Prof. Dr. Michael Gebel

Kontakt

Prof. Dr. Michael Gebel
Lehrstuhl für Soziologie, insbesondere Methoden der empirischen Sozialforschung
Universität Bamberg
Feldkirchenstraße 21
96045 Bamberg

Tel.: +49-951-863-2629
E-Mail: michael.gebel(at)uni-bamberg.de (Studierende senden bitte erst eine E-Mail nach Lesen der Infos zu den "Häufig gestellten Fragen" im Bachelor oder Master.)

Sprechstunde: Mittwoch 12-13 Uhr in der Vorlesungszeit. Terminvereinbarung nur über sekretariat.empsoz(at)uni-bamberg.de (Bitte zunächst die Infos zu den "Häufig gestellten Fragen" im Bachelor oder Master lesen.)

Raum: 01.16A

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Beruflicher Werdegang

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Prof. Dr. Michael Gebel studierte VWL (Diplom, 2005) und Sozialwissenschaften (Diplom, 2006) an der Universität Mannheim. Zudem absolvierte er ein Postgraduierten-Masterprogramm in VWL (Diplôme d’Etudes Approfondies) an der UCL Louvain-la-Neuve. Nach seinem Studium arbeitete er als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung (MZES) (2006-10) und am Lehrstuhl für Soziologie (Gesellschaftsvergleich) an der Universität Mannheim (2009-11). 2010 erwarb er seinen Doktorgrad in Soziologie. Er wurde zum Juniorprofessor in Arbeitsmarktsoziologie an der Universität Mannheim in 2011 und zum ordentlichen Professor für Methoden der empirischen Sozialforschung an der Universität Oldenburg in 2014 ernannt. Seit 2014 ist er Professor für Soziologie, insbesondere Methoden der empirischen Sozialforschung an der Universität Bamberg. 2015 bis 2018 war er Co-Coordinator des EU-Horizon2020-Projekts "Social Exclusion of Youth in Europe: Cumulative Disadvantage, Coping Strategies, Effective Policies and Transfer“ (EXCEPT), das mit 2,5 Mio Euro finanziert wurde.

Prof. Dr. Michael Gebel hat einen 1,4 Mio Euro European Research Council (ERC) Starting Grant für das Forschungsprojekt "The socio-economic consequences of temporary employment: A comparative panel data analysis" (SECCOPA) (2018-23) erhalten. Zudem ist er Koordinator des VolkswagenStiftung-Projekts "Opportunities and Barriers at the Transition from Education to Work. A Comparative Youth Study in Azerbaijan, Georgia, and Tajikistan" (TEW-CCA), das mit 0,4 Mio Euro finanziert wird und in dem 20 WissenschaftlerInnen aus 5 Ländern engagiert sind. Er hat auch die wissenschaftliche Ko-Leitung der Säule 5 "Bildungsrenditen im Lebensverlauf" des Nationalen Bildungspanels (NEPS) am Leibniz Institut für längsschnittliche Bildungsforschung (LIfBi) inne. Seit November 2018 gehört Prof. Dr. Michael Gebel zur „Jungen Elite – Top 40 unter 40“ in der Kategorie Gesellschaft und Wissenschaft in Deutschland.

Er hat sich auf die Durchführung von Methodenworkshops an verschiedenen Methodenschulen, Graduiertenschulen und Forschungseinrichtungen spezialisiert. Sein Spezialgebiet ist die moderne Kausalanalyse, aber er bietet auch Kurse in Mehrebenenanalyse, Paneldatenanalyse und fortgeschrittener Regressionsanalyse an. Klicken Sie hier für weitere Informationen

Forschungsschwerpunkte

Forschungsthemen:

  • Lebenslaufforschung, insb. Übergang in das Erwachsenenalter (Übergang vom Bildungssystem in den Arbeitsmarkt, Familiengründung)
  • Arbeitslosigkeit und atypische Beschäftigung
  • Bildungsrenditen

Forschungsmethoden:

  • Längsschnittdatenanalyse
  • Moderne Kausalanalyse
  • Mehrebenenanalyse mit international vergleichenden Mikrodaten

Forschung zu Ländern in:

  • West-/Osteuropa
  • Mittlerer Osten
  • Kaukasus und Zentralasien
  • Ostasien

Publikationen

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Aktuelle Publikationen (letzte 24 Monate):

Gebel, M. and G. Heineck (forthcoming). Returns to education in the life course. In R. Becker (ed.) Research Handbook on Sociology of Education. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.

