Dipl.-Psych. Stefan Ortlieb

Kontakt

Raum: M3/218

Tel: 863-1865

e-mail: stefan.ortlieb(at)uni-bamberg.de

Sprechstunde: nach Vereinbarung

 

Promotion (PhD)

Die Promotion wird durchgeführt an der Universität Bamberg (Lehrstuhl für Allgemeine Psychologie und Methodenlehre) unter Betreuung von Univ.-Prof. Dr. Claus-Christian Carbon

Work and research interests

·         Emotional design (e.g., kitsch)

·         Empirical aesthetics (e.g., aesthetic liking and the dynamics of social motivation)

·         Visual marketing (e.g., EU-funded project “Visual Marketing for SMEs”)

·         Multimodal marketing (e.g., EU-funded project “Multimodal Marketing for SMEs”)

·         Usability and User Experience (e.g., EU-funded Ambient Assisted Living project FEARLESS)

·         Creativityand corporate innovativeness (e.g., EU-funded project “Fit for Innovation”)

·         Complex problem solving (e.g., EU-funded project PROBAT)

Publications

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2019). A functional model of kitsch and art: linking aesthetic appreciation to the dynamics of social motivation. Frontiers in Psychology, 9. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02437.

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2019). Kitsch and perception: towards a new ‘aesthetic from below’. Art & Perception, 7(1), 1-26. doi: 10.1163/22134913-00001091.

Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2019). Männerphantasien – der Ursprung unserer Ideen vom Erhabenen und Schönen? In C. Schwender, S. Schwarz, B. P. Lange, & A. Huckauf (Eds.), Geschlecht und Verhalten aus evolutionärer Perspektive (pp. 273-292). Lengerich: Pabst.

Ortlieb, S. A., Stojilović, I., Rutar, D., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). On kitsch and kič: Comparing kitsch concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Psihologija50(3), 357-381. doi: doi.org/10.2298/PSI1703357O.

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2017). Kitsch oder Coping? Die biologischen Grundlagen der sozialen Motivation als Determinanten des ästhetischen Erlebens. In C. Schwender, B. P. Lange, & S. Schwarz (Eds.), Evolutionäre Ästhetik (pp. 145-162). Lengerich: Pabst.

Ortlieb,S. A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2016). Enquiry into the origin of our ideas of the sublime and beautiful: Is there a male gaze in empirical aesthetics? Art & Perception, 5, 1-20. doi:10.1163/22134913-00002051.

Planinc, R., Kampel, M., Ortlieb, S. A., & Carbon (2013). User-Centered Design and Evaluation of an Ambient Event Detector Based on a Balanced Scorecard Approach. International Journal on Advances in Life Sciences, 5(4), 237 - 249.

Raab, M. H., Auer, N., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2013). The Sarrazin effect: the presence of absurd statements in conspiracy theories makes canonical information less plausible. Frontiers in Personality Science and Individual Differences,4. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00453.

Raab, M., Ortlieb, S. A., Guthmann, K., Auer, N., & Carbon, C. C. (2013). Thirty shades of truth: Conspiracy theories as stories of individuation, not of pathological delusion. Frontiers in Personality Science and Individual Differences,4. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00406.

Conference contributions

Raab, M. H., Ortlieb, S. A., & Schmittlutz, T. (2018). „Der Goldene Ochse“ - Problemlösen und Kreativität im Planspiel. Vortrag bei der 11. Tagung „Planspiel und Simulation“ am 22.11.2018, Bamberg.

Fischer, U. C., Vlasova, J., Carbon, C. C., & Ortlieb, S. A. (2018). Coping with kitsch? People with different coping-styles respond differently to decorative everyday objects. Art & Perception, 6(4), 189. doi: 10.1163/22134913-00604001.

Vlasova, J., Fischer, U. C., Carbon, C. C., & Ortlieb, S. A. (2018). Home sweet home: Is kitsch more popular with people who value security over arousal?Art & Perception, 6(4), 194. doi: 10.1163/22134913-00604001.

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2018). Coping with kitsch: Aesthetic appreciation and the dynamics of social motivation. In A. C. Schütz, A. Schubö, D. Endres, & H. Lachnit (Eds.). TeaP 2018. Abstracts of the 60th Conference of Experimental Psychologists (p. 191). 03/11-03/14/2018, Marburg. Lengerich: Pabst.

