Prof. Dr. rer. pol. Dr. h. c. Hans-Peter Blossfeld

Raum: F21/00.17a

E-Mail: hans-peter.blossfeld(at)uni-bamberg.de
Tel.: 0951/863-3146

Sprechstunde: Dienstags, 12.00-13.00 Uhr und nach Vereinbarung.

 

Lebenslauf und Veröffentlichungen seit 2014

Hans-Peter Blossfeld, Prof., Dr. rer. pol. Dr. h.c., geb. 1954 in München, ist seit 2002 Inhaber des Lehrstuhls für Soziologie I an der Universität Bamberg. 2012-2017 war er beurlaubt, um am European University Institute (EUI) in Florenz die Professur Soziologie (Professor and Chair of Sociology) zu übernehmen. Bis zu seinem Wechsel an das EUI war er an der Universität Bamberg von 2003 bis 2012 Leiter des Staatsinstituts für Familienforschung (ifb), von 2008 bis 2012 Direktor des Instituts für bildungswissenschaftliche Längsschnittstudien (INBIL) sowie von 2006 bis 2008 Gründer und dann von 2008 bis 2012  Wissenschaftlicher Leiter (Principal Investigator) des Nationalen Bildungspanels (NEPS). Von 2006 bis 2007 war Blossfeld auch Dekan der Fakultät Sozial- und Wirtschaftswissenschaften und von 2007 bis 2009 Senator und Mitglied des Hochschulrats der Universität Bamberg.  

Die fachlichen Schwerpunkte von Blossfeld sind: Allgemeine Soziologie, Bildungssoziologie, Arbeitsmarktforschung, Familiensoziologie, Bevölkerungsforschung, Lebenslaufforschung, Sozialstrukturanalyse, Schichtungs- und Mobilitätsforschung,  Globalisierungsforschung, Soziologie des internationalen Vergleichs, Soziologie der Dynamik sozialer Systeme und des sozialen Wandels, Soziologie der wirtschaftlichen und sozialen Entwicklung, Statistik (insbesondere Anwendung moderner Längsschnittverfahren) und Methoden der empirischen Sozialforschung (insbesondere die Erhebung von Längsschnitten). Blossfeld hat 35 Bücher und über 240 Artikel veröffentlicht, die mehr als 28.500 Mal zitiert wurden (H-Index = 72; I10-Index = 236; Google Scholar, Jan. 2019).

 

Blossfeld studierte 1976-1980 Soziologie, Volkswirtschaft, Statistik und Wirtschaftsinformatik an der Universität Regensburg, promovierte 1984 in Wirtschaftswissenschaften (Dr. rer. pol.) an der Universität Mannheim und habilitierte sich 1987 im Fach Soziologie an der Freien Universität in Berlin. 1980-1984 war er wissenschaftlicher Mitarbeiter beim VASMA-Projekt an der Universität Mannheim und 1984-1992 leitender wissenschaftlicher Mitarbeiter am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung in Berlin (dort beurlaubt von 1988-1992). Im Studienjahr 1988-1989 war Blossfeld Fellow am Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS) in Wassenaar bei Den Haag (Niederlande); danach war er von 1989 bis 1992 Professor und Lehrstuhlinhaber für  Political and Social Sciences am European University Institute in Florenz (Italien), von 1992 bis 1998 Professor (C4) und Lehrstuhlinhaber für Statistik und Methoden der empirischen Sozialforschung an der Universität Bremen und von 1998 bis 2002 Professor (C4) und Lehrstuhlinhaber für Allgemeine Soziologie, insbesondere Theorie und Empirie von Sozialstrukturen und Wirtschaftssystemen an der Universität Bielefeld.

