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Prof. Dr. Martin Friesl
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Mo, 14-15.30 Uhr

Prof. Dr. Martin Friesl

Martin Friesl ist Professor für Organisation an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg und Professor of Strategic Management an der Lancaster University Management School, UK (Teilzeit). Darüber hinaus ist er Associate Editor des International Journal of Management Reviews (IJMR).

Nach einer Ausbildung zum Bankkaufmann und dem Abitur an der Berufsoberschule Deggendorf studierte Martin Friesl Wirtschaftspädagogik an der LMU in München und promovierte an der Universität der Bundeswehr in München.

Die Forschung von Martin Friesl ist an der Schnittstelle zwischen Strategie und Organisationstheorie angesiedelt und befasst sich mit verschiedenen Aspekten der strategischen Transformation von Organisationen. Aktuelle Projekte befassen sich u.a. mit disruptiven Technologien in der Pharmaindustrie, der Planung und Implementierung von Synergien bei M&A, dem Phänomen der Nischenabhängigkeit im IT Umfeld, sowie der Restrukturierung von Geschäftsbereichen in der chemischen Industrie.

Martin Friesl hat in UK, Deutschland, Frankreich, Indien, Malaysia und Jordanien unterrichtet. Seine Strategievorlesung im Rahmen des Lancaster MBA wurde von der Financial Times bereits zum vierten Mal #1 weltweit gerankt. Martin Friesl arbeitet in engem Kontakt mit der Praxis, sowohl in der Forschung als auch im Rahmen von Management Seminaren (z.B. für Fitch Group, BAE Systems).

Forschung

  • Strategic renewal
  • Capability development
  • Organizational decline and turnaround
  • Strategy-as-Practice

Publikationen

Peer-Reviewed Papers

Ford, C.J./Friesl, M. (fc) Abseiling from the Shard: The Cognitive Foundations of Capability Development in Temporary Organizations. European Management Review

Friesl, M./Ford, C.J./Mason, K.J. (2019) Managing technological uncertainty in science incubation: A prospective sensemaking perspective. R&D Management, 49 (4), 668-683.

Mason, K. J. / Friesl, M. / Ford, C. J. (2019) Markets under the microscope: Making scientific discoveries valuable through choreographed contestations, Journal of Management Studies, 56 (5), p. 966-999.

Friesl, M. / Garreau, L. / Heracleous, L. (2019) When the Parent Imitates the Child: Strategic Renewal Through the Separation and Subsequent Re-integration of a Subsidiary. Strategic Organization, 17 (1), p. 62-94.

Friesl, M./Larty, J. (2018) The exploration phase of replication: the role of autonomous action for overcoming knowledge boundaries in replicator organizations. British Journal of Management, 29 (3) p. 411-427.

Friesl, M./Larty, J./Jacobs, C. (2018) Putting strategy into action – The role of artefacts for business format replication. European Management Review, 15, 2, p. 221-235.

Friesl, M./Silberzahn, R. (2017) Managerial coordination challenges in the alignment of capabilities and new subsidiary charters in MNEs. Organization Studies, 38 (12), p. 1709-1731.

Friesl, M. / Kwon, W. (2017) The Strategic Importance of Top Management Resistance: Extending Alfred D. Chandler. Strategic Organization, 15 (1), p. 100-112.

Mason, K. J. / Friesl, M. / Ford, C. J. (2017) Managing to make markets: Marketization and the conceptualization work of strategic nets in the life science sector. Industrial Marketing Management, 67, p. 52-69.

Kozika, A./Kaiser, S./Friesl, M. (2014) Justifying routine change: Contributions of a conventionalist perspective on organizational routines. Schmalenbach Business Review (sbr), p. 334-356.

Friesl, M./Larty, J. (2013). Replication of Routines in Organizations: Existing Literature and New Perspectives. International Journal of Management Reviews, 15 (1), p. 106-122.

Friesl, M. (2012). Knowledge acquisition strategies and company performance in young high technology companies. British Journal of Management, 23 (3), p. 325-343.

Friesl, M. / Silberzahn, R. (2012). Challenges in establishing global collaboration: Temporal, strategic and operational decoupling. LRP Long Range Planning, 45, p. 160-181.

Sackmann, S.A./Eggenhofer-Rehart, P./Friesl, M. (2009). Sustainable Change: Long-term efforts toward developing a learning organization. Journal of Applied Behavioral Science, 45 (4), p. 521-549.

Hier(688.2 KB) finden Sie die vollständige Publikationsliste von Prof. Dr. Martin Friesl.

Aktivitäten

Editorial Positions
Associate Editor des International Journal of Management Reviews (IJMR)
Strategic Organization: Editorial Board Member

Awards
2019: Best Reviewer Award: Business Research

2018: British Academy of Management – Best Full Paper Award (with Katy Mason and Chris Ford)

2016: Service Award – Strategic Management Society Conference, Berlin

2014: IJMR Best Reviewer Award

2013: Best Practice-Oriented Paper Award – Academy of Management – SAP Interest Group

2012: Nominated for Best Practice Implications Award – Strategic Management Society Conference, Prague

2011: Outstanding Reviewer Award Strategy Practice IG – Strategic Management Society Conference, Miami

2010: Finalist for Best Practice Implications Award – Strategic Management Society Conference, Rome.

Lehre

  • Strategy and Competition (WS)
  • Corporate Strategy and Growth (WS)
  • Qualitative methodology in strategy and organization research (WS)
  • Grand Challenges: Organizational Perspectives and Responses (SS)
  • Strategic Renewal and Organizational Transformation (SS)
  • Organisation: Theorie und Praxis (SS)
  • STRAT-O Programm (jedes Semester)