Ortlieb, S. A., Moosmann, A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). Let’s talk about gender: Linking aesthetic preferences to assertiveness and nurturance.Art & Perception, 44 (S), 19.

Wehrle, T., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2017). The role of artistic “Subvertising” via modified brand logos:How the aesthetics of the urban space might shape our implicit attitudes towards brands.Perception, 44 (S), 19.

Stojilović, I., Ortlieb, S. A., Rutar, D., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). On kitsch and kič: Comparing kitsch concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Vortrag bei der Empirijska Istraživanja u Psihologiji (EIP), 24.03.-26.03.2017, Belgrad.

Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017).Venus und Herkules: Über den Ursprung unserer Ideen vom Schönen und Erhabenen. Vortrag bei der MVE-Tagung 2017, 06.03.-08.03.2017, Ulm.

Buntins, K., Buntins, M., Ortlieb, S. A., Carbon, C. C., & Carstensen, C. H. (2017). Gestaltprinzipien bei der Fragebogenkonstruktion: Eine experimentelle Untersuchung von Layoutfaktoren auf das Antwortverhalten, Beitrag zur 5. GEBF-Tagung 13.03.- 15.03.2017, Heidelberg.

Ortlieb, S. A., Gebauer, F., & Carbon, C. C. (2016). Mors certa, kitsch incerta: How does mortality salience affect kitsch judgements?In VSAC 2015 Book of Abstracts, 4th Visual Science of Art Conference (p. 24), Barcelona.

Ortlieb, S. A., Rutar, D., Stojilović, I., & Carbon, C. C. (2016). Blue, white and pink: A cross-cultural comparison of kitsch and kič concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Perception, 45 (S), 216. doi: 10.1177/0301006616671273

Fischer, U. C., Carbon, C. C., Rutar, D., Stojilović, I., & Ortlieb, S. A. (2016). The big picture on aesthetics changes depending on the level of analysis.Perception, 45 (S), 191. doi: 10.1177/0301006616671273

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2016).Kitsch oder Coping? Die biologischen Grundlagen der sozialen Motivation als Determinanten des ästhetischen Erlebens. Vortrag bei der MVE-Tagung 2016, 17.03.-18.03.2016, Berlin.

Ortlieb, S. A., Gebauer, F., Ettner, J., & Carbon, C. C. (2015). Let’s talk about kitsch: Presenting a functional model which links aesthetic appreciation to the dynamics of social motivation and self-determination. In VSAC 2015 Book of Abstracts, 3rd Visual Science of Art Conference (p. 15), Liverpool.

Fischer, U. C., Stojilović, I., Ettner, J., Carbon, C. C., & Ortlieb, S. A. (2015). On kitsch and kič: A cross-cultural comparison of kitsch-concepts based on the Bamberg Repository of Contemporary Kitsch (BaRoCK). In VSAC 2015 Book of Abstracts, 3rd Visual Science of Art Conference (p. 23), Liverpool.

Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., Schultz, M., & Carbon, C. C. (2015). Burke’s fallacy: Is there a male gaze in empirical aesthetics?Perception, 44 (S), 19.

Raab, M. H., Ortlieb, S. A., Gebauer, F., Ettner, J., & Carbon, C. C. (2015). Vita brevis, kitsch longae: When death was salient, kitsch appears less kitschy. Perception, 44 (S), 42.

Reiter, T. K., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2015). Kitsch: Better than its reputation?– Comparing explicit and implicit aesthetic processing.Perception, 44 (S), 22.

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2014). In the mood for kitsch? Towards a functional model linking aesthetic appreciation to the dynamics of social motivation and self-determination. Perception, 43 (S), 159.

Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., Schultz, M., & Carbon, C. C. (2014). Of earthly delights and delightful horror – does threatening content make artworks by Hieronymus Bosch more sublime? In VSAC 2014 Book of Abstracts, 2nd Visual Science of Art Conference (p. 21), Belgrade.

Ortlieb, S. A., Reiter, T. K., & Gebauer, F. (2012). In the mood for kitsch? Towards a psychological model linking appreciation of kitsch to the dynamics of social motivation. Aesthetics of Popular Culture, Bratislava/Slovakia (29.11.-01.12.2012).

