Dr. Susanne Ress, wissenschaftliche Mitarbeiterin; Koordinatorin des Master Educational Quality in Developing Countries

Anschrift:

Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik
Markusplatz 3
96047 Bamberg

Tel.:  +49 951 863 1832
Fax.: +49 951 863 1830 (Sekretariat)

susanne.ress(at)uni-bamberg.de

or concerning the Masters-Program: edqual.allgpaed(at)uni-bamberg.de

 

Raum M3/01.06

Sprechstunde: Donnerstag 10-12 Uhr (nach Vereinbarung)

Akademischer Werdegang:

  • Seit 2018: wissenschaftliche Mitarbeiterin und IMPEQ Koordinatorin am Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik
  • 2016 – 2018: Gastforscherin und Lehrbeauftragte an der Humboldt Universität zu Berlin, Abteilung für Vergleichende und Internationale Erziehungswissenschaft
  • 2009 – 2015: Doktorandin an der Universität von Wisconsin-Madison (USA) im Department of Educational Policy Studies und dem Development Studies Program (Promotion)
  • 2001 – 2007: Studium der Psychologie an der Universität von Koblenz-Landau (Diplom)
  • 1997 – 2001: Berufsausbildung und –tätigkeit  

Preise, Stipendien und Forschungsförderung:

  • 2017: Spencer Foundation Small Grant (mit Nancy Kendall und Sophia Friedson-Ridenour)
  • 2016: Gail P. Kelly Outstanding Dissertation Award der Comparative and International Education Society (CIES)
  • 2015: DAAD Stipendium für Rückkehrer*innen aus dem Ausland
  • 2014: Mellon Foundation Dissertation Writing Grant
  • 2012: Brazilian Initiation Scholarship Award, Brazilian Studies Association (BRASA)
  • 2011: Tinker Nave Field Research Award, Latin American, Caribbean and Iberian Studies (LACIS) an der Universität von Wisconsin-Madison
  • 2003: ASA-Programm Stipendium für Projektarbeit in Mosambik

Studium:

  • 2009-2015: Ph.D., University of Wisconsin-Madison, Department of Educational Policy Studies and Development Studies Program (joint/double degree) Specialization: Comparative and International Education, International Development Education
  • 2004-2007: M.A., University of Koblenz-Landau Specialization: Cross-Cultural and Pedagogical Psychology
  • 2004-2005: African Studies Certificate, University of Wisconsin-Madison
  • 2001-2003: B.A., University of Koblenz-Landau, Psychology

Den vollständigen Lebenslauf von Dr. Susanne Ress finden Sie hier(257.0 KB).

Forschungs- und Arbeitsschwerpunkte:

  • Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
  • Bildung in postkolonialen Kontexten
  • Bildung für nachhaltige Entwicklung
  • Hochschulforschung (Schwerpunkt: Internationalisierung)  

Theorieschwerpunkte:

  • Sozialanthropologisch, ethnographische Bildungsforschung
  • Kritische Theorien der Entwicklungszusammenarbeit
  • Critical black and ethnic studies (einschließlich kritische feministische Perspektiven)
  • Postcolonial and post-foundational approaches to education research and theory

 

** - indicates double-blind peer-reviewed; * - indicates peer-reviewed

Monographs:

Articles and Chapters

  • *Corson, J. & Ress, S. (2020). Post-foundational Approaches in Comparative and International Education. In Bloomsbury Handbook of Theory in Comparative and International Education, Bloomsbury Publishing.
  • **Ress, S. (2019). Positioned Struggles over ‘History’ – ‘Race’ in Brazilian South-South Cooperation in Higher Education. In Transnationalisation and Knowledge - The Ubiquity of Translation and the Crisis it Faces (Transcript Publisher).
  • **Ress, S. (2018). ‘Race’ as a Political Issue in Brazilian South-South Cooperation in Higher Education. Comparative Education Review, 62(3).
  • **Majee, U. & Ress, S. (2018). Colonial Legacies in Internationalization of Higher Education: Racial Justice and Geopolitical Redress in South Africa and Brazil. Compare: A Journal of Comparative and International Education. DOI: 10.1080/03057925.2018.1521264
  • *Ress, S. (2018). Internationalization, Southern Diplomacy, and National Identity in Brazilian Higher Education,” In D. Proctor & L. E. Rumbley (eds.). The Future Agenda for Internationalization in Higher Education. Next Generation Insights into Research, Policy, and Practice. Routledge.
  • *Ress, S. (2015). Racialisation through “Time” in Brazil’s Cooperation in Higher Education: An Ethnographic Case Study of UNILAB,” In D. B. Napier (ed.). International Perspectives on Race (and Racism): Historical and Contemporary Considerations in Education and Society. Hauppauge, N.Y.: Nova Publisher.
  • *Ress, S. (2015). Culturally-relevant Pedagogy in Education Cooperation – A Case Study of a Brazilian University. In K. Rheinländer (eds.). Ungleichheitssensible Hochschullehre. Positionen, Voraussetzungen, Perspektiven [Inequality-sensitive college teaching. Positions, prerequisites and perspectives]. Heidelberg: Springer Publisher.

