Prof. Dr. Steffen Schindler

Professor of Sociology with Focus on Education and Work in the Life Course

Contact information

Feldkirchenstraße 21
96045 Bamberg
e-mail: steffen.schindler(at)uni-bamberg.de
phone: (+49) 0951-863-2415
room: F21/01.01

Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Steffen_Schindler2

Office hours during the semester:
Mondays, 3-4 pm (appointments via e-mail).
Currently, consultation hours are held online via video chat.

Office hours during the term break:
Please make an appointment via e-mail.

Vita

 

Since October 2016 Steffen Schindler is Professor of Sociology with Focus on Education and Work in the Life Course at the University of Bamberg.  From October 2013 to September 2016 he was holding this position as a Junior Professor.

After studying social sciences at the Universities of Stuttgart and Mannheim he worked as researcher at the Mannheim Centre for European Social Research from 2006 to 2012. 

In 2012 he obtained his doctoral degree at the University of Mannheim. After that he held a post-doc scholarship of the Fritz Thyssen Foundation, which he spent at the University of Trento. In October 2012 he took up a post-doc position at the University of Hannover.

His research interests cover the sociology of education and the labour market. He is particularly interested in processes and mechanisms of social inequality in educational attainment, the transition from education to the labour market and labour market returns of education.

Traini, C., Kleinert, C., & Schindler, S. (2021). Does tracking really affect labour-market outcomes in the long run?: Estimating the long-term effects of secondary-school tracking in West Germany. Longitudinal and Life Course Studies, 12(Available online: 7. Januar 2021). https://doi.org/10.1332/175795920X16062248132253

Schindler, S., Bar-Haim, E., Barone, C., Birkelund, J. F., Boliver, V., Capsada-Munsech, Q., Erola, J., Facchini, M., Feniger, Y., Heiskala, L., Herbaut, E., Ichou, M., Karlson, K. B., Kleinert, C., Reimer, D., Traini, C., Triventi, M., & Vallet, L.-A. (2021). Educational Tracking and Long-term Outcomes by Social Origin: Seven Countries in Comparison (DIAL Working Paper Series ; 02/2021).

Bittmann, F., & Schindler, S. (2020). Alternative Wege zur Hochschulreife und soziale Disparitäten beim Hochschulabschluss (LIfBi Working Paper ; 88, pp. 1–30). https://doi.org/10.5157/NEPS:WP88:1.0

Schindler, S., & Virdia, S. (2019). Educational Upgrading, Career Advancement, and Social Inequality Development from a Life-Course Perspective in Germany.. Research in Social Stratification and Mobility, 60, 29–38. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.02.002

Schindler, S. (2019). Was macht den Unterschied?: Eine explorative Untersuchung der Bestimmungsfaktoren des Bildungsaufstiegs mit dem Nationalen Bildungspanel. In M. Stamm (Ed.), Arbeiterkinder und ihre Aufstiegsangst. Probleme und Chancen von jungen Menschen auf dem Weg nach oben (pp. 88–120). Verlag Barbara Budrich.

Schindler, S., & Schlücker, F. (2019). Studienleistung im Bachelor- und Masterstudium. Bedingungsfaktoren und ihr Zusammenhang mit der sozialen Herkunft der Studierenden.. In M. Lörz & H. Quast (Eds.), Bildungs- und Berufsverläufe mit Bachelor und Master. Determinanten, Herausforderungen und Konsequenzen. (pp. 225–272). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22394-6

Schindler, S. (2018). Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, J. Hasselhorn, & A. Ohle-Peters (Eds.), Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität: interdisziplinäre Forschungsbefunde und Perspektiven für Theorie und Praxis (pp. 83–102). Waxmann.

Müller, W., Pollak, R., Reimer, D., & Schindler, S. (2017). Hochschulbildung und soziale Ungleichheit. In Lehrbuch der Bildungssoziologie (3rd ed., pp. 309–358). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15272-7_11

Schindler, S. (2017). School Tracking, Educational Mobility and Inequality in German Secondary Education: Developments across Cohorts. European Societies, 19(1), 28–48. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1226373

Weiss, F., & Schindler, S. (2017). EMI in Germany: Qualitative Differentiation in a Tracked Education System. American behavioral scientist, 61(1), 74–93. https://doi.org/10.1177/0002764216682811

Lörz, M., & Schindler, S. (2016). Soziale Ungleichheiten auf dem Weg in die akademische Karriere: Sensible Phasen zwischen Hochschulreife und Post-Doc-Position. Beiträge zur Hochschulforschung, 38(4, Bildungs-und Berufsverläufe von Hochqualifizierten), 14–39.

