die Praxis. Informationsbroschüre für Lehrkräfte. Bamberg: Universität Bamberg.

Karing, C., Matthäi, J. & Artelt, C. (2011). Genauigkeit von Lehrerurteilen über die Lesekompetenz ihrer Schülerinnen und Schüler in der Sekundarstufe I - Eine Frage der Spezifität? Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25, 159-172. doi: 10.1024/1010-0652/a000041

Karing, C., Pfost, M. & Artelt, C. (2011). Hängt die diagnostische Kompetenz von Sekundarstufen-lehrkräften mit der Entwicklung der Lesekompetenz und der mathematischen Kompetenz ihrer Schülerinnen und Schüler zusammen? Journal for Educational Research Online, 3, 119-147.

Lorenz, C. (2011). Diagnostische Kompetenz von Grundschullehrkräften. Strukturelle Aspekte und Bedingungen. Bamberg: University of Bamberg Press.

Lorenz, C. & Karing, C. (2011). Kinder richtig einschätzen. Diagnostische Kompetenz bei Grundschullehrkräften. Die Grundschulzeitschrift, 248/249(25), 18-21.

Artelt, C. (2009). Diagnostische Urteile von Lehrkräften im Bereich der Lesekompetenz. In A. Bertschi-Kaufmann & C. Rosebrock (Hrsg.), Literalität. Bildungsaufgabe und Forschungsfeld (S. 125-136). Weinheim: Juventa.

Artelt, C. & Gräsel, C. (2009). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften – Gasteditorial. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. 23, 157-160. doi: 10.1024/1010-0652.23.34.157

Karing, C. (2009). Diagnostische Kompetenz von Grundschul- und Gymnasiallehrkräften im Leistungsbereich und im Bereich Interessen. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 197-209. doi: 10.1024/1010-0652.23.34.197

Lorenz, C. & Artelt, C. (2009). Fachspezifität und Stabilität diagnostischer Kompetenz von Grundschullehrkräften in den Fächern Deutsch und Mathematik. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 23, 211-222. doi: 10.1024/1010-0652.23.34.211

Applicant Body