Series Editor

  • Scheunpflug, A., & Ress, S. (eds.) (2020). New Perspectives on Quality Education in Sub-Sahara Africa by IMPEQ Graduates. IMPEQ Series published by the Protestant Institute of Arts and Sciences (PIASS), Butare-Huye, Rwanda.
  • Scheunpflug, A., Krogull, S. & Ress, S. (eds.) (2019). New Perspectives on Quality Education in Sub-Sahara Africa by IMPEQ Graduates. IMPEQ Series published by the Protestant Institute of Arts and Sciences (PIASS), Butare-Huye, Rwanda.

Reports, Book Reviews, and Other Publications

  • *Ress, S. (2019). Social movements as learning spaces [Soziale Bewegungen als Lernräume]. Review of Education and Social Movements [Soziale Bewegungen und Bildung] by Benjamin Bunk, 2018 published by Ferdinand Schöningh. Forschungsjournal Soziale Bewegung, 3.
  • Ress, S. (2019). Qualitative Research Methods. Online-Curriculum for B.A. in Interprofessional Health Care Management, Alice Salomon University of Applied Sciences.
  • *Ress, S. (2018). What Role should CIES have in a Post-national, Globalized World? CIES Perspectives, Winter 2018. (http://www.cies.us/?page=Newsletter)
  • Ress, S. (2018). Discussing comics and notions of the human? Webinar Discussion by the Post-Foundational SIG. News and Views from the Field. CIES Perspectives, Winter 2018 (http://www.cies.us/?page=Newsletter)
  • Ress, S. (2018). Introduction to Social Science Research. Online-Curriculum for B.A. in Interprofessional Health Care Management, Alice Salomon University of Applied Sciences.
  • *Ress, S. (2016). Can the global SDG Agenda in Education Influence Germany’s National and International Policies in Education?” NORRAG News 54, December 2016, pp. 90-92.
  • Ress, S. (2007, 2008, 2009). Monitoring and Evaluation Reports (Baseline and Follow-up), ASA Program, InWent, Berlin.
  • Ress, S. (in print). Education in a Globalized World: Teaching Right Livelihood by Ellen Christoforatou (ed.), 2016 published by PROLOG-Verlag der Universität Kassel. Zeitschrift für Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik.

Under Review/Under Contract

  • Ress, S., v. Oswald, A., & Pfeffer-Hoffmann, C. Networks of learning in neighborhoods. A socio-spatial approach to integration [Vernetztes Lernen im Quartier: Ein sozialraumorientierter Ansatz]. Zeitschrift für Internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik (ZEP).
  • Ress, S., Kendall, N., & Fridson-Ridenour, S. Environmental Change and Human-Earth Relationships: A comparison across three learning frameworks. Comparative Education Review.

In Preparation

  • Ress, S. Zur Bedeutung von Geschichtsverstehen für eine postkolonial-differenzsensible Perspektive auf Globales Lernen und dessen Auswirkungen im Kontext von Vulnerabilität und Marginalität. In G. Lang-Wojtasik.
  • Ress, S. et al. Remote Learning in Under-resourced Settings of Higher Education: Communication, Enabling Context, and Learner-centered Support. Targeted journal: Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning.
  • Kendall, N., Ress, S., Thangaraj, M., & Majee, U. Education for Social Change: A Handbook for Teacher Education. Invited by Bloomsbury Publishing.
  • Occupying schools, occupying land. How the Landless Workers Movement transformed Brazilian education by Rebecca Tarlau, book review

Lehrveranstaltungen im WiSe20/21

Seminare

Lehramt: Grundlagen der Bildung / Grundlagenseminar Kurs G
2 SWS
Susanne Ress
LAMOD-B-01-01-003b; LAB-B-01-01-003b
Lehramt: Grundlagen der Erziehung / Vertiefungsseminar: Globales Lernen (Mobilität und Globale Gerechtigkeit)
2 SWS
Susanne Ress
LAMOD-B-01-01-003b; LAB-B-01-01-003
Master Educational Quality in Developing Countries: Work Experience (Modul 11)
2 SWS
Susanne Ress
Pädagogische Anthropologie und Normativität: Globales Lernen (Mobilität und Globale Gerechtigkeit)
2 SWS
Susanne Ress
Allgemeine Pädagogik - Vertiefungsmodul I + II; Allgemeine Pädagogik- Vertiefungsmodul für Nebenfach
Wissenschafts- oder Erkenntnistheorie: Postkoloniale und postmigrantische Perspektive trifft Bildung (Lektürekurs)
2 SWS
Susanne Ress
Vertiefungsmodul: Wissenschaftstheoretische Grundlagen und Theorien der Erziehungs- und Bildungswissenschaft