Dr. Susanne Ress, wissenschaftliche Mitarbeiterin; Koordinatorin des Master Educational Quality in Developing Countries

Anschrift:

Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik
Markusplatz 3
96047 Bamberg

Tel.:  +49 951 863 1832
Fax.: +49 951 863 1830 (Sekretariat)

susanne.ress(at)uni-bamberg.de

or concerning the Masters-Program: edqual.allgpaed(at)uni-bamberg.de

 

Raum M3/01.06

Sprechstunde: nach Vereinbarung per E-Mail.

Akademischer Werdegang:

  • Seit 2018: wissenschaftliche Mitarbeiterin und IMPEQ Koordinatorin am Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik
  • 2016 – 2018: Gastforscherin und Lehrbeauftragte an der Humboldt Universität zu Berlin, Abteilung für Vergleichende und Internationale Erziehungswissenschaft
  • 2009 – 2015: Doktorandin an der Universität von Wisconsin-Madison (USA) im Department of Educational Policy Studies und dem Development Studies Program (Promotion)
  • 2001 – 2007: Studium der Psychologie an der Universität von Koblenz-Landau (Diplom)
  • 1997 – 2001: Berufsausbildung und –tätigkeit  

Preise, Stipendien und Forschungsförderung:

  • 2017: Spencer Foundation Small Grant (mit Nancy Kendall und Sophia Friedson-Ridenour)
  • 2016: Gail P. Kelly Outstanding Dissertation Award der Comparative and International Education Society (CIES)
  • 2015: DAAD Stipendium für Rückkehrer*innen aus dem Ausland
  • 2014: Mellon Foundation Dissertation Writing Grant
  • 2012: Brazilian Initiation Scholarship Award, Brazilian Studies Association (BRASA)
  • 2011: Tinker Nave Field Research Award, Latin American, Caribbean and Iberian Studies (LACIS) an der Universität von Wisconsin-Madison
  • 2003: ASA-Programm Stipendium für Projektarbeit in Mosambik

Studium:

  • 2009-2015: Ph.D., University of Wisconsin-Madison, Department of Educational Policy Studies and Development Studies Program (joint/double degree) Specialization: Comparative and International Education, International Development Education
  • 2004-2007: M.A., University of Koblenz-Landau Specialization: Cross-Cultural and Pedagogical Psychology
  • 2004-2005: African Studies Certificate, University of Wisconsin-Madison
  • 2001-2003: B.A., University of Koblenz-Landau, Psychology

Forschungs- und Arbeitsschwerpunkte:

  • Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
  • Bildung in postkolonialen Kontexten
  • Bildung für nachhaltige Entwicklung
  • Hochschulforschung (Schwerpunkt: Internationalisierung)  

Theorieschwerpunkte:

  • Sozialanthropologisch, ethnographische Bildungsforschung
  • Kritische Theorien der Entwicklungszusammenarbeit
  • Critical black and ethnic studies (einschließlich kritische feministische Perspektiven)
  • Postcolonial and post-foundational approaches to education research and theory

 

 

Peer Reviewed Journal Articles:

  • Ress, S. (2018). ‘Race’ as a Political Issue in Brazilian South-South Cooperation in Higher Education. Comparative Education Review, 62(3).
  • Majee, U. & Ress, S. (2018). Colonial Legacies in Internationalization of Higher Education: Racial Justice and Geopolitical Redress in South Africa and Brazil. Compare: A Journal of Comparative and International Education. DOI: 10.1080/03057925.2018.1521264

Monograph:

  • Ress, S. (under contract, scheduled for publication in 2019). Internationalization of Higher Education for Development. Blackness and Postcolonial Solidarity in Africa-Brazil Relations. New Directions in Comparative and International Education Series. Bloomsbury Publishing.