Gebel, M. and E. Mandieva (2019). General methodology of the TEW‐CCA Youth Transition Surveys in Azerbaijan, Georgia and Tajikistan. In: M. Gebel, I. Badurashvili, S. Olimova and R. Sattarov (eds.) Methodological report on TEW-CCA Youth Transition Surveys in Azerbaijan, Georgia and Tajikistan. TEW-CCA Working Paper No. 3. Bamberg: University of Bamberg, pp. 7-54. Download (OPEN ACCESS!)

Gebel, M., I. Badurashvili, S. Olimova and R. Sattarov (eds.) (2019). Methodological report on TEW-CCA Youth Transition Surveys in Azerbaijan, Georgia and Tajikistan. TEW-CCA Working Paper No. 3. Bamberg: University of Bamberg. 99 pages. Download (OPEN ACCESS!)

Bela, A., N. Feinauer, M. Gebel, G. Heineck, J. Lettau and K. Mergard (2018). Returns to education across the life course in the National Educational Panel Study: Theoretical framework and corresponding survey program. (NEPS Survey Paper No. 50). Bamberg, Germany: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study. Download (OPEN ACCESS!)

Gebel, M., D. Hofäcker, M. Jeliazkova, S. Schadow, K. Täht and M. Unt (2018). Proposal for future research based on EXCEPT project. EXCEPT Working Papers No.58. Tallinn:  Tallinn  University. Download (OPEN ACCESS!)

Unt, M. and M. Gebel (2018). Synthesis of the main empirical findings of EXCEPT project. EXCEPT Working Papers No.57. Tallinn:  Tallinn  University. 121 pages. Download (OPEN ACCESS!)

Voßemer, J., M. Gebel, K. Täht, M. Unt, B. Högberg and M. Strandh (2018). The effects of unemployment and insecure jobs on well-being and health: the moderating role of labor market policies. Social Indicators Research, 138(3), 1229-1257. Download (OPEN ACCESS!)

Gebel, M. (2018). The role of education institutions for the transition from education to work: A European comparative perspective. In P. Boyadjieva, M. Kanoushev, M. Ivanov (eds.) Inequalities and social (dis)integration: In search of togetherness. Jubilee collection in honor of Prof. Rumiana Stoilova. Sofia: Iztok-Zapad, 181-200.

Voßemer, J., M. Gebel, O. Nizalova and O. Nikolaieva (2018). The effect of an early-career involuntary job loss on later life health in Europe. Advances in Life Course Studies, 35, 69-76. Download (OPEN ACCESS!)

Gebel, M. and S. Heyne (2017). Familienverständnis in Nordafrika und dem Nahen Osten. Analysen zu familiären Rollen und zur Abgrenzung vom Staat. University of Bamberg Press. Download (OPEN ACCESS!)

Gebel, M. (2017). Der Übergang vom Bildungssystem in den Arbeitsmarkt im europäischen Vergleich. Die Rolle von Bildungs– und Arbeitsmarktinstitutionen. In J. Schmid, K. Amos, J. Schrader and A. Thiel (eds.) Governance und Interdependenz von Bildung. Internationale Studien und Vergleiche. Baden-Baden: Nomos, 13–36. Download

Gebel, M. (2017). The effects of unemployment and temporary employment on leaving the parental home in Germany. In Baranowska-Rataj A., Bertolini S. and Goglio V. (eds.). Country level analyses of mechanisms and interrelationships between labour market insecurity and autonomy, EXCEPT Working Papers, WP No.11. Tallinn: Tallinn University, pp. 97-130. Download (OPEN ACCESS)

Events

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Events der letzten 12 Monate:

[Apr 12, 2019] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The effects of education-to-work transitions on youth’s psychological well-being in Taiwan" at the 7th Conference of Taiwan Youth Project at the Institute of Sociology at Academia Sinica in Taipei.