Blossfeld leitete in den letzten 20 Jahren mehrere sozialwissenschaftliche Großforschungsvorhaben, darunter das Nationale Bildungspanel (NEPS) mit ca. 190 Mitarbeitern, das vom BMBF mit einem Budget von jährlich etwa 23 Mio. Euro ausgestattet war; das international vergleichende Globalife-Projekt mit 15 Mitarbeitern und einem Budget von 1,5 Mio. Euro, das von der Volkswagen Stiftung unterstützt wurde; das TransEurope-Projekt mit 20 Mitarbeitern, welches mit 1 Mio. Euro von der European Science Foundation (ESF) finanziert wurde; und das eduLIFE-Projekt mit 11 Mitarbeitern, das mit 2,5 Mio. Euro durch das European Research Council (ERC) unterstützt wurde. Zurzeit leitet Blossfeld zusammen mit Prof. Sabine Weinert (Universität Bamberg) das DFG-Schwerpunktprogramm (SPP) 1646  „Education as a Lifelong Process“ (Budget 7,0 Mio. Euro). Im Rahmen des SPP 1646 leitet Blossfeld darüber hinaus das DFG-Project ‘Determinanten der Herausbildung geschlechtsspezifischer Muster im Bildungs- und Berufsverlauf’ (Budget: etwa  0.5 Mio Euro). Schließlich führt er zusammen mit Professor Rolf Becker (Universität Bern) langfristige empirische Längsschnittanalysen zum Einfluss des Modernisierungsprozesses auf den Eintritt in den Arbeitsmarkt und die spätere Berufskarriere von Männern und Frauen, die zwischen 1945 und 2008 geboren wurden, durch.

 

 

Blossfeld war in leitender Funktion bei der DFG-Forschergruppe BiKS (Budget ca. 8,3 Mio. Euro) sowie den ESF-Netzwerken „Quantitative Methods in the Social Sciences 1 und 2“ (QMSS1 und QMSS2 mit jeweils 1 Mio. Euro). In seiner Karriere arbeitete Blossfeld in zwei DFG-Sonderforschungsbereichen mit: Beim Sfb3 an den Universitäten Frankfurt a. M. und Mannheim und beim Sfb186 an der Universität Bremen. Schließlich war Blossfeld in den letzten 30 Jahren Leiter einer großen Zahl von Forschungsprojekten im Normalverfahren (mit bis zu 7 Mitarbeitern), die durch die DFG, die ESF, die Geman-Israeli Foundation (GIF), die Alexander von Humboldt Stiftung (AvH), die National Science Foundation (NSF) in den USA sowie die Europäische Kommission in Brüssel (DG5 und DG12) finanziert wurden.     

Im Jahre 2012 wurde Blossfeld aufgrund seiner Verdienste auf dem Gebiet der Arbeitsmarkt- und Bildungsforschung vom Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) der Bundesagentur für Arbeit in Nürnberg zum IAB Research Fellow und vom Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) an der Maastricht University zum Fellow ernannt. Im Mai 2011 erhielt Blossfeld von der Bulgarischen Akademie der Wissenschaften, Sofia, Bulgarien, die  Ehrenmedaille am Bande für seine exzellenten Forschungsleistungen und seine Aktivitäten als Leiter bedeutsamer europäisch vergleichender Forschungsprojekte. Im März 2010 wurde Blossfeld für seine herausragenden sozialwissenschaftlichen Beiträge und sein großes interuniversitäres Engagement die Ehrendoktorwürde (Dr. h.c.) der Tallinn University, Estland, verliehen.

Seit 2005 ist Blossfeld gewähltes Mitglied der Deutschen Akademie der Wissenschaften (bis 2008 Deutsche Akademie der Naturforscher – Leopoldina) in der Sektion 25  (Ökonomik und empirische Sozialforschung). Seit 2007 ist er darüber hinaus gewähltes Mitglied der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften (Sozialwissenschaftliche Klasse) und seit 2008 gewähltes Mitglied der Bayerischen Akademie der Wissenschaften (Sektionen I und II). Seit Februar 2000 ist Blossfeld  auch gewählter Fellow der European Academy of Sociology (EAS). 2004-2009 war er Präsident des European Consortium of Sociological Research (ECSR). Von 2014 bis 2016 war er Präsident der Society for Longitudinal and Lifecourse Studies (SLLS) mit Sitz in London.

Im Dezember 2010 erhielt Blossfeld vom Europäischen Forschungsrat (European Research Council, ERC) einen der sehr angesehenen Advanced Researchers Grants für das Projekt eduLIFE (Preisgeld: 2,5 Mio. Euro). Im März 2007 wurde ihm von der European Commission in Brüssel der „Descartes Prize for Excellence in Scientific Research 2006“ für das Globalife-Project verliehen (Preisgeld: 30.000 Euro). Bereits im Jahr 1991 erhielt Blossfeld den Fritz-Thyssen-Stiftungs-Preis für den besten deutschsprachigen sozialwissenschaftlichen Aufsatz des Zeitschriftenjahrgangs 1990.

