Jan H. Peters, Ph.D.

Contact information

University of Bamberg

Department of Educational Psychology and Psychological Assessment

Markusplatz 3

96047 Bamberg

Germany

E-mail: jan-hendrik.peters(at)uni-bamberg.de


Curriculum Vitae

04/2012 – 09/2018
Postdoctoral Research Associate at the Department of Psychology, University of Bamberg, Germany

04/2017 – 09/2017
Interim Professor (W3) for Psychological Assessment at the University of Duisburg-Essen, Germany

02/2012
Doctorate (Ph.D., Dr. phil) in Psychology, University of Bamberg, "summa cum laude"; title of thesis: "Coping related differences in remembering and forgetting of threatening information"

10/2008 – 03/2012
Research Associate at the Department of Psychology (Educational Psychology), University of Bamberg, Germany

04/2008 – 09/2008
Substituting the professorship of health psychology, Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany

04/2006 – 03/2008
Research Associate in the project "Cognitive and affective principles of individual differences in the memory representation of aversive information" (DFG, HO 2149/1-1; Prof. Hock and Prof. Dr. Krohne), Johannes Gutenberg-University Mainz, Germany

03/2006
Diploma (M.Sc.) in Psychology, University of Leipzig

11/2003 – 05/2005
Additional training in solution-focussed coaching

08/2003 – 12/2003
Trainee/student researcher at the market and consumer research department of DaimlerChrysler AG, Berlin

10/2002 – 03/2006
Student researcher in cognitive social psychology (Prof. von Collani, Dr. Blank), University of Leipzig, Germany

04/2002 – 03/2006
Graduate student of psychology, University of Leipzig, Germany

10/2000 – 03/2002
Undergraduate student of psychology, University of Leipzig, Germany

10/1998 – 09/2000
Undergraduate student of physics, mathematics, philosophy, and education, University of Hamburg, Germany

Research interests

  • Coping with stress and anxiety
  • Test anxiety
  • Individual differences in memory and underlying cognitive processes
  • Memory for affective (aversive) information
  • Hindsight bias

Publications and presentations

For reprint requests please email to jan-hendrik.peters(at)uni-bamberg.de

2013

Peters, J. H. & Hock, M.(2013, September). Bewältigung der Angst vor sexueller Gewalt: Sensitive Aufrechterhaltung mehrdeutiger Information. Vortrag auf der 12. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Universität Greifswald.

Hock, M., Renner, K. H., Bergner-Köther, R. & Peters, J. H. (2013, September). State-Trait-Differenzierung bei Angst und Depression. Vortrag auf der 12. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Universität Greifswald.

Helm, C. & Peters, J. H. (2013, April). Types of test-anxious students: Myth or merit? Talk at the 18. Coping-Conference, Otto-Friedrich-University Bamberg.

Peters, J. H. & Hock, M. (2013, April). Coping with the fear of sexual assault: Sensitive maintenance of ambiguous information. Talk at the 18. Coping-Conference, Otto-Friedrich-Universität University.

2012

Peters, J. H. (2012). Angstbewältigung und Erinnerung: Eine funktionale Sicht des Gedächtnisses. Wiesbaden: Springer VS. (ISBN 978-3-531-19525-4)

Peters, J. H., Hock, M., & Krohne, H. W. (2012, Mai). Individuelle Differenzen im Zeitverlauf der Zugänglichkeit aversiver Information: Das Continuous-Recognition-Paradigma. Talk at the 17. Coping-Conference, Goethe Universität Frankfurt am Main.

Peters, J. H., Hock, M., & Krohne, H. W. (2012). Sensitive maintenance: A cognitive process underlying individual differences in memory for threatening information. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 200-213. doi: 10.1037/a0026080

2011

Peters, J. H. & Hock, M. (2011, Mai). Intentionales Vergessen aversiver Reize: Können Represser es besser oder wollen sie es nur häufiger als Sensitizer? Talk at the 16. Coping-Conference, Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd.