Jakesch, M., Ortlieb, S. A., Raab, M., & Carbon, C. C. (2012). Size Matters! How Value Organizes Our Perception of Art. Proceedings of the 11th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society - KogWis 2012, 88-89.

Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2016).Do they fear less?Potentiale und Grenzen psychologischer Begleitforschung in technisch orientierten Verbundprojekten am Beispiel des AAL-Projekts FEARLESS. In J. Funke, J. Rummel, & A. Voss (Eds.). TeaP 2016. Abstracts of the 58th Conference of Experimental Psychologists (p. 242).21.03.-23.03.2016, Heidelberg. Lengerich: Pabst.

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2015).Furchtlos aber fruchtlos? Potentiale und Grenzen psychologischer Begleitforschung in technisch orientierten Verbundprojekten am Beispiel des AAL-Projekts FEARLESS. Vortrag bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Gemeindepsychologische Forschung und Praxis e.V. (GGFP) „Alles nur zu Deinem Wohle!? Well-Being: Wider eine individualisierende Sicht“, 25.09.- 26.09.2015, Bamberg.

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2014). Entwicklung eines automatischen Hausnotrufsystems im Dialog mit den zukünftigen Nutzerinnen und Nutzern. In Wohnen – Pflege – Teilhabe „Besser leben durch Technik“, 7. Deutscher AAL-Kongress 2014, 21. - 22.01.2014, Berlin, Tagungsbeiträge. Berlin: VDE Verlag.

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). There is nothing more practical than a good theory: designing an ambient event detector based on a technological impact assessment model (TIAMo). In P. Encarnação, L. Azevedo, G. J. Gelderblom, A. Newell, & N.-E. Mathiassen (Eds.). Assistive Technology: From Research to Practice- AAATE 2013. Assistive Technology Research Series, Vol. 33, Amsterdam: IOS Press, 537-542.

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). FEARLESS: Ein intelligentes Hausnotrufsystem für alle Fälle. In S. Boll, S. Maaß & R. Malaka (Eds.). Mensch & Computer 2013. München: Oldenbourg Verlag, 345-348.

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). User Requirements for an Ambient Event Detector. AAL Forum 2013, Norrköping/Sweden (24.09.-26.09.2013).

Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2012). User Requirements for an Ambient Event Detector: A Multi-Cultural Survey within the AAL-JP-Project FEARLESS. In A. van Berlo, H. van den Heuvel, H. H. Nap, I. Bierhoff, & W. Rijnen (Eds.). Tomorrow in Sight: From Design to Delivery. Proceedings of the 4th AAL Forum, 315-319.

Lectures

Ortlieb, S. A. (2018). Kitsch und Avantgarde: Unser Schönheitsempfinden im Spannungsfeld zwischen Nostalgie und Neugier. Vortrag am 05.05.2018 im Rahmen der Veranstaltung „Werkstatt perspektivisch“ der Anthroposophischen Gesellschaft Zweig Nürnberg e.V..

Ortlieb, S. A. (2017). In the mood for kitsch? Wie Bedürfnisse nach Intimität und Autonomie unser Schönheitsempfinden beeinflussen. Vortrag am 24.10.2017 in der Reihe „3 x klug“ im Nicolaus-Copernicus-Planetarium Nürnberg.

Ortlieb, S. A. (2016). Der Mensch im Mittelpunkt: Nutzerzentrierte Produktentwicklung und Multimodales Marketing. Vortrag beim 18. Bayreuther 3D-Konstrukteurstag 2016 „Dreidimensionale Produktentwicklung“, 21.09.2016, Bayreuth.

Raab, M. H. & Ortlieb, S. A. (2014). Problemlösen in Unternehmen basisorientiert trainieren. Vortrag bei der Frühjahrstagung der Arbeitsgemeinschaft Fernstudium (AG-F) „Determinanten des Studienerfolgs im Fernstudium – Was macht Studienerfolg aus?“, 17.06.- 18.06.2014, Bremen.

Raab, M. H. & Ortlieb, S. A. (2014). Die Psychologie der Verschwörungstheorie: Thirty shades of truth? Vortrag beim Initiativseminar „Achtung: Verschwörung!? Geheimbünde damals und heute“ der Konrad Adenauer Stiftung, 16.05.- 18.05.2014, Eichstätt.