Blossfeld war 1990-2012 Editor-in-Chief des „European Sociological Review“ (ESR - Oxford University Press) und 2003-2012 leitender Herausgeber der „Zeitschrift für Familienforschung“ (ZfF - Verlag Barbara Budrich). 2004-2014 war er Mitherausgeber des Journals „International Sociology“ (IS - Sage). Blossfeld  ist darüber hinaus Mitglied des Editorial Boards einer Reihe von Fachzeitschriften wie „Sociological Methodology“ (SM – Sage) (seit 2011),  „Studies of Transition States and Societies“ (STSS) (seit 2009), „DRUŠTVENA ISTRAŽIVANJA, Časopis za opća društvena pitanja“ (Journal for General Social Studies) (seit 2010), „The Journal of Sociology and Social Anthropology“ (JSSA) (seit 2012) und „Revista Sociologia“ (seit 2011). Seit 1998 ist Blossfeld Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats der „Zeitschrift für Soziologie“ und von  2003-2017 war er Mitglied des Wissenschaftlichen Beirats der „Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie“.

Blossfeld ist seit 2002 Mitglied des wissenschaftlichen Beirats des Deutschen Jugendinstituts (DJI) in München, seit 2012 Mitglied des Advisory Boards für das Research Programme „Educational Systems and Four Functions of Education“ des Amsterdam Centre for Inequality Studies (AMCIS) an der Maastricht University. Seit 2005 ist Blossfeld auch Vorsitzender des Beirats des Absolventenpanels des Bayerischen Staatsinstituts für Hochschulforschung und Hochschulplanung (IHF) in München. 

In seiner Karriere hat Blossfeld eine Reihe von ehrenvollen Rufen erhalten: 1989 auf die Position eines Wissenschaftlichen Leiters (äquivalent zu C4) am Zentrum für Umfragen, Methoden und  Analysen (ZUMA) in Mannheim; 1989 auf die Universitätsprofessur (C3) für das Fach "Empirische Wirtschafts- und Sozialforschung" an der Universität Wuppertal; 1992 auf die Universitätsprofessur und den Lehrstuhl (C4) für Soziologie mit dem Schwerpunkt Sozialpolitik an der Universität Leipzig; 1996 auf die Position des Direktors des Instituts für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB) der Bundesanstalt für Arbeit in Nürnberg; 1999 auf die Position eines Professors und Chair of Sociology an der Cornell University, Ithaca, New York, USA; 2001 auf die Position eines Official Fellows (unbefristete Forschungsprofessur) am Nuffield College der Oxford Universität, Vereinigtes Königreich; 2002 auf die Ordentliche Universitätsprofessur für Soziologie an der Universität Wien, Österreich; 2002 auf den Canadian Research Chair in Social Statistics an der Université de Montréal, Québec, Canada; 2003 auf die Ordentliche Professur (Lehrstuhl) für Bildungssoziologie/Schulforschung an der Universität Bern, Schweiz; und auf 2008 die Position des Präsidenten von GESIS verbunden mit einer Forschungsprofessur an der Universität Mannheim bzw. an der Universität zu Köln.

Blossfeld lehrte über drei Jahrzehnte als Gastprofessor an vielen renommierten Universitäten und Forschungsinstituten. Zum Beispiel an der Harvard und Cornell University, der University von Haifa und Tel Aviv, den Universitäten in Utrecht, Groningen und Nijmegen, den Universitäten in Southampton, Essex und Oxford, der Universidad Complutense de Madrid und der Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, der Università degli Studi di Trento und der Università degli Studi di Torino, den Universitäten Graz und Wien, der Wirtschaftsuniversität in Bergen und der Staatsuniversität in St. Petersburg.

 

Veröffentlichungen seit 2014

  1. Artikel in begutachteten Fachzeitschriften

Social background and children’s cognitive skills. The role of early childhood education and care in a cross-national perspective (together with J. Skopek, N. Kulic & M. Triventi), Annual Review of Sociology, 2019 (forthcoming).

Conditions and consequences of unequal educational opportunities in the life course: Results from the cross-national comparative eduLIFE project (together with N. Kulic, J. Skopek, M. Triventi, E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena & S. Buchholz). Special Issue of the Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 2019 (forthcoming).

Soziale Ungleichheiten und Bildungsentscheidungen im Lebenslauf: die Perspektive der Bildungssoziologie (together with G. J. Blossfeld & P. N. Blossfeld).  Journal for Educational Research Online (JERO), 2019, 11: 16-30 (forthcoming).