[Apr 5, 2019] Prof. Dr. Michael Gebel gave a keynote on "The role of temporary employment in the early career: A research agenda" at the 1st Meeting of the IAB-UCL Anglo German Early Career Quantitative Education Researchers’ Network at IAB Nuremberg.

[Mar 21, 2019] Prof. Dr. Michael Gebel acted as a reviewer for the H2020 research project EduMAP for the Research Executive Agency (REA) of the European Commission in Brussels.

[Feb 25-Mar 1, 2019] Prof. Dr. Michael Gebel and Jonas Voßemer held a lecture and an exercise course as part of the Advanced Data Analysis Course "Methods of Modern Causal Analysis Based On Observational Data" at the ECPR Winter School in Bamberg.

[Feb 8, 2019] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The transition from education to work and youths’ well-being. Evidence from German panel data" at the 2nd General Meeting of the COST Action CA17114 YOUNG-IN in Thessaloniki.

[Dec 12, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The effect of temporary employment on subjective well-being in the early career" at the Research Colloquium of the Department of Sociology at the University of Kaiserslautern.

[Dec 5-6, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The labor market returns to education: Evidence from the German National Education Panel Study (NEPS)" at the International Conference on Survey Research on Youth at the United Arab Emirates University (UAEU) in Al Ain.

[Dec 4, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a public lecture on "The labor market returns to education in international comparison" at the Department of Sociology at the United Arab Emirates University (UAEU) in Al Ain.

[Nov 28-30, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Introduction to method of modern causal analysis" at the GESIS-Leibniz Institute for the Social Sciences in Cologne.

[Nov 15+22 + Dec 13, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Applied panel data analysis" and individual consultations with PhD students at the GradAB at IAB in Nuremberg.

[Nov 15, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Applied panel data analysis" at the GradAB at IAB in Nuremberg.

[Nov 7-8, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Multilevel analyis using comparative microdata" at the GESIS-Leibniz Institute for the Social Sciences in Mannheim.

[Nov 6, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel acted as a reviewer for the monitoring of the collaborative research project ENLIVEN funded by the European Commission Horizon-2020 Programme in Brussels.

[Oct 30-31, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Introduction to methods of modern causal analysis" at the Deutsches Institut für Erwachsenenbildung -Leibniz-Zentrum für Lebenslanges Lernen (DIE) in Bonn.

[Oct 3, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The institutional setting of the German VET system and its implications for the functions of education systems" at the seminar on education systems at National Chengchi University Taipei in Taipei.

[Sep 26, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "The transition from education to work and youths’ well-being: Insights from longitudinal data" at the Graduate Seminar, Department of Sociology, National Taipei University in Taipei.

[Sep 12-Oct 15, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel was visiting scholar at the Institute of Sociology of the Academia Sinica in Taipei.

[Jul 23-27, 2018] Jonas Voßemer and Prof. Dr. Michael Gebel held a lecture and an exercise course on "Regression analysis with Stata" at the GESIS-Leibniz Institute for the Social Sciences in Cologne.

[Jul 18, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "Causal analysis using longitudinal data" at the School of Big Data Management at Soochow University in Taipei.

[Jul 16-20, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a workshop on "Methods of modern causal analysis based on observational data" at the 2018 Workshop on Quantitative Methods and Sociological Research at Academia Sinica in Taipei.

[Jul 13, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "School-to-work transition and first marriage in the Caucasus and Central Asia" at the Asian Population Association (APA) Conference in Shanghai.

[June 16, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on “The transition from education to work and youths’ well-being: Evidence from German panel data” and chaired the Endowed Session of the Daniel Shek - Wofoo Foundation on "Advancement of Adolescent Quality of Life Research" at the ISQOLS Conference "Promotion of Quality of Life in the Changing World" in Hong Kong.

[June 2-5, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel participated at the EXCEPT Coordinator Meeting in Thessaloniki.

[May 27, 2018] Prof. Dr. Michael Gebel held a presentation on "Education effects on the school-to-work transition: Evidence from 23 low and middle income countries" at the ISA-RC28 Conference "Rethinking Social Inequality in a globalizing World" in Seoul.

Lehre

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Detaillierte Informationen zu den laufenden und den frühreren Veranstaltungen finden Studierende im UnivIS