Chapters in Books:

  • Ress, S. (2018). Internationalization, Southern Diplomacy, and National Identity in Brazilian Higher Education,” In D. Proctor & L. E. Rumbley (eds.). The Future Agenda for Internationalization in Higher Education. Next Generation Insights into Research, Policy, and Practice. Routledge.
  • Ress, S. (2015). Racialisation through “Time” in Brazil’s Cooperation in Higher Education: An Ethnographic Case Study of UNILAB,” In D. B. Napier (ed.). International Perspectives on Race (and Racism): Historical and Contemporary Considerations in Education and Society. Hauppauge, N.Y.: Nova Publisher.
  • Ress, S. (2015). Culturally-relevant Pedagogy in Education Cooperation – A Case Study of a Brazilian University. In K. Rheinländer (eds.). Ungleichheitssensible Hochschullehre. Positionen, Voraussetzungen, Perspektiven [Inequality-sensitive college teaching. Positions, prerequisites and perspectives]. Heidelberg: Springer Publisher. [peer reviewed]

Other Publications:

  • Ress, S. (2018). What Role should CIES have in a Post-national, Globalized World? CIES Perspectives, Winter 2018. (http://www.cies.us/?page=Newsletter)
  • Ress, S. (2018). Discussing comics and notions of the human? Webinar Discussion by the Post-Foundational SIG. News and Views from the Field. CIES Perspectives, Winter 2018 (http://www.cies.us/?page=Newsletter)
  • Ress, S. (2018). Qualitative Research Methods. Online-Curriculum for B.A. in Interprofessional Health Care Management, Alice Salomon University of Applied Sciences.
  • Ress, S. (2018). Introduction to Social Science Research. Online-Curriculum for B.A. in Interprofessional Health Care Management, Alice Salomon University of Applied Sciences. Ress, S.
  • (2016). Can the global SDG Agenda in Education Influence Germany’s National and International Policies in Education?” NORRAG News 54, December 2016, pp. 90-92.
  • Ress, S. (2007, 2008, 2009). Monitoring and Evaluation Reports (Baseline and Follow-up), ASA Program, InWent, Berlin.  

Publications in Progress:

  • Ress, S. (under review). Positioned Struggles over ‘History’ – (Un)seeing ‘Race’ in Brazilian South-South Cooperation in Higher Education. In Transnationalisation and Knowledge - The Ubiquity of Translation and the Crisis it Faces (Transcript Publisher)
  • Corson, J. & Ress, S. (under review). Post-foundational Approaches in Comparative and International Education. Bloomsbury Handbook of Theory in Comparative and International Education, Bloomsbury Publishing.

Lehrveranstaltungen im SoSe 2019

Übungen

Wissenschaftstheorie: Übung zur Vorlesung (Übung 3)
2 SWS
Susanne Ress
Masterstudiengang Erziehungs- und Bildungswissenschaft: Basismodul: Wissenschaftstheoretische Grundlagen und Theorien der Erziehungs- und Bildungswissenschaft; MA EBWS HF WISS; MA EBWS HF WISS - A

Seminare

Lehramt: Grundlagen der Erziehung / Vertiefungsseminar: Ethnographie in der Schul- und Bildungsforschung
SWS
Susanne Ress
LAMOD-B-01-01-003b; LAB-B-01-01-003
Lehramt: Grundlagen der Erziehung / Vertiefungsseminar: Projektseminar Globales Lernen
SWS
Susanne Ress
LAMOD-B-01-01-003b; LAB-B-01-01-003
Projektseminar: Globales Lernen
SWS
Susanne Ress
Allgemeine Pädagogik - Vertiefungsmodul I/II; Allgemeine Pädagogik - Vertiefung Nebenfach; BA PÄD KF/NF ALLPÄD 1-2-3 - Vertiefung;
Pädagogische Grundlagen und Bildungsinstitutionen: Ethnographie in der Schul- und Bildungsforschung
SWS
Susanne Ress
Allgemeine Pädagogik - Vertiefungsmodul I/II; Allgemeine Pädagogik - Vertiefung Nebenfach; BA PÄD KF/NF ALLPÄD 1-2-3 - Vertiefung; BA PÄD KF/NF ALLPÄD 2; MA EBWB HF ALLPÄD 2; Diplomstudiengang;