Linking the macro to the micro: a multidimensional approach to educational inequalities in four European countries (together with E. Bukodi, F. Eibl, S. Buchholz, S. Marzadro, A. Minello, S. Wahler, R. Erikson & A. Schizzerotto). European Societies, 2018 20: 26-64 (online first: DOI: 10.1080/14616696.2017.1329934).

Entry of men into the labor market in West Germany and their career mobility (1945-2008). A long-term longitudinal analysis identifying cohort, period, and life-course effects (together with R. Becker). 2017, Journal of Labour Market Research, 2017, 50: 113–130 (online first: , 1-18).

Evidence of Causation—The Contribution of Life Course Research, Part I: Dominant Models of Causal Inference and Their Limitations in Life Course Research. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1-20 (2017). ISBN 978-1-118-90077-2.

Evidence of Causation—The Contribution of Life Course Research, Part II: Causation as Generative Process. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences, 1-15 (2017). ISBN 978-1-118-90077-2.

From parents to children: the impact of mothers’ and fathers’ educational attainments on those of their sons and daughters in West Germany (together with A. Minello). British Journal of Sociology of Education, 2017, 38: 686-704, (online first: doi.org/10.1080/01425692.2016.1150156).

Введение к проекту «Edulife» (Introduction to a research project “Edulife”) (together with S. Buchholz). ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 5-14.

ЕОПРАВДАННЫЕ НАДЕЖДЫ? ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ И ВОСПРОИЗВОДСТВО СОЦИАЛЬНОГО НЕРАВЕНСТВА В ЗЕРКАЛЕ МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫХ СРАВНИТЕЛЬНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ (High Expectations? Lessons Learned from a Cross-National and Multidisciplinary Study on the Role of Childcare and Early Education in Social Inequality) (together with N. Kulic, J. Skopek, M. Triventi, J.  Dämmrich & H.-P. Blossfeld. ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 15-38.

Дифференциация в среднем образовании и неравенство образовательных возможностей: результаты крупномасштабного международного сравнения (Differentiation in secondary education and social inequality in educational opportunities: Results from a large-scale international comparison) (together with M. Triventi, J. Skopek, N. Kulic, P. McMullin & S. Buchholz). In: ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 54-75.

Гендер и начало трудового пути: Результаты международного сравнительного исследования (Gender and the transition from school to work: Results from an international comparative study) (together with J. Skopek, M. Triventi, Y. Kosyakova &, S. Buchholz). ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 98-126.

Образование взрослых в контексте жизненного пути: международное сравнение (An International Comparison of Adult Learning from a Life-Course Perspective) (together with E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, S. Schührer & H.-P. Blossfeld. ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 2016, 19: 146-161.

Women’s disadvantage in holding supervisory positions. Variations among European countries and the role of horizontal gender segregation (together with J. Dämmrich). Acta Sociologica, 2016, 60: 262–282 (online first: doi.org/10.1177/0001699316675022, 1–21).

Participation in formal adult education and its impact on inequality over the life course in contemporary Russia (together with Y. Kosyakova & J. Dämmrich). World Studies in Education, 2016, 17: 5–26.

Gender and job-related non-formal training: A comparison of 20 countries (together with J. Dämmrich & Y. Kosyakova).  International Journal of Comparative Sociology, 2016, 20: 1-27.

Changes in the division of labor within highly educated German couples when the first child is born (together with A. Dechant).  Journal of Family Research, 2015, 27: 373-396.

Educational expansion and inequalities in educational opportunity: Long-term changes for East and West Germany (together with P. N. Blossfeld & G. J. Blossfeld). European Sociological Review, 2015, 31: 144-160.

Gender inequalities at labor market entry: A comparative view from the eduLIFE project (together with M. Triventi, J. Skopek, Y. Kosyakova, & S. Bucholz). Comparative Social Research, 2015, 31:25-51.

Adult learning and social inequalities: Processes of equalization or cumulative disadvantage? (together with E. Kilpi-Jakonen & D. Vono de Vilhena). International Review of Education, 2015, 61: 529-546.

Horizontal and vertical gender segregation in Russia – Changes upon labor market entry before and after the collapse of the Soviet Regime (together with Y. Kosyakova & D. Kurakin). European Sociological Review, 2015, 31: 573-590.

From mother to daughter: changes in intergenerational educational and occupational mobility in Germany (together with A. Minello). International Studies in Sociology of Education, 2014, 24: 65–84.

