Dr. Peter Konerding – Publikationen und Vorträge
Books and Edited Volumes
Articles and Chapters
(with Charlotte Schmidt) “Literatur- und Kulturvermittlung im herkunftssprachlichen Arabiscunterricht” [The Teaching of Literature and Culture in the Arabic Heritage Language Classroom] Literatur und Kultur im herkunftssprachlichen Unterricht. [Literature and Culture in Heritage Language Instruction] Ed. Barbara Stolarczyk and Christoph Merkelbach. Shaker-Verlag (2022), 102–128.
“التأثير الجيوسياسي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في المغرب وفرنسا وألمانيا.” [The Geopolitical Influence on the Teaching of Arabic as a Foreign Language.] Géopolitique des langues dans le monde arabe. [Geopolitics of Languages in the Arab World.] Ed. Lahcen Ouasmi, Nadia Ouachene, Latifa Idrissi and Youssef Safri. Presses de l‘Université Hassan II de Casablanca (2022), forthcoming.
"أدب البوب والرواية العربية" (Pop Literature and the Arabic Novel). New Geographies: Texts and Contexts in Modern Arabic Literature. Eds. Roger Allan, Gonzalo Fernández Parilla, Francisco Rodríguez Sierra, Tetz Rooke. Madrid: UAM Ediciones (2018), 193–196.
(with Lale Behzadi) "Sprache als Kulturvermittlerin: Das Beispiel Arabisch." Kultur und kulturelle Bildung. Interdisziplinäre Verortungen - Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Perspektiven für die Schule. Eds. Adrianna Hlukhovych, Benjamin Bauer, Katharina Beuter, Konstantin Lindner and Sabine Vogt. Bamberg: University of Bamberg Press (2018), 235–252.
Reviews
M. al-Musawi (ed.), Arabic Literature for the Classroom, New York 2017. In: Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes 109 (2019), 388–390.
S. Günther/S. Milich (eds.), Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Literature, Hildesheim 2016. In: Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, 170(1) (2020), 246–247.
Translations
D. Ferré, Arabisch schreiben lernen für Dummies. Übersetzt aus dem Französischen von: Peter Konerding, Weinheim: Wiley (2019).
Miscellanea
(with Lale Behzadi) "Arabisch in der Schule. Projektentwicklung in Theorie und Praxis." uni.vers Forschung 2020: Lernen, ein Leben lang Bamberger Beiträge zur Bildungsforschung. 2020, S. 20–23.
Presentations
4/2021: "Unterrichts- und Stundenplanung für den Arabischunterricht", "QFI Frühlingskonferenz 2021. Online-Konferenz für Arabischlehrer*innen", EXPOLINGUA, Berlin/Germany, online presentation.
3/2021: "Große Sprache, kleines Fach: Arabischunterricht in Deutschland", "EXPOLINGUA Online Spring Edition/Lehrer", EXPOLINGUA, Berlin/Germany, online presentation.
2/2020: "مبدأ 'المصافي السبع' في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بيغيرها" (The Principle of the ‘Seven Sieves‘ applied to the Teaching of Arabic as a Foreign language), Workshop "فهم اللهجات والفهم التناصي في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بغيرها – Rezeptive Dialektkompetenz und Interkomprehension in der AraF-Didaktik" (Receptive Dialect ِCompetence and Intercomprehension in TAFL), جامعة محمد الخامس (Mohammed V University), Rabat/Morocco.
7/2019: "Kairouan in History: From the Muslim Conquest to the Modern Era", Workshop "Tunisia Workshop", Arab-German Young Academy, Kairouan/Tunisia.
1/2018: "Language Ideology in Modern Arabic Literature from the Maghreb", Linguistisches Kolloquium, Universität Bayreuth, Bayreuth/Germany.
9/2017: "اللغة والثقافة الشعبية قي الأدب المغاربي المعاصر: السير الروائية لمحمد شكري نموذجا" (Language and Popular Culture in Modern Maghrebi Literature: Mohamed Choukri's Biographical Novellas), Bilingual Summer School, "Practicing 'Blickwechsel': Entangled Perspectives on Theory, Arts and History in the Field of Arabic Literary Studies", American University of Beirut, Beirut/Lebanon.
9/2017: "Eine Chance für den Arabischunterricht? – Varianz in moderner arabischer Prosa und virtuellen taḥaddiyyāt al-lahǧa (Dialektwettkämpfe)", Conf., "33. Deutscher Orientalistentag 'Asien, Afrika und Europa'", Friedrich-Schiller-Universität Jena, Jena/Germany.
7/2017: "Mehrsprachigkeit im Maghreb aus arabistischer Sicht", Conf., "Rückkehr des Augustinus? Literarische Begegnungen mit Augustinus von Hippo im Maghreb der Moderne", Universität Mannheim, Mannheim/Germany.
2/2017: "Die Rezeption der Antike in der modernen arabischen Literatur des Maghreb – Eine Annäherung", Conf., "Fremd im eigenen Land? Die Augustinusrezeption im modernen Maghreb", Universität zu Köln, Cologne/Germany.
11/2016: "التأثير الجيوسياسي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في المغرب، فرنسا وألمانيا" (Geopolitical Influence on the Teaching of Arabic as a Foreign Language), Conf., "Géopolitique des langues dans le monde arabe", جامعة الحسن الثاني بالدار البيضاء (University Hassan II of Casablanca), Casablanca/Morocco.
6/2016: "رواية "أصابع لوليتا" و"نهضة" اللغة في الجزائر" (The novel Aṣābiʿ Lūlītā by Wacini Laredj and the Rennaissance of Language in Algeria), Conf., "Upholding Humanity in a Post-human World? Arabic Literature after the 'Arab Spring'", EURAMAL, Universitetet i Oslo, Oslo/Norway.
3/2015: "Ein Model als Selbstmordattentäterin in Waciny Laredjs Roman Aṣābiʿ Lūlītā (Lolitas Finger): ein unvorstellbares Ende?", Conf., "Arabistisches Kolloquium über das Ende von Texten", Universität Bamberg, Bamberg/Germany.
6/2014: "أدب البوب في العالم العربي" (Pop Literature in the Arab World), Conf., "New geographies and genres: The function of literature", EURAMAL, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid/Spain.