Fakultät Humanwissenschaften

Lehrstuhl für Allgemeine Psychologie und Methodenlehre

Dipl.-Psych. Stefan Ortlieb

Kontakt

Raum: M3/218

Tel: 863-1865

e-mail: stefan.ortlieb(at)uni-bamberg.de

Sprechstunde: nach Vereinbarung

 

Promotion (PhD)

Die Promotion wird durchgeführt an der Universität Bamberg (Lehrstuhl für Allgemeine Psychologie und Methodenlehre) unter Betreuung von Univ.-Prof. Dr. Claus-Christian Carbon

Work and research interests

·         Emotional design (e.g., kitsch)

·         Empirical aesthetics (e.g., aesthetic liking and the dynamics of social motivation)

·         Visual marketing (e.g., EU-funded project “Visual Marketing for SMEs”)

·         Multimodal marketing (e.g., EU-funded project “Multimodal Marketing for SMEs”)

·         Usability and User Experience (e.g., EU-funded Ambient Assisted Living project FEARLESS)

·         Creativityand corporate innovativeness (e.g., EU-funded project “Fit for Innovation”)

·         Complex problem solving (e.g., EU-funded project PROBAT)

Publications

·         Ortlieb, S. A., Stojilović, I., Rutar, D., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). On kitsch and kič: Comparing kitsch concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Psihologija50(3), 357-381. doi: doi.org/10.2298/PSI1703357O.

·         Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2017). Kitsch oder Coping? Die biologischen Grundlagen der sozialen Motivation als Determinanten des ästhetischen Erlebens. In C. Schwender, B. P. Lange, & S. Schwarz (Eds.), Evolutionäre Ästhetik (pp. 145-162). Lengerich: Pabst Science Publishing.

·         Ortlieb,S. A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2016). Enquiry into the origin of our ideas of the sublime and beautiful: Is there a male gaze in empirical aesthetics? Art & Perception, 5, 1-20. doi:10.1163/22134913-00002051.

·         Planinc, R., Kampel, M., Ortlieb, S. A., & Carbon (2013). User-Centered Design and Evaluation of an Ambient Event Detector Based on a Balanced Scorecard Approach. International Journal on Advances in Life Sciences, 5(4), 237 - 249. doi:

·         Raab, M. H., Auer, N., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2013). The Sarrazin effect: the presence of absurd statements in conspiracy theories makes canonical information less plausible. Frontiers in Personality Science and Individual Differences,4. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00453.

·         Raab, M., Ortlieb, S. A., Guthmann, K., Auer, N., & Carbon, C. C. (2013). Thirty shades of truth: Conspiracy theories as stories of individuation, not of pathological delusion. Frontiers in Personality Science and Individual Differences,4. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00406.

Conference contributions

·         Ortlieb, S. A., Moosmann, A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). Let’s talk about gender: Linking aesthetic preferences to assertiveness and nurturance.Art & Perception, 44 (S), 19.

·         Wehrle, T., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2017). The role of artistic “Subvertising” via modified brand logos:How the aesthetics of the urban space might shape our implicit attitudes towards brands.Perception, 44 (S), 19.

·         Stojilović, I., Ortlieb, S. A., Rutar, D., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017). On kitsch and kič: Comparing kitsch concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Vortrag bei der Empirijska Istraživanja u Psihologiji (EIP), 24.03.-26.03.2017, Belgrad.

·         Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., & Carbon, C. C. (2017).Venus und Herkules: Über den Ursprung unserer Ideen vom Schönen und Erhabenen. Vortrag bei der MVE-Tagung 2017, 06.03.-08.03.2017, Ulm.

·         Buntins, K., Buntins, M., Ortlieb, S. A., Carbon, C. C., & Carstensen, C. H. (2017). Gestaltprinzipien bei der Fragebogenkonstruktion: Eine experimentelle Untersuchung von Layoutfaktoren auf das Antwortverhalten, Beitrag zur 5. GEBF-Tagung 13.03.- 15.03.2017, Heidelberg.

·         Ortlieb, S. A., Gebauer, F., & Carbon, C. C. (2016). Mors certa, kitsch incerta: How does mortality salience affect kitsch judgements?In VSAC 2015 Book of Abstracts, 4th Visual Science of Art Conference (p. 24), Barcelona.

·         Ortlieb, S. A., Rutar, D., Stojilović, I., & Carbon, C. C. (2016). Blue, white and pink: A cross-cultural comparison of kitsch and kič concepts from Bavaria, Serbia and Slovenia. Perception, 45 (S), 216.doi: 10.1177/0301006616671273

·         Fischer, U. C., Carbon, C. C., Rutar, D., Stojilović, I., & Ortlieb, S. A. (2016). The big picture on aesthetics changes depending on the level of analysis.Perception, 45 (S), 191. doi: 10.1177/0301006616671273

·         Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2016).Kitsch oder Coping? Die biologischen Grundlagen der sozialen Motivation als Determinanten des ästhetischen Erlebens. Vortrag bei der MVE-Tagung 2016, 17.03.-18.03.2016, Berlin.

·         Ortlieb, S. A., Gebauer, F., Ettner, J., & Carbon, C. C. (2015). Let’s talk about kitsch: Presenting a functional model which links aesthetic appreciation to the dynamics of social motivation and self-determination. In VSAC 2015 Book of Abstracts, 3rd Visual Science of Art Conference (p. 15), Liverpool.

·         Fischer, U. C., Stojilović, I., Ettner, J., Carbon, C. C., & Ortlieb, S. A. (2015). On kitsch and kič: A cross-cultural comparison of kitsch-concepts based on the Bamberg Repository of Contemporary Kitsch (BaRoCK). In VSAC 2015 Book of Abstracts, 3rd Visual Science of Art Conference (p. 23), Liverpool.

