Dr. Peter Konerding – Publikationen und Vorträge

Books and Edited Volumes

Approaches to Arabic Popular Culture. Ed. Peter Konerding, Felix Wiedemann and Lale Behzadi. Bamberg: University of Bamberg Press (2021).

Articles and Chapters

(with Charlotte Schmidt) “Literatur- und Kulturvermittlung im herkunftssprachlichen Arabiscunterricht” [The Teaching of Literature and Culture in the Arabic Heritage Language Classroom] Literatur und Kultur im herkunftssprachlichen Unterricht. [Literature and Culture in Heritage Language Instruction] Ed. Barbara Stolarczyk and Christoph Merkelbach. Shaker-Verlag (2022), 102–128.

“التأثير الجيوسياسي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في المغرب وفرنسا وألمانيا.” [The Geopolitical Influence on the Teaching of Arabic as a Foreign Language.] Géopolitique des langues dans le monde arabe. [Geopolitics of Languages in the Arab World.] Ed. Lahcen Ouasmi, Nadia Ouachene, Latifa Idrissi and Youssef Safri. Presses de l‘Université Hassan II de Casablanca (2022), forthcoming.

“Arabic Popular Culture and the Idea of ‘Pop’.” Approaches to Arabic Popular Culture. Ed. Peter Konerding, Felix Wiedemann and Lale Behzadi. Bamberg: University of Bamberg Press (2021).

"تدريس اللغة العربية في ألمانيا. دراسة حالة" (The Teaching of Arabic in Germany. A Case Study). تقرير حالة اللغة العربية ومستقبلها (Report of the State of the Arabic Language and its Future)Eds. Mahmoud Al-Batal et al. Abu Dhabi: Ministry of Culture and Youth, United Arab Emirates (2020), 406–407(21.4 MB, 446 Seiten).

(with Lale Behzadi and Christian Nerowski) "Arabisch als moderne Fremdsprache im Schulunterricht." Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 24. 2019, S. 405–426.

"أدب البوب والرواية العربية" (Pop Literature and the Arabic Novel). New Geographies: Texts and Contexts in Modern Arabic Literature. Eds. Roger Allan, Gonzalo Fernández Parilla, Francisco Rodríguez Sierra, Tetz Rooke. Madrid: UAM Ediciones (2018), 193–196.

(with Lale Behzadi) "Sprache als Kulturvermittlerin: Das Beispiel Arabisch." Kultur und kulturelle Bildung. Interdisziplinäre Verortungen - Lehrerinnen- und Lehrerbildung - Perspektiven für die Schule. Eds. Adrianna Hlukhovych, Benjamin Bauer, Katharina Beuter, Konstantin Lindner and Sabine Vogt. Bamberg: University of Bamberg Press (2018), 235252.

Reviews

M. al-Musawi (ed.), Arabic Literature for the Classroom, New York 2017. In: Wiener Zeitschrift für die Kunde des Morgenlandes 109 (2019), 388–390.

S. Günther/S. Milich (eds.), Representations and Visions of Homeland in Modern Arabic Literature, Hildesheim 2016. In: Zeitschrift der Deutschen Morgenländischen Gesellschaft, 170(1) (2020), 246–247.

Translations

D. Ferré, Arabisch schreiben lernen für Dummies. Übersetzt aus dem Französischen von: Peter Konerding, Weinheim: Wiley (2019).

Miscellanea

(with Lale Behzadi) "Arabisch in der Schule. Projektentwicklung in Theorie und Praxis." uni.vers Forschung 2020: Lernen, ein Leben lang Bamberger Beiträge zur Bildungsforschung. 2020, S. 20–23.

Presentations 

4/2021: "Unterrichts- und Stundenplanung für den Arabischunterricht", "QFI Frühlingskonferenz 2021. Online-Konferenz für Arabischlehrer*innen", EXPOLINGUA, Berlin/Germany, online presentation.