 

  1. Bücher

Event History Analysis with Stata, 2nd Edition (together with G. Rohwer & T. Schneider), Oxford: Routledge (Taylor & Francis Group) (Paperback: 9781138070851 (pub: 2019-04-30); Hardback: 9781138070790 (pub: 2019-04-30)) 2019 (forthcoming).

Education as a Lifelong Process: The German National Educational Panel Study (NEPS), 2nd  revised edition (edited together with Hans-Günther Roßbach). Edition ZfE (Book 3), Wiesbaden: Springer VS (part of Springer Nature) (Paperback: ISBN-13: 978-3658231613 or ISBN-10: 3658231610, pub: 2019-04-15), 2019 (forthcoming).

Digitale Souveränität und Bildung. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, O. Köller, D. Lenzen, N. McElvany, H.-G. Roßbach, T. Seidel, R. Tippelt & L. Wößmann). Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag. 2018.

Childcare, early education and social inequality. An international perspective (together with N. Kulic, J. Skopek, & M, Triventi).  eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017.

ОБРАЗОВАНИЕ КАК НЕПРЕРЫВНЫЙ ПРОЦЕСС В ТЕЧЕНИЕ ЖИЗНИ: СРАВНИТЕЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТРАЕКТОРИИ В СОВРЕМЕННЫХ ОБЩЕСТВАХ (Education as a Lifelong Process: Comparing Educational Trajectories in Modern Societies) (edited together with Y. Kosyakova, J. Skopek, D. Kurakin & G. Yastrebov). In: ЖУРНАЛ СОЦИОЛОГИИ И СОЦИАЛЬНОЙ АНТРОПОЛОГИИ (The Journal of Sociology and Social Anthropology), Vol. 19, No. 5, 2016.

Models of secondary education and social inequality. An international comparison (together with S. Buchholz, J. Skopek & M. Triventi). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 3, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2016.

The relevance of population-based longitudinal studies for science and social policies (together with A. Börsch-Supan,  M. Breteler, J. Brüderl, G. Doblhammer-Reiter, W. Hoffman, K. U. Mayer, B.  Rammstedt,  J. Siegrist & G. Wagner). Halle (Saale): Deutsche Akademie der Wissenschaften Leopoldina. 2016.

Integration durch Bildung. Migration und Flüchtlinge in Deutschland. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, O. Köller, D. Lenzen, M., Roßbach, H.-G., T. Seidel, R.  Tippelt, & L. Wößmann). Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag. 2016.

Methodological issues of longitudinal surveys (edited together with J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek), New York (NY): Springer, 2016.

Wissenschaftliche und gesellschaftspolitische Bedeutung bevölkerungsweiter Längsschnittstudien (together with A. Börsch-Supan,  M. Breteler, J. Brüderl, G. Doblhammer-Reiter, W. Hoffman, K. U. Mayer, B.  Rammstedt,  J. Siegrist & G. Wagner).Halle (Saale): Deutsche Akademie der Wissenschaften Leopoldina. 2016.

Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions (edited together with S. Buchholz, J. Skopek & M. Triventi). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, Cheltenham (UK) & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2015.

Bildung. Mehr als Fachlichkeit. Gutachten (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, D. Lenzen, M. Prenzel,  H.-G. Roßbach, H.-G., R. Tippelt & L. Wößmann), Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e. V. , Münster: Waxmann Verlag, 2015.

Adult learning in modern societies: An international comparison from a life-course perspective (edited together with E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena & S. Buchholz). eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 1, Cheltenham (UK) & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2014.

Socialisation in early childhood. Biological, psychological, linguistic, sociological and economic perspectives (together with J. Baumert, T.  Cremer, A. D. Friederici, M. Hasselhorn, G. Kempermann, U. Lindenberger, J. Meisel, M.M. Nöthen, B. Röder, F. Rösler, F. Spinath, C. K. Spieß, E. Stern & G. Trommsdorff). Halle: German Academy of Sciences Leopoldina, 2014.

Psychische Belastungen und Burnout beim Bildungspersonal. Empfehlungen zur Kompetenz- und Organisationsentwicklung (together with W. Bos, H.-D. Daniel, B. Hannover, D. Lenzen, M. Prenzel, H.-G. Roßbach, H.-G., R. Tippelt, L. Wößmann & D. Kleiber). Gutachten. Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft e.V., Münster: Waxmann Verlag 2014.

