Dennis Just

[Following]

Focus of Research and Work

  • Education of Children and Youth in Non-school Environments
  • Educational Practices
  • Youth Culture
  • Empirical Social Research

Memberships

  • Deutsche Gesellschaft für Soziale Arbeit
  • GEW

Projects

  • JuPart - Projekt zur Partizipation Jugendlicher im Landkreis Bamberg Projektabstract 2021-2023 [URL]

Vita

2012-2013: Student Assistant for the Bamberg Center for Empirical Studies (BACES)

Since 2020: Predoctoral Fellow at the University of Bamberg, Institute for Educational Science, Chair of Social Pedagogy

Bachelor (2017) -and Master’s degree (2020) of Education at the Otto-Friedrich-University Bamberg (Teaching Degree for Vocational Schools, focused on Social Pedagogy).

Publications

Doctoral Thesis: „Bildung ermöglichen? Pädagogisches Handeln und musikbezogene Szenen in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit“

 

Just, D. & Kallenbach, T. (2022). Jugendpartizipation im ländlichen Raum. Blätter der Wohlfahrtspflege, 169(4), 139–141.

 

Dennis Just. Rezension vom 11.11.2022 zu: Heidi Süß (Hrsg.): Rap & Geschlecht. Inszenierungen von Geschlecht in Deutschlands beliebtester Musikkultur. Beltz Juventa (Weinheim und Basel) 2021. Reihe: HipHop Studies - 3. In: socialnet Rezensionen, [URL]

Dennis Just. Rezension vom 01.02.2023 zu: Benno Hafeneger: Was wir über Jugendliche wissen sollten. Eine Einführung in die Jugendforschung. Wochenschau Verlag (Frankfurt am Main) 2022. Reihe: Grundlagen Erziehungswissenschaft. Wochenschau Studium. In: socialnet Rezensionen, [URL]

Just, D. (2023). Release-Friday & Open Decks, als Methode der Jungenarbeit in der Offenen Kinder- und Jugendarbeit. In A. Groß & M. Jäger (Hrsg.), It’s more than just rap. HipHop in der Jugendarbeit (S. 272–284).

Presentations:

Just, Dennis (2020): Racism and Black Identity in East Germany/GDR, 26.08.2020. Ort: Berlin, „ZUKUNFT am Ostkreuz“, Institution: Phia. e.V.

Courses

Youth Research: Methods, Approaches and Evidence

Educational Practices: The Xriticism of Racism and Antisemitism in Social Work (WS 20/21)

Qualitative Youth Research: History, Methods and Evidence (SoSe21)

The Education of Democracy and Participation Xhildren and Youth Work