3/2021: "Große Sprache, kleines Fach: Arabischunterricht in Deutschland", "EXPOLINGUA Online Spring Edition/Lehrer", EXPOLINGUA, Berlin/Germany, online presentation.

1/2021: "أيديولوجيا اللغة وثقافة ال "بوب" في النثر المغاربي المكتوب باللغة العربية" (Language Ideology and Pop Culture in Arabic-language prose in the Maghreb), "Halqa arabiyya", Universität Marburg, Marbug/Germany, online presentation.

2/2020: "مبدأ 'المصافي السبع' في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بيغيرها" (The Principle of the ‘Seven Sieves‘ applied to the Teaching of Arabic as a Foreign language), Workshop "فهم اللهجات والفهم التناصي في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بغيرها – Rezeptive Dialektkompetenz und Interkomprehension in der AraF-Didaktik" (Receptive Dialect ِCompetence and Intercomprehension in TAFL), جامعة محمد الخامس (Mohammed V University), Rabat/Morocco.

7/2019: "Kairouan in History: From the Muslim Conquest to the Modern Era", Workshop "Tunisia Workshop", Arab-German Young Academy, Kairouan/Tunisia.

1/2018: "Language Ideology in Modern Arabic Literature from the Maghreb", Linguistisches Kolloquium, Universität Bayreuth, Bayreuth/Germany.

9/2017: "اللغة والثقافة الشعبية قي الأدب المغاربي المعاصر: السير الروائية لمحمد شكري نموذجا" (Language and Popular Culture in Modern Maghrebi Literature: Mohamed Choukri's Biographical Novellas), Bilingual Summer School, "Practicing 'Blickwechsel': Entangled Perspectives on Theory, Arts and History in the Field of Arabic Literary Studies", American University of Beirut, Beirut/Lebanon.

9/2017: "Eine Chance für den Arabischunterricht? – Varianz in moderner arabischer Prosa und virtuellen taaddiyyāt al-lahǧa (Dialektwettkämpfe)", Conf., "33. Deutscher Orientalistentag 'Asien, Afrika und Europa'", Friedrich-Schiller-Universität Jena, Jena/Germany

7/2017: "Mehrsprachigkeit im Maghreb aus arabistischer Sicht", Conf., "Rückkehr des Augustinus? Literarische Begegnungen mit Augustinus von Hippo im Maghreb der Moderne", Universität Mannheim, Mannheim/Germany.

2/2017: "Die Rezeption der Antike in der modernen arabischen Literatur des Maghreb – Eine Annäherung", Conf., "Fremd im eigenen Land? Die Augustinusrezeption im modernen Maghreb", Universität zu Köln, Cologne/Germany.

11/2016: "التأثير الجيوسياسي في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في المغرب، فرنسا وألمانيا" (Geopolitical Influence on the Teaching of Arabic as a Foreign Language), Conf., "Géopolitique des langues dans le monde arabe", جامعة الحسن الثاني بالدار البيضاء (University Hassan II of Casablanca), Casablanca/Morocco.

6/2016: "رواية "أصابع لوليتا" و"نهضة" اللغة في الجزائر" (The novel Aābiʿ Lūlītā by Wacini Laredj and the Rennaissance of Language in Algeria), Conf., "Upholding Humanity in a Post-human World? Arabic Literature after the 'Arab Spring'", EURAMAL, Universitetet i Oslo, Oslo/Norway.

3/2015:  "Ein Model als Selbstmordattentäterin in Waciny Laredjs Roman Aābiʿ Lūlītā (Lolitas Finger): ein unvorstellbares Ende?", Conf., "Arabistisches Kolloquium über das Ende von Texten", Universität Bamberg, Bamberg/Germany.

6/2014: "أدب البوب في العالم العربي" (Pop Literature in the Arab World), Conf., "New geographies and genres: The function of literature", EURAMAL, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid/Spain.