 

  1. Aufsätze in Sammelbänden

A sociological perspective on education as a lifelong process (together with Gwendolin J. Blossfeld and Pia N. Blossfeld). In: Rolf Becker (ed.): Research handbook of education, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2019 (in print).

Studienfachwahl MINT durch Frauen – Einfluß von Leistung in Mathematik, Lebenszielen und familialem Hintergrund (together with W. Uunk, L. Beier, and A. Minello). In: E. Schlemmer and M. Binder (eds.): MINT oder Care? Eckpunkte einer gendersensiblen Berufsorientierung. Weinheim & Basel: Beltz/Juventa, 2019 (in print).

Горизонтальная и вертикальная гендерная сегрегация в России на этапе выхода на рынок труда в России до и после распада Советского Союза [Horizontal and vertical gender segregation in Russia at the labor market entery in Russia before and after the collapse of the Soviet Union (together with Kosyakova, Y. & D. Kurakin)]. In Karnoy, M., D. Froumin & N. Karmajeva (eds.) Образование и социальная дифференциация [Education and social stratification]. Moscow: HSE. 2018. (ISBN 978-5-7598-1734-5 (Book) and ISBN 978-5-7598-1690-4 (E-book)). Pp. 310-346.

Is there more or less inequality in the age of globalization? Changing social classes in Europe and the US. In: Pepka Boyadijieva, Martin Kanoushev, and Martin J. Ivanov (eds.): Inequalities and social (dis)integration: In search of togetherness, Sofia: Netok. 2018 (ISBN: 978-619-01-0188-8). Pp. 23-34.

Berufseinstieg und Mobilitätsprozesse im Modernisierungsprozess und im Auf und Ab der Arbeitsmarktlage. Eine A-P-K-Analyse von Männern in Westdeutschland (together with R. Becker). In: S. Lessenich (ed.): Geschlossene Gesellschaften. Verhandlungen des 38. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bamberg, 2017 (ISSN: 2367-4504). Pp. 1-11.

Childcare, early education, and social inequality: Perspectives for a cross-national and multidisciplinary study (together with N. Kulic, J. Skopek, and M. Triventi). In: H.-P Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (eds.): Childcare, early education and social inequality. An international perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017. Pp. 3-28.

The role of childcare and early education in creating and compensating educational (dis)advantages – Evidence from a multidisciplinary and international project. In: H.-P Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (eds.): Childcare, early education and social inequality. An international perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 4, Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar, 2017. Pp. 287-313.

 

Can adult education compensate for early disadvantage? The role of adult education in reducing inequalities for German men and women (together with A. Minello). In: J. Erola & E. Kilpi-Jakonen (eds.): Social inequality across generations. The role of compensation and multiplication in resource accumulation. Cheltenham, UK & Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.2017. Pp. 161-180.

The speed of educational expansion and changes in inequality of educational opportunity (together with P. N. Blossfeld & G. J., & Blossfeld). In T. Eckert & B. Gniewosz (eds.), Bildungsgerechtigkeit. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2017. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-15003-7_6). Pp. 77–92.

Secondary school systems and inequality of educational opportunity in contemporary societies (together with M. Triventi, N. Kulic & J. Skopek). In: Blossfeld, H.-P., Buchholz, S., Skopek, J., & Triventi, M. (eds.). Models of secondary education and social inequality. An international comparison. Cheltenham, UK & Northhampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing. 2016. Pp. 3-24.

Varieties of secondary education models and social inequality – Conclusions from a large-scale international comparison (together with M. Triventi, J. Skopek, N. Kulic & S. Buchholz). In: Blossfeld, H.-P., Buchholz, S., Skopek, J., & Triventi, M. (eds.). Models of secondary education and socialiInequality. An international comparison. Cheltenham, UK & Northhampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing. 2016. Pp. 377-400.

Changes in educational inequality in cross-national perspective (together with P. N. Blossfeld & G. J. Blossfeld). In M. Shanahan, J. Mortimer, & M. Kirkpatrick Johnson (eds.), Handbook of the life course. 2016. (http://doi.org/10.1007/978-3-319-20880-0_10). Pp. 223–247.

The National Educational Panel Study: Milestones of the years 2006 to 2015 (together with J. von Maurice & H.-G. Roßbach. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (eds.), Methodological issues of longitudinal surveys. Wiesbaden: Springer, 2016. Fachmedien Wiesbaden. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_1 ). Pp. 3–18.