·         Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., Schultz, M., & Carbon, C. C. (2015). Burke’s fallacy: Is there a male gaze in empirical aesthetics?Perception, 44 (S), 19.

·         Raab, M. H., Ortlieb, S. A., Gebauer, F., Ettner, J., & Carbon, C. C. (2015). Vita brevis, kitsch longae: When death was salient, kitsch appears less kitschy. Perception, 44 (S), 42.

·         Reiter, T. K., Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2015). Kitsch: Better than its reputation?– Comparing explicit and implicit aesthetic processing.Perception, 44 (S), 22.

·         Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2014). In the mood for kitsch? Towards a functional model linking aesthetic appreciation to the dynamics of social motivation and self-determination. Perception, 43 (S), 159.

·         Ortlieb, S. A., Fischer, U. C., Schultz, M., & Carbon, C. C. (2014). Of earthly delights and delightful horror – does threatening content make artworks by Hieronymus Bosch more sublime? In VSAC 2014 Book of Abstracts, 2nd Visual Science of Art Conference (p. 21), Belgrade.

·         Ortlieb, S. A., Reiter, T. K., & Gebauer, F. (2012). In the mood for kitsch? Towards a psychological model linking appreciation of kitsch to the dynamics of social motivation. Aesthetics of Popular Culture, Bratislava/Slovakia (29.11.-01.12.2012).

·         Jakesch, M., Ortlieb, S. A., Raab, M., & Carbon, C. C. (2012). Size Matters! How Value Organizes Our Perception of Art. Proceedings of the 11th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society - KogWis 2012, 88-89.

·         Ortlieb, S. A., & Carbon, C. C. (2016).Do they fear less?Potentiale und Grenzen psychologischer Begleitforschung in technisch orientierten Verbundprojekten am Beispiel des AAL-Projekts FEARLESS. In J. Funke, J. Rummel, & A. Voss (Eds.). TeaP 2016. Abstracts of the 58th Conference of Experimental Psychologists (p. 242).21.03.-23.03.2016, Heidelberg. Lengerich: Pabst.

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2015).Furchtlos aber fruchtlos? Potentiale und Grenzen psychologischer Begleitforschung in technisch orientierten Verbundprojekten am Beispiel des AAL-Projekts FEARLESS. Vortrag bei der Jahrestagung der Gesellschaft für Gemeindepsychologische Forschung und Praxis e.V. (GGFP) „Alles nur zu Deinem Wohle!? Well-Being: Wider eine individualisierende Sicht“, 25.09.- 26.09.2015, Bamberg.

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2014). Entwicklung eines automatischen Hausnotrufsystems im Dialog mit den zukünftigen Nutzerinnen und Nutzern. In Wohnen – Pflege – Teilhabe „Besser leben durch Technik“, 7. Deutscher AAL-Kongress 2014, 21. - 22.01.2014, Berlin, Tagungsbeiträge. Berlin: VDE Verlag.

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). There Is Nothing More Practical Than a Good Theory: Designing an Ambient Event Detector Based on a Technological Impact Assessment Model (TIAMo). In P. Encarnação, L. Azevedo, G. J. Gelderblom, A. Newell, & N.-E. Mathiassen (Eds.). Assistive Technology: From Research to Practice- AAATE 2013. Assistive Technology Research Series, Vol. 33, Amsterdam: IOS Press, 537-542.

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). FEARLESS: Ein intelligentes Hausnotrufsystem für alle Fälle. In S. Boll, S. Maaß & R. Malaka (Eds.). Mensch & Computer 2013. München: Oldenbourg Verlag, 345-348.

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2013). User Requirements for an Ambient Event Detector. AAL Forum 2013, Norrköping/Sweden (24.09.-26.09.2013).

·         Ortlieb, S. A., Streffing, G., & Carbon, C. C. (2012). User Requirements for an Ambient Event Detector: A Multi-Cultural Survey within the AAL-JP-Project FEARLESS. In A. van Berlo, H. van den Heuvel, H. H. Nap, I. Bierhoff, & W. Rijnen (Eds.). Tomorrow in Sight: From Design to Delivery. Proceedings of the 4th AAL Forum, 315-319.

Lectures

·         Ortlieb, S. A. (2017). In the mood for kitsch? Wie Bedürfnisse nach Intimität und Autonomie unser Schönheitsempfinden beeinflussen. Vortrag am 24.10.2017 in der Reihe „3 x klug“ im Nicolaus-Copernicus-Planetarium Nürnberg.

·         Ortlieb, S. A. (2016). Der Mensch im Mittelpunkt: Nutzerzentrierte Produktentwicklung und Multimodales Marketing. Vortrag beim 18. Bayreuther 3D-Konstrukteurstag 2016 „Dreidimensionale Produktentwicklung“, 21.09.2016, Bayreuth.

·         Raab, M. H. & Ortlieb, S. A. (2014). Problemlösen in Unternehmen basisorientiert trainieren. Vortrag bei der Frühjahrstagung der Arbeitsgemeinschaft Fernstudium (AG-F)  „Determinanten des Studienerfolgs im Fernstudium – Was macht Studienerfolg aus?“, 17.06.- 18.06.2014, Bremen.

·         Raab, M. H. & Ortlieb, S. A. (2014). Die Psychologie der Verschwörungstheorie: Thirty shades of truth? Vortrag beim Initiativseminar „Achtung: Verschwörung!? Geheimbünde damals und heute“ der Konrad Adenauer Stiftung, 16.05.- 18.05.2014, Eichstätt.