Schindler, S. (2015). Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf: alte Befunde und neue Schlüsse?. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 67(3), 509–537.

Weiss, F., Schindler, S., & Gerth, M. (2015). Hochschulrankings als Kriterium für eine neue soziale Ungleichheit im tertiären Bildungssystem?. Zeitschrift für Soziologie, 44(5), 366–382.

Steffen, S. (2015). Relative Risk Aversion from a Dynamic Perspective. Explaining Educational Mobility. Social Science Electronic Publishing, Inc. https://doi.org/10.2139/ssrn.2702541

Barone, C., & Schindler, S. (2014). Why Does Field of Study Affect Occupational Attainment? A Theoretical Approach. Social Science Electronic Publishing.

Schindler, S. (2014). Wege zur Studienberechtigung - Wege ins Studium?: eine Analyse sozialer Inklusions- und Ablenkungsprozesse. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-03841-0

Schindler, S. (2013c). Öffnungsprozesse im Sekundarschulbereich und die Entwicklung sozialer Disparitäten in den Studierquoten. Die deutsche Schule , 105(4), 364–381.

Neugebauer, M., Reimer, D., Schindler, S., & Stocké, V. (2013). Inequality in Transitions to Secondary School and Tertiary Education in the German School System. In M. Jackson (Ed.), Determined to Succeed?: Performance versus Choice in Educational Attainment (pp. 56–88). Stanford University Press.

Reimer, D., & Schindler, S. (2013). Soziale Selektivität beim Übergang zur Hochschule: Theoretische Perspektiven und empirische Befunde. In J. Asdonk, P. Bornkessel, & S. Kuhnen (Eds.), Von der Schule zur Hochschule: Analysen, Konzeptionen und Gestaltungsperspektiven des Übergangs (pp. 261–278). Waxmann.

Schindler, S. (2013a). Öffnungsprozesse im Sekundarschulbereich und die Entwicklung von Bildungsungleichheit. Wirtschaft und Statistik, 2, 149–158.

Schindler, S. (2013b). Generierung eines synthetischen Datensatzes zur Analyse differenzierter Studienberechtigtenquoten (ISH Arbeitspapier des Instituts für Soziologie der Leibniz Universität Hannover ; 1, pp. 1–35).

Schindler, S., & Lörz, M. (2012). Mechanisms of Social Inequality Development: Primary and Secondary Effects in the Transition to Tertiary Education Between 1976 and 2005. European Sociological Review, 28(5), 647–660.

Neugebauer, M., & Schindler, S. (2012). Early transitions and tertiary enrolment: The cumulative impact of primary and secondary effects on entering university in Germany. Acta Sociologica, 55(1), 19–36.

Schindler, S. (2012). Aufstiegsangst?: Eine Studie zur sozialen Ungleichheit beim Hochschulzugang im historischen Zeitverlauf.

Schindler, S., & Reimer, D. (2011). Differentiation and Social Selectivity in German Higher Education. Higher Education, 61(3), 261–275. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9376-9

Schindler, S., Weiss, F., & Hubert, T. (2011). Explaining the Class Gap in Training - the Role of Employment Relations and Job Characteristics. International Journal of Lifelong Education, 30(2), 213–232. https://doi.org/10.1080/02601370.2010.547613

Lörz, M., & Schindler, S. (2011a). Bildungsexpansion und soziale Ungleichheit: Zunahme, Abnahme oder Persistenz ungleicher Chancenverhältnisse – eine Frage der Perspektive?. Zeitschrift für Soziologie, 40(6), 458–477.

Lörz, M., Schindler, S., & Walter, J. G. (2011). Gender Inequalities in Higher Education: Extent, Development and Mechanisms of Gender Differences in Enrolment and Field of Study Choice. Irish Educational Studies, 30(2), 181–193. https://doi.org/10.1080/03323315.2011.569139

Lörz, M., & Schindler, S. (2011b). Geschlechtsspezifische Unterschiede beim Übergang ins Studium. In A. Hadjar (Ed.), Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten (pp. 99–122). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92779-4_5

Reimer, D., & Schindler, S. (2010). Soziale Ungleichheit und differenzierte Ausbildungsentscheidungen beim Übergang zur Hochschule. In B. Becker & D. Reimer (Eds.), Vom Kindergarten bis zur Hochschule : Die Generierung von ethnischen und sozialen Disparitäten in der Bildungsbiographie (pp. 251–283). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92105-1_9

Schindler, S. (2010). Assessing the Cumulative Impact of Primary and Secondary Effects on the Way from Elementary to Tertiary Education: A Simulation Study for Germany (EQUALSOC Working Paper ; 2).