RemoteNEPS—An innovative research environment (together with J. Skopek & J., Koberg). In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer, & J. Skopek (eds.), Methodological issues of longitudinal surveys. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2016. (http://doi.org/10.1007/978-3-658-11994-2_34). Pp. 611–626.

Life course and event history analysis (together with G. J.  Blossfeld). In: J. D. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Second edition, Vol. 14, Oxford: Elsevier. 2015. Pp. 51-58.

Persisting barriers: Changes in educational opportunities in thirteen countries (together with Y. Shavit). In: Arum, R., I. R. Beattle & K. Ford (eds.): The structure of schooling. Readings in the sociology of education. 3rd edition, Sage: Thousand Oaks et al. 2015. Pp. 274-287.

Gender differences at labor market entry: The effect of changing educational pathways and institutional structures (together with S. Buchholz, J. Dämmrich, E. Kilpi-Jakopnen, Y. Kosyakova, J. Skopek, M. Triventi, M. & D. Vono de Vilhena. In: Blossfeld, H.-P., S. Buchholz, J. Skopek, and M. Triventi (eds.): Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions, eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, 2015, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 3-35.

Gender, education and employment: Lessons learned from the comparative perspective (together with J. Skopek, Y. Kosyakova, M. Triventi & S. Buchholz. In: Blossfeld, H.-P., S. Buchholz, J. Skopek, and M. Triventi (eds.): Gender, education and employment: an international comparison of school-to-work transitions, eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 2, 2015, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 347-381.

Der Einfluss der Familie auf die Bildungsverläufe der Kinder. Ausgewählte Thesen und Befunde aus der modernen Bildungsforschung. In: Rupp, M., O. Kapella & N. F. Schneider (eds.): Zukunft der Familie. Anforderungen an die Familienpolitik und Familienwissenschaft. Opladen, Berlin & Toronto: Barbara Budrich Verlag. 2014. Pp. 113-129.

Social inequality and mobility (together with S. Buchholz. In: M. Sasaki, E. Zimmermann, J. Goldstone & S. K. Sanderson (eds.): Concise Encyclopedia of Comparative Sociology. 2014. Leiden and Boston: Brill (ISBN 978 90 04 20624 3). Pp. 113-120.

Bildung im Lebenslauf. Ausgewählte Thesen und Befunde aus der modernen Bildungsforschung. In: Güntürkün, O. &J. Hacker (eds.): Geist – Gehirn – Genom – Gesellschaft. Wie wurde ich zu der Person, die ich bin? 2014. Stuttgart: Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Pp. 143-161.

Schulverläufe während der Sekundarstufe (together with M. Zielonka & L. Beier). In: M. Mudiappa & C. Artelt (eds.): BiKS – Ergebnisse aus den Längsschnittstudien. Praxisrelevante Befunde aus dem Primar- und Sekundarschulbereich, Schriften aus der Fakultät Humanwissenschaften der Universität Bamberg, 2014, Bamberg: University of Bamberg Press, Bd. 15. Pp. 119-130.

Event history analysis (together with G. J. Blossfeld. In: Best, H. & Ch. Wolf (eds.): Regression analysis and causal inference, 2014. Los Angeles et al.: Sage. Pp. 359-385.

Stichwort “Lebensverlaufsforschung” (together withz K. Kolb & S. Buchholz). In: G. Endruweit, G. Trommsdorff & N. Burzan (Eds.): Wörterbuch der Soziologie, 3. Auflage, 2014. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft. Pp. 266-269.

Adult learning, labor market outcomes, and social inequalities in modern societies (together with E. Kilpi-Jakonen, S. Buchholz, J. Dämmrich & P. McMullin). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, 2014, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 3-26.

Reinforcing social inequalities? Adult learning and returns to adult learning in Germany (together with S. Buchholz, J. Unfried). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, Vol. 1, 2014, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 242-263.

The promise and reality of adult learning in modern societies (together with D. Vono de Vilhena, E. Kilpi-Jakonen & S. Schührer). In: Blossfeld, H.-P., E. Kilpi-Jakonen, D. Vono de Vilhena, & S. Buchholz (eds.): Adult learning in modern societies. An international comparison from a life-course perspective. eduLIFE Lifelong Learning Series, 2014, Vol. 1, Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishers. Pp. 351-374.