2010

Blank, H. & Peters, J. H. (2010). Controllability and hindsight components: Understanding opposite hindsight biases for self-relevant negative event outcomes. Memory & Cognition, 38(3), 356-365. doi:10.3758/MC.38.3.356

Hock, M., Krohne, H. W. & Peters, J. H. (2010). Diagnostik. In U. Kanning, L. von Rosenstiel & H. Schuler (Eds.). Jenseits des Elfenbeinturms: Psychologie als nützliche Wissenschaft (S. 125-137). Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.

2009

Hock, M., Krohne, H. W. & Peters, J. H. (2009, September). Angstbewältigung und das Lernen aversiver Signale. Vortrag auf der 10. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Universität Koblenz-Landau.

Peters, J. H. & Hock, M. (2009, September). Sensitive memory retention: Why sensitizers don’t forget aversive information. Vortrag auf der 10. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Universität Koblenz-Landau.

Peters, J. H. & Hock, M. (2009, Mai). Warum Sensitizer nicht vergessen: Noch mehr Evidenz für aktive Aufrechterhaltung aversiver Information. Vortrag auf der 14. Coping-Tagung, FernUniversität Hagen.

2008

Peters, J. H. & Hock, M. (2008, November). Sensitive Aufrechterhaltung und repressiv-intentionales Vergessen: Zwei Ursachen für Erinnerungsunterschiede bei Repressern und Sensitizern. Vortrag auf der 13. Coping-Tagung, Goethe Universität Frankfurt am Main.

Hock, M., Peters, J. H. & Krohne, H. W. (2008, Juli). Attentional reactions to threat in an extended version of the dot-probe paradigm: Individual differences in orientation, maintenance of attention, and interference. Vortrag auf der 29th Stress and Anxiety Research Society Conference, London.

Hock, M., Peters, J. H. & Krohne, H. W. (2008, Juli). Components of affective vigilance: Separating binding, attraction, and interference effects of threat-related stimuli. Vortrag auf dem 29. International Congress of Psychology (ICP), Berlin.

Peters, J. H & Hock, M. (2008, Juli). Repressors are unable to suppress, unless it is threatening: Coping styles influence intentional forgetting. Posterbeitrag auf dem 29. International Congress of Psychology (ICP), Berlin.

Peters, J. H., Hock, M. & Krohne, H. W. (2008, Juli). Repressors are bad suppressors, unless it is threatening: Coping styles influence intentional forgetting of threatening words. Vortrag auf der 29th Stress and Anxiety Research Society Conference, London.

2007

Hock, M., Krohne H. W. & Peters, J. H. (2007, Juli). Cognitive avoidance and the recall of success- and failure-related events. Vortrag auf dem 13th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Individual Differences (ISSID), Giessen, Germany.

Hock, M., Krohne, H. W. & Peters, J. H. (2007, Februar). Kognitive Vermeidung und das Erinnern erfolgs- und misserfolgsassoziierter Ereignisse. Vortrag auf der 12. Coping-Tagung, Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

Hock, M., Peters, J. H. & Krohne, H. W. (2007, September). Interindividuelle Unterschiede in Bindungs- und Lenkungseffekten aversiver Reize. Vortrag auf der 9. Arbeitstagung der Fachgruppe für Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik, Wien.

2005 and before

Peters, J. H. (2005, Juli). Foreseeability unequal Inevitability: Two different ways to cope with negative event outcomes? Vortrag auf dem 3rd International Hindsight Bias Workshop, Universität Leipzig.

Peters, J. H. (2005). Vorhersehbarkeit ungleich Zwangsläufigkeit? Der Einfluss der Selbstrelevanz und Kontrollierbarkeit eines negativen Ereignisausgangs auf den Vorhersehbarkeits- und Zwangsläufigkeitseindruck im Kontext des Rückschaufehlers. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Leipzig.

Werner, R. & Peters, J. (Hrsg.) (2002). Entdecke deine Möglichkeiten: 8. BV-Psychologiestudierenden-Kongress des BDP. Bonn: Deutscher Psychologen Verlag. [Kongressband]

Peters, J., Schmidt, N. & Traute, M. (2002, November). Werbung – wie konnte ich Dich vergessen? Der Zusammenhang zwischen „Aufmerksamkeitsimpact“ und Erinnerungsleistung für Werbeanzeigen. Poster auf dem 8. BV-Psychologiestudierenden-Kongress des BDP, Leipzig.

Peters, J. H. (1999). Noch alle Zacken in der Krone? Entstehung und Zackenanzahl von Kronen beim Tropfenaufprall auf Flüssigkeitsoberflächen. Junge Wissenschaft, 53, 35-46.

Peters, J. H. (1996). Umweltfreundlicher Klebstoff aus Joghurtbechern: Dispersionsklebstoff auf Recyclingbasis. Junge Wissenschaft, 42, 36-41. Ferner: Patentanmeldung.

Teaching experience

Since 2006 I have taught various seminars/classes in psychology (BSc and MSc) in the areas of

  • educational psychology (e.g., giftedness, test anxiety, counseling, introductory lecture in educational psychology)
  • health psychology (smoking cessation)
  • personality psychology (introduction to personality and individual differences)
  • research methods (e.g., meta-analysis) and experimental training

Also since 2006 I supervise students writting their bachelor and master theses.

Supervised BSc and MSc theses at the University of Bamberg

2013

Feldmann, Julia (in Bearbeitung) [Masterarbeit]

Nebel, Corinna (in Bearbeitung) [Masterarbeit]

Priller, Elisabeth (in Bearbeitung) [Bachelorarbeit]

Schneider, Lisa-Anna (in Bearbeitung) [Bachelorarbeit]

2012

Pieger, Elisabeth H. (2012): Stroop- und Think-/No-Think-Aufgabe: Erfassen sie die gleiche Form von Inhibition? [Diplomarbeit]

Sauerschell, Ruth (in Bearbeitung) [Zulassungsarbeit Schulpsychologie]

2011

Eckart, Barbara (2011): Intentionales Vergessen: Kognitive Mechanismen des Paradigmas des Gerichteten Vergessens und des Think/No-Think-Paradigmas [Bachelorarbeit]

Feldmann, Julia (2011): Angstbewältigungsspezifische Unterschiede im intentionalen Vergessen bedrohlicher und neutraler Wörter [Bachelorarbeit]

Pilgram, Anna-Lena (2011): Angst vor Vergewaltigung [Bachelorarbeit]

Scheffler, Julia (2011): Paradigmen des intentionalen Vergessens: Theoretische Grundlagen [Bachelorarbeit]

Ziegler, Clara Johanna (2011): Kognitive Mechanismen im Think-/No-Think-Paradigma [Bachelorarbeit]

Supervised Diploma (MSc) theses at the University of Mainz

2009

Tarcsafalvi, Kinga (2009): Intentionales Vergessen in Abhängigkeit vom Angstbewältigungsstil

2008

Canterino, Marco (2008): Assoziative Netzwerke bei Repressern und Sensitizern

Lambert, Ina (2008): Sensitive Aufrechterhaltung: Warum Sensitizer sich langfristig besser an bedrohliche Information erinnern

Lange, Tanja (2008): Welchen Einfluss haben interindividuelle Unterschiede in der Angstbewältigung auf die Fähigkeit des intentionalen Vergessens?

Lück, Nina (2008): Unterschiede zwischen Repressern und Sensitizern bei der Wahrnehmung und Erinnerung sexueller Gewalt

Schlett, Christian (2008): Retroaktiver Pessimismus

Ad-hoc reviewer for

  • Cognition & Emotion
  • European Journal of Personality
  • Klinische Diagnostik und Evaluation
  • PLOS ONE
  • Psychonomic Bulletin & Review

Administrative duties

10/2009 to 09/2011 and 04/2012 to 09/2013: Member of the board of the faculty