Publications Professorship of Sociology with Focus on Education and Work in the Life Course

Schindler, S., & Bittmann, F. (2021). Diversion or Inclusion?: Alternative Routes to Higher Education Eligibility and Inequality in Educational Attainment in Germany. European Sociological Review, 37(6), 972–986. https://doi.org/10.1093/esr/jcab025

Schindler, S. (2021). Educational differentiation in secondary education and labour-market outcomes. Longitudinal and Life Course Studies, 12(3), 271–277. https://doi.org/10.1332/175795921X16189338289970

Boliver, V., & Schindler, S. (2021). Introduction to:  “Mechanisms of educational stratification”. Research in Social Stratification and Mobility, 76. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2021.100641

Bittmann, F., & Schindler, S. (2021). Analysing Diversion Processes in German Secondary Education: School-Track Effects on Educational Aspirations. Kölner Zeitschrift Für Soziologie Und Sozialpsychologie, 73(2), 231–257. https://doi.org/10.1007/s11577-021-00789-1

Bittmann, F., & Zorn, V. (2021). Analyse des Nutzens von Praktika für österreichische Hochschulabsolventen unter Einbezug relevanter Mediationspfade. Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 46(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s11614-020-00435-8

Traini, C., Kleinert, C., & Schindler, S. (2021). Does tracking really affect labour-market outcomes in the long run?: Estimating the long-term effects of secondary-school tracking in West Germany. Longitudinal and Life Course Studies, 12(3), 389–422. https://doi.org/10.1332/175795920X16062248132253

Schindler, S., Bar-Haim, E., Barone, C., Birkelund, J. F., Boliver, V., Capsada-Munsech, Q., Erola, J., Facchini, M., Feniger, Y., Heiskala, L., Herbaut, E., Ichou, M., Karlson, K. B., Kleinert, C., Reimer, D., Traini, C., Triventi, M., & Vallet, L.-A. (2021). Educational Tracking and Long-term Outcomes by Social Origin: Seven Countries in Comparison (DIAL Working Paper Series).

Bittmann, F., & Schindler, S. (2020). Alternative Wege zur Hochschulreife und soziale Disparitäten beim Hochschulabschluss (LIfBi Working Paper, pp. 1–30). https://doi.org/10.5157/NEPS:WP88:1.0

Bittmann, F. R. (2020). The relationship between height and leadership: Evidence from across Europe. Economics and Human Biology, 36, Art. 100829. https://doi.org/10.1016/j.ehb.2019.100829

Bittmann, F. (2020). Praxishandbuch Python 3: Konzepte der Programmierung verstehen und anwenden. Books on Demand.

Bittmann, F. (2019a). Explaining the Mechanisms linking Field of Study and labour Market Outcomes: Focus on STEM. opus. https://doi.org/10.20378/irbo-54036

Bittmann, F. (2019b). Stata: A Really Short Introduction (1st ed.). De Gruyter Oldenbourg.

Bernsdorff, K., Bartels, M., Christoph, S. M. F. M., Kraj, A. M., Martínez Cantó, J., Saalfeld, T., Schmitz, T., Seifert, O., Sieberer, U., Siemeister, S., Steger, D., Dos Reis Gonçalves, M., Winnwa, I., & Zoch, G. (2019). Framework. Network. Career. How the framework of a Graduate School propels junior research and contributes on an international level. Otto-Friedrich-Universität. https://doi.org/10.20378/irb-46604

Schindler, S., & Virdia, S. (2019). Educational Upgrading, Career Advancement, and Social Inequality Development from a Life-Course Perspective in Germany.. Research in Social Stratification and Mobility, 60, 29–38. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.02.002

Schindler, S., & Schlücker, F. (2019). Studienleistung im Bachelor- und Masterstudium. Bedingungsfaktoren und ihr Zusammenhang mit der sozialen Herkunft der Studierenden.. In M. Lörz & H. Quast (Eds.), Bildungs- und Berufsverläufe mit Bachelor und Master. Determinanten, Herausforderungen und Konsequenzen. (pp. 225–272). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22394-6

Bittmann, F., & Zorn, V. S. (2019). When choice excels obligation: about the effects of mandatory and voluntary internships on labour market outcomes for university graduates. Higher Education, Published online: 11 December 2019. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00466-5

Schindler, S. (2019). Was macht den Unterschied?: Eine explorative Untersuchung der Bestimmungsfaktoren des Bildungsaufstiegs mit dem Nationalen Bildungspanel. In M. Stamm (Ed.), Arbeiterkinder und ihre Aufstiegsangst. Probleme und Chancen von jungen Menschen auf dem Weg nach oben (pp. 88–120). Verlag Barbara Budrich.

Schindler, S. (2018). Soziale Ungleichheit im Bildungsverlauf. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, J. Hasselhorn, & A. Ohle-Peters (Eds.), Bedingungen erfolgreicher Bildungsverläufe in gesellschaftlicher Heterogenität: interdisziplinäre Forschungsbefunde und Perspektiven für Theorie und Praxis (pp. 83–102). Waxmann.

Bittmann, F. (2018). Über den Nutzen von Pflichtpraktika: Eine Replikation der Studie von Klein & Weiss (2011) mit Daten des Bayerischen Absolventenpanels. Beiträge zur Hochschulforschung, 40(3), 78–95.

Schindler, S. (2017). School Tracking, Educational Mobility and Inequality in German Secondary Education: Developments across Cohorts. European Societies, 19(1), 28–48. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1226373

Müller, W., Pollak, R., Reimer, D., & Schindler, S. (2017). Hochschulbildung und soziale Ungleichheit. In Lehrbuch der Bildungssoziologie (3rd ed., pp. 309–358). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15272-7_11

Weiss, F., & Schindler, S. (2017). EMI in Germany: Qualitative Differentiation in a Tracked Education System. American behavioral scientist, 61(1), 74–93. https://doi.org/10.1177/0002764216682811

Lörz, M., & Schindler, S. (2016). Soziale Ungleichheiten auf dem Weg in die akademische Karriere: Sensible Phasen zwischen Hochschulreife und Post-Doc-Position. Beiträge zur Hochschulforschung, 38(4, Bildungs-und Berufsverläufe von Hochqualifizierten), 14–39.