Schindler, S., & Reimer, D. (2010). Primäre und sekundäre Effekte der sozialen Herkunft beim Übergang in die Hochschulbildung. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 62(4), 623–653. https://doi.org/10.1007/s11577-010-0119-9

Klein, M., Schindler, S., Pollak, R., & Müller, W. (2010). Soziale Disparitäten in der Sekundarstufe und ihre langfristige Entwicklung. In J. Baumert, K. Maaz, & U. Trautwein (Eds.), Bildungsentscheidungen (pp. 47–73). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92216-4_3

Lörz, M., & Schindler, S. (2009). Has the Effect of Social Background Characteristics Declined or Just Moved to the Next Stage?. In A. Hadjar & R. Becker (Eds.), Expected and unexpected consequences of the educational expansion in Europe and the USA: theoretical approaches and empirical findings in comparative perspective (pp. 97–110). Haupt.

Müller, W., Pollak, R., Reimer, D., & Schindler, S. (2009). Hochschulbildung und soziale Ungleichheit. In R. Becker & A. Hadjar (Eds.), Lehrbuch der Bildungssoziologie (pp. 281–320). VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91711-5_11

Müller, W., & Schindler, S. (2008). Entleert sich die Mitte wirklich? Einige Überlegungen zur Milanovic-These über die internationale Einkommensungleichheit. In M. Bayer, G. Mordt, S. Trepe, & M. Winter (Eds.), Transnationale Ungleichheitsforschung: Eine neue Herausforderung für die Soziologie (pp. 71–96). Campus Verlag.

Giesecke, J., & Schindler, S. (2008). Field of Study and Flexible Work: A Comparison between Germany and the UK. International Journal of Comparative Sociology, 49(4/5), 283–304. https://doi.org/10.1177/0020715208093078

Presentations

 

2018

"Relative Risk Aversion from a Dynamic Perspective. Explaining Intergenerational Educational Mobility" (with Klaus Pforr)
9. Gesis Nutzerkonferenz Forschen mit dem Mirkozensus - Analysen zur Sozialstruktur und zum sozialen Wandel, Mannheim, 27.11.2018-28.11.2018

"Alternative Routes to Higher Education Eligibility in Germany - Diversion, Inclusion, Equalisation?" (with Felix Bittmann)
ECSR Meeting Causes and Consequences of Inequalities in Europe, Paris, 29.10.2018-31.10.2018

"Education and Inequality across the Life-Course"
Lecture at Leibniz Institute for educational trajectories (LifBi), Bamberg, 05.06.2018

"Educaional upgrading, career advancement and social inequality development from a life-course perspective in Germany" (mit Simone Virdia)
International Sociological Association, Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility Spring Meeting, Seoul, 25.05.2018-27.05.2018

„Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf" (interdisciplinary course of lectures)
Lecture at Zentrum für Lehrerbildung (ZLB) Bayreuth, Bayreuth, 09.01.2018

2017

„Soziale Ungleichheit in den Arbeitsmarkterträgen: Die Rolle von Bildungsverläufen“ (with Simone Virdia) Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung (IAB)-Colloquium zur Arbeits- und Berufsforschung 2017, 04.10.2017

“Educational upgrading, career advancement, and social inequality development in a life-course perspective in Germany” (with Simone Virdia)
The European Consortium for Sociological Research (ECSR) conference, Mailand, 31.08.2017 – 02.09.2017

„Soziale Ungleichheit beim Übergang ins Studium“
Eröffnungsfeier des DZHW Forschungsdatenzentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (FDZ), Hannover, 17.07.2017

„Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf“ (Theme Statement)
3. Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung „Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität“, Dortmund, 22.06.2017

2016

 „Earnings Inequality Among Upper Secondary Degree Holders of Differing Social Background: Processes and Mechanisms” (with Markus Lörz)
Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS), Annual International Conference "Education and the Life Course: Determinants and Consequences of Unequal Educational Opportunities", Bamberg, 06.10.2016 – 08.10.2016

„Primary effects in higher education: Accounting for social origin effects on academic achievement” (with Friederike Schlücker)
24th Annual Workshop of the European Research Network on Transitions in Youth (TiY), Trento, 07.09.2016 – 10.09.2016

„Hochschulrankings und deren Auswirkung auf die Ungleichheit bei der Wahl des Hochschulortes“ (with Maria Gerth and Felix Weiss)
38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS), Bamberg, 26.09.2016 - 30.09.2016

„Relative Risk Aversion from a Dynamic Perspective: Explaining Educational Mobility”
European Consortium for Sociological Research (ECSR) Conference, Oxford, 22.09.2016 -24.09.2016

„Returns to Higher Education, Social Inequality and the Role of Vertical and Horizontal Educational Decisions: Which Mechanisms lead to Wage Differentials?” (with Markus Lörz)
International Sociology Association Research Committee 28 Summer Meeting, Bern, 29.08.2016 –31.08.2016

„Soziale Ungleichheit beim Hochschulzugang: Ausmaß, Ursachen und Ansatzpunkte“
Botschaftertagung der deutschen Studienstiftung, Naumburg, 10.06.2016 -12.06.2016

„Social Inequality in Post-Secondary Educational Careers and Labor Market Returns in Germany: A Decomposition of Earnings Differential” (with Markus Lörz)
International Sociology Association Singapore Research Committee 28 on Social Stratification and Mobility (RC28) Conference 2016, Singapur, 26.05.2016 – 28.05.2016

Führen institutionelle Öffnung und Durchlässigkeit zu einer Verringerung der sozialen Ungleichheit im Bildungsverlauf" (Discussion)
Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, 09.03.2016 - 11.03.2016

Herkunftsspezifische Unterschiede in den Bildungserträgen und die Rolle von vertikalen und horizontalen Bildungsentscheidungen" (with Markus Lörz)
Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, 09.03.2016 - 11.03.2016 

2015

„Educational Inequality in the Life-Course and the Role of Institutional Diversification in Germany”
Workshop of the German-Israeli Foundation for Scientific Research and Development (GIF) “Globalization, Mobility, Immigration and Inequality in a Comparative Perspective”, on the Occasion of 50 Years to the Diplomatic Relations, Berlin, 01.12.2015 - 02.12.2015

„Returns to Higher Education, Social Inequality and the Role of Educational Decisions” (with Markus Lörz)
Annual Conference of the European Consortium for Sociological Research (ECSR), Tallinn, 10.09.2015 - 12.09.2015

Social Inequality in Higher Education from a Life-Course Perspective: Transitions, Social Selectivity and Mechanisms” (with Markus Lörz)
Konferenz (Persistent) Inequalities Reconsidered: Education and Social Mobility”, Ascona, 26.07.2015 - 31.07.2015

„Relative Risk Aversion in a Dynamic Perspective. Explaining Educational Mobility”
Spring Meeting of the ISA Research Committee on Social Stratification and Mobillity (RC28), Tilburg, 28.05.2015 - 30.05.2015

„Hochschulrankings als Kriterium für neue soziale Selektivität in der Studienentscheidung” (with Felix Weiß and Maria Gerth)
Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, 11.03.2015 - 13.03.2015

2014

„Social Inequality in Higher Education from a Life Course Perspective: Transitions, Social Selectivity and Mechanisms on the Way to a Full Professorship” (with Markus Lörz)
Annual Conference of the European Consortium for Sociological Research (ECSR), Berlin, 23.09.2014 - 25.09.2014

„Returns to Intra-European Emigration in Times of the Financial Crisis”
Annual Meeting of the Transitions in Youth Network (TIY), Barcelona, 03.09.2014 - 06.09.2014

„The Impact of Between-school Tracking on Inequality in Educational Attainment. A Closer Look at the German School System”
Spring Meeting of the ISA Research Committee on Social Stratification and Mobillity (RC28), Budapest, 08.05.2014 - 10.05.2014

Differenzierungsprozesse im Sekundarschulbereich”
Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt, 03.03.2014 - 05.03.2014

„Between-school Tracking in Germany and its Impact on Inequality in Educational Attainment”
Amsterdam Centre for Inequality Studies (AMCIS) Konferenz „Educational Systems: Inequalities, Labour,Markets and Civic Engagement”, Amsterdam, 13.02.2014 - 14.02.2014

2013

„Diversifizierung in der Sekundarbildung und soziale Ungleichheit”
Forschungskolloquium des Instituts für Erziehungswissenschaft, Bern, 07.11.2013