Prof. Dr. Kai Fischbach

Seit dem 1. Oktober 2020 ist Prof. Dr. Kai Fischbach Präsident der Universität Bamberg. Zuvor bekleidete er dort den Lehrstuhl für Wirtschaftsinformatik, insbesondere Soziale Netzwerke in der Fakultät Wirtschaftsinformatik und Angewandte Informatik.

Zuvor war er unter anderem an der Universität zu Köln, der WHU – Otto Beisheim School of Management sowie dem Center for Collective Intelligence der Sloan School of Management des Massachusetts Institute of Technology (MIT, USA), dem Department of Business Administration der University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC, USA) und dem Robinson College of Business der Georgia State University (GSU, USA) tätig.

Das Profil des Universitätspräsidenten finden Sie hier.

Akademische Funktionen (Auswahl)

2017-2020

Vorsitzender des Senats der Universität Bamberg

2017-2020

Stellv. Vorsitzender des Universitätsrates der Universität Bamberg

2015-2020

Vorsitzender des Promotionsausschusses der Fakultät Wirtschaftsinformatik und Angewandte Informatik (WIAI)

2017-2020

Mitglied im Vorstand der Deutschen Gesellschaft für Netzwerkforschung (DGNet)

2015-2017

Dekan der Fakultät Wirtschaftsinformatik und Angewandte Informatik, Universität Bamberg

Ausgewählte Publikationen

  • Fischer-Preßler, D.; Eismann, K.; Pietrowski, R.; Fischbach, K.; Schoder, D. (forthcoming): Information Technology and Risk Management in Supply Chains. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management.
  • Fischer-Preßler, D.; Schwemmer, C.; Fischbach, K. (2019): Collective Sense-making in Times of Crisis: Connecting Terror Management Theory with Twitter User Reactions to the Berlin Terrorist Attack. Computers in Human Behavior, 100.
  • Klein, D; Marx, J.; Fischbach, K. (2018): Agent-Based Modeling in Social Science, History, and Philosophy. An Introduction. Historical Social Research 43(1).
  • Gloor, P.; Woerner, S.; Schoder, D.; Fischbach, K.; Fronzetti Colladon, A. (2018): Size Does Not Matter – In the Virtual World: Comparing Online Social Networking Behaviour with Business Success of Entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurial Venturing 10(4).
  • Gloor, P.; Fischbach, K.; Gluesing, J.; Riopelle, K.; Schoder, D. (2018): Creating the Collective Mind through Virtual Mirroring Based Learning. Development and Learning in Organizations: An International Journal, Development and Learning in Organizations: An International Journal 32(3).
  • Zylka, M.; Fischbach, K. (2017): Turning the Spotlight on the Consequences of Individual IT Turnover: A Literature Review and Research Agenda. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems 48(2).
  • Tilly, R.; Posegga, O.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2017): Towards a Conceptualization of Data and Information Quality in Social Information Systems. Business & Information Systems Engineering, 59(1).
  • Posegga, O.; Fischbach, K. (2017): Soziotechnische Netzwerke und Digitale Spurendaten. Soziologie: Forum der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. 46(1).
  • Spiegel, O.; Abbassi, P.; Zylka, M.; Schlagwein, D.; Fischbach K.; Schoder, D. (2016):  Business Model Development, Founders' Social Capital, and the Success of Early-Stage Internet Startups: A Mixed-Method Study. In: Information Systems Journal 26(5).
  • Zuchowski, O.; Posegga, O.; Schlagwein, D.; Fischbach, K. (2016) Internal Crowdsourcing: Conceptual Framework, Structured Review and Research Agenda. In: Journal of Information Technology 31(2).
  • Beck, R.; Rai, A.; Fischbach, K.; Keil, M. (2015): Untangling Knowledge Creation and Knowledge Integration in Enterprise Wikis. In: Journal of Business Economics 85(4).
  • Gensler, S.; Völckner, F.; Egger, M.; Fischbach, Kai; Schoder, D. (2015): Listen to Your Customers: Insights into Brand Image Using Online Consumer-Generated Product Reviews. In: International Journal of Electronic Commerce 20(1).
  • Schoder, D.; Putzke, J.; Metaxas, T.P.; Gloor, P.A.; Fischbach, K. (2014): Information Systems for "Wicked Problems" - Research at the Intersection of Social Media and Collective Intelligence. In: Business & Information Systems Engineering 6(1).
  • Tilly, Roman; Fischbach, Kai; Schoder, Detlef (2015): Mineable or Messy? Assessing the Quality of Macro-level Tourism Information Derived from Social Media. In: Electronic Markets - The International Journal on Networked Business 25(3).
  • Schoder, D.; Putzke, J.; Metaxas, T.P.; Gloor, P.A.; Fischbach, K. (2014): Information Systems for "Wicked Problems" - Research at the Intersection of Social Media and Collective Intelligence. In: Business & Information Systems Engineering 6(1).
  • Winter, R.; Legner, C.; Fischbach, K. (2014): Introduction to the Special Issue on Enterprise Architecture Management. Information Systems and e-Business Management 12(1).
  • Simon, D.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2014): Enterprise Architecture Management and its Role in Corporate Strategic Management. Information Systems and e-Business Management 12(1).
  • Putzke, J.; Fischbach, K.; Schoder, D.; Gloor, P. (2014): Cross-cultural Gender Differences in the Adoption and Usage of Social Media Platforms – An Exploratory Study of Last.FM. In: Computer Networks 75 (Part B)
  • Posegga, O.; Zylka, M.P.; Putzke, J.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2014): Understanding the Lifestyle of Health and Sustainability. An Exploratory Study. International Journal of Organisational Design and Engineering 3(3/4).
  • Simon, D.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2013): Integrating IT Portfolio Management with Enterprise Architecture Management. Enterprise Modelling and Information Systems Architectures 8(2).
  • Simon, D.; Fischbach, K.; Schoder, D. (2013): An Exploration of Enterprise Architecture Research. Communications of the Association for Information Systems 32(1).