Publications

PhD Thesis

Ebert, S. (2011). Was Kinder über die mentale Welt wissen - Die Entwicklung von deklarativem Metagedächtnis aus der Sicht der "Theory of Mind" [What children know about the mental world - The development of declarative metamemory from the view of theory of mind].Hamburg: Dr. Kovač.

 

Peer-Reviewed Journal Papers

Rose, E., Weinert, S., & Ebert S. (2018). The roles of receptive and productive language in children’s socioemotional development. Social Development, 27, 777–792.

Rose, E., Lehrl, S., Ebert, S. & Weinert, S. (2018). Long-term relations between children’s language, the home literacy environment and socioemotional development from ages three to eight. Early Education and Development, 29, 342-356.

Ebert, S., Peterson, C., Slaughter, V. & Weinert, S. (2017). Links among parent’s mental state language, family socioeconomic status, and preschoolers’ theory of mind development. Cognitive Development, 44, 32-48.

Lockl, K., Ebert, S. & Weinert, S. (2017). Predicting school achievement from early theory of mind: Differential effects on achievement tests and teacher ratings. Learning and Individual Differences, 53, 93-102.

Rose, E., Ebert, S. & Weinert, S. (2016). Zusammenspiel sprachlicher und sozial-emotionaler Entwicklung vom vierten bis zum achten Lebensjahr – eine längsschnittliche Untersuchung [Interrelation between language and socio-emotional development from age three to seven: A longitudinal study] Frühe Bildung,5, 67-72.

Ebert, S. (2015). Longitudinal relations between theory of mind and metacognition and the impact of language. Journal of Cognition and Development, 16, 559-586.

Haberkorn, K., Lockl, K., Pohl, S., Ebert, S., & Weinert, S. (2014). Metacognitive knowledge in children at early elementary school. Metacognition & Learning, 9, 239-263.

Ebert, S., Lockl, K., Weinert, S., Anders, Y., Kluczniok, K., & Rossbach, G. (2013). Internal and external influences on vocabulary development in preschool children. School Effectiveness and School Improvement, 24, 138-154.

Anders, Y., Grosse, C., Rossbach, G., Ebert, S., & Weinert, S. (2013). Preschool and primary school influences on the development of children’s early numeracy skills between the ages of 3 and 7 years in Germany. School Effectiveness and School Improvement, 24, 195-211.

Kratzmann, J., Lehrl, S., & Ebert, S. (2013). Einstellungen zum Einbezug der Erstsprache im Kindergarten und deren Bedeutung für die Wortschatzentwicklung im Deutschen bei Kindern mit Migrationshintergrund [Attitudes towards first-language inclusion in preschools and their impact on the development of immigrant children’s German vocabulary]. Frühe Bildung, 2, 133-143.

Weinert, S., & Ebert, S. (2013). Spracherwerb im Vorschulalter: Soziale Disparitäten und Einflussvariablen auf den Grammatikerwerb [Language development in pre-school age: Social disparities and effects on the acquisition of grammar]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 16, 303-332.

l, S., Ebert, S., Rossbach, H.-G., & Weinert, S. (2012). Die Bedeutung der familiären Lernumwelt für Vorläufer schriftsprachlicher Kompetenzen im Vorschulalter [Effects of the home learning environment on children’s emerging literacy]. Zeitschrift für Familienforschung, 24, 115-133.

Weinert, S., Ebert, S., Lockl, K., & Kuger, S. (2012). Disparitäten im Wortschatzerwerb: Zum Einfluss des Arbeitsgedächtnisses und der Anregungsqualität in Kindergarten und Familie auf den Erwerb lexikalischen Wissens [Disparities in vocabulary development: The influence of working memory preschool quality, and home learning environment]. Unterrichtswissenschaft, 40, 4-25.

Anders, Y., Rossbach, H.-G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Schmidt, S., & von Maurice, J. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.

Ebert, S., von Maurice, J., & Kluczniok, K. (2011). Kognitiv-sprachliche Kompe­ten­zen im Kindergartenalter: Sind vorzeitig eingeschulte Kinder wirklich kompe­tenter? [Verbal and cognitive competencies in preschool age: Are early enrolled children really more competent?]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 1, 15-29.

Kluczniok, K., Anders, Y., & Ebert, S. (2011). Fördereinstellungen von Erzieherinnen – Einflüsse auf die Gestaltung von Lerngelegenheiten im Kindergarten und die kindliche Entwicklung früher numerischer Kompetenzen [Educational beliefs of preschool teachers. Influences on learning opportunities in preschools and the development of early numeracy skills]. Frühe Bildung, 0, 13-21.

Weinert, S., Ebert, S., & Dubowy, M. (2010). Kompetenzen und soziale Disparitäten im Vorschulalter [Competences and social disparities in preschool age]. Zeitschrift für Grundschulforschung, 1, 32-45.

Dubowy, M., Ebert, S., von Maurice, J., & Weinert, S. (2008). Sprachlich-kognitive Kom­petenzen beim Eintritt in den Kindergarten: Ein Vergleich von Kindern mit und ohne Migrationshintergrund [Verbal and cognitive competencies of young preschool-children: A comparison between children with and without background of migration]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 40, 124-134.

Papers in Journals of Practical Relevance

Ebert, S., Köhne, J., & Weinert, S. (2014, May). Mit Worten Türen öffnen! [Words that open doors]. uni.vers, 42-45.

Ebert, S. (2013). Sprachliche Anregung beim Betrachten von Bilderbüchern [Language stimulation during book reading]. KiTA aktuell spezial,1, 17-19.

Weinert, S., Ebert, S., Lockl, K., & Müller, T. (2011). Heterogenität als Heraus­for­derung. Sprachliche Kompetenzunterschiede zwischen Kindern [Hetero­genity as a challenge. Differences in language competencies]. Die Grund­schul­zeit­schrift, 25, 10-13.

Ebert, S., & Dubowy, M. (2010). Was wissen Kinder über das Denken? Die Entwicklung einer Theory of Mind [What do children know about thinking? The development of a theory of mind]. KiTa spezial, 1, 37-41.

Dubowy, M., & Ebert, S. (2010). Entwicklung der Deutschkenntnisse von Kindern mit Migrationshintergrund im Kindergartenalter - Eine Untersuchung zum Entwick­lungs­­verlauf und familiären Einflussfaktoren [German language development in preschool children with migrational background - Developmental course and familial influences]. KiTa spezial, 1, 32-36.

Ebert, S., Dubowy, M., & Weinert, S. (2009). Was Kinder über das Denken wissen und was dies mit Sprache zu tun hat – Sprachentwicklung im Zusammenhang mit Metakognition und Theory of Mind [What children know about thinking and its relation to language – Language development and relationships with metacognition and theory of mind]. SAL-Bulletin, 133, 5-22.

Dubowy, M., Ebert, S., von Maurice, J., & Weinert, S. (2009). Erhebung sprachlicher Kompetenzen in BiKS: Ergebnisse zur Sprachentwicklung in Abhängigkeit von sozialen Hintergrundvariablen [Assessment of language competencies in BiKS: Results regarding language development and social background variables]. SAL-Bulletin, 132, 5-18.

Book Chapters

Weinert, S. & Ebert, S. (2017). Verlaufsmerkmale und Wirkfaktoren der frühen kognitiv-sprachlichen Entwicklung – Ergebnisse aus der BiKS-3-10 Studie [Characteristics and impacts in early cognitive and language development – Results of the BiKS-3-10 study]. In V. Mall, F. Voigt & N. H. Jung (Eds.). Entwicklungsstörungen und chronische Erkrankungen: Diagnose, Behandlungsplanung und Familienbegleitung (S.13-33). Lübeck: Schmid-Römhild Verlag.

Kotzerke, M., Ebert, S., & Weinert, S. (2014). Wieso, weshalb, warum? Die Entwicklung des Grammatikverständnisses von der ersten bis zur dritten Klasse [The development of sentence comprehension between first and third grade]. In M. Mudiappa & C. Artelt (Eds.), BiKS - Ergebnisse aus den Längsschnittstudien (pp. 73-86). Bamberg: University of Bamberg Press.

Ebert, S., & Weinert, S. (2013). Predicting reading literacy in primary school: The contribution of various language indicators in preschool. In M. Pfost, C. Artelt, & S. Weinert (Eds.), The development of reading literacy from early childhood to adolescence (pp. 93-149). Bamberg: University of Bamberg Press.

Lehrl, S., Ebert, S., & Rossbach, H.-G. (2013). Facets of preschoolers´ home literacy environments: What contributes to reading literacy in primary school? In M. Pfost, C. Artelt, & S. Weinert (Eds.), The development of reading literacy from early childhood to adolescence (pp. 35-62). Bamberg: University of Bamberg Press.

Kotzerke, M., Röhricht, V., Weinert, S., & Ebert, S. (2013). Sprachlich-kognitive Kompetenzunterschiede bei Schulanfängern und deren Auswirkungen bis Ende der Klassenstufe 2 [Differences in verbal and cognitive competencies in abecedarians and impacts until end of grade 2]. In G. Faust (Ed.), Einschulung. Ergebnisse aus der Studie „Bildungsprozesse, Kompetenzentwicklung und Selektionsentscheidungen im Vorschul- und Schulalter (BiKS)“ (pp. 111-135). Münster: Waxmann.

Kurz, K., von Maurice, J., Dubowy, M., Ebert, S., & Weinert, S. (2008). Kompetenz­entwicklung und Bildungsentscheidungen im Vor- und Grundschulalter [Development of competencies and educational decisions in preschool and elementary school]. In K.-S. Rehberg (Ed.), Die Natur der Gesellschaft.Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (pp. 310-322). Campus Verlag: Frankfurt/New York.

Unpublished Manuscripts

Ebert, S. & Weinert, S. (2014). Entwicklung schulrelevanter Sprach­fähig­keiten und Literacy im Kindergartenalter: Ergebnisse einer interdisziplinären Längsschnitt-studie [Development of school relevant language competencies and literacy in preschoolers – Results of an interdisciplinary longitiudinal study]. Paper presented at the 3rd Conference for Migration and Integration